Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder - råd ønskes  (Læst 10704 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Klaus Borg Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
    • Midholmvej.dk
Nybegynder - råd ønskes
« Dato: 31 Juli , 2008, 10:55 »
Hej Alle,

Vi er absolutte nybegyndere i forb med fjerkræhold. Vi forventer på sigt også at lave en hønsegård.

Men den akutte opgave bestyr i følgende:

Vi vil gerne indhegne hele haven, eller dele heraf for at gøre det muligt for moskusænder at gå sneglevagt. Vores have er ca 5.000 kvm

Spørgsmålet går på - hvor højt skal hegnet være til ænder, og ydermere - hvis hønsene også skal kunne færdes frit i haven senere kan man så klare det med den samme type hegn. hvad med maskestørrelse osv.

Endnu et spørgsmål - hvor meget plads skal man beregne i et "skur" hvor de kære bevingede væsner skal overnatte....

Håber nogen kan være behjælpelig med oplysninger.

Med venlig hilsen
Klaus Borg Andersen
7752 Snedsted


Med Venlig Hilsen
Klaus Borg Andersen

1.4 Guldrandet Wyandotter
1.3 Moskusænder
1.0 Katte
31 Koi

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2008, 11:03 »
I min hønsegård har jeg hegn der er 1.80. Det er fint til høns, men ænder kan jo flyve, så der skal du nok stække vingerne.
Hvis der kommer fugleinfluenza skal gården desuden være overdækket, jeg har brugt sådan noget grønt net som man vist også bruger over jordbær. Ellers hønsene skal holdes inde, og så er det godt med et stort skur.
Og så er der noget med at ænder og høns ikke må gå sammen...men det ved jeg ikke så meget om.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2008, 11:17 »
Vi har en overdækket hønsegård og haven er indhegnet af havehegn med huller i 5x10 størrelsen og i en højde af 120 cm. Vores wyandotter kan godt flyve højere end 120 men indtil videre er de blevet i haven, når de kommer derud. Små kyllinger kan godt gå igennem havehegnet, men de bliver i hønsegården indtil de er for store til at rende igennem det. Med hensyn til høns, så er der en hel del racer, der ikke flyver over selv meget lave hegn.
Venlig hilsen
Liv

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2008, 17:47 »
Velkommen til. Se evt. her for mere om ænder
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1138.0.html

Mht. hegnets højde, så kommer det meget an(d) på racen af høns. Nogle flyver, andre gør slet ikke så her vil et lavt hegn på 50 cm være tilstrækkeligt, hvis det er af den ikke-flyvende race.

Men høns og svømmefugle må i Danmark ikke holdes sammen, de skal holdes adskilt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2008, 19:22 »
 <I Velkommen til, mine høns har et hegn der er 90 cm høj, men overdækket, deres hus og gård, er rigligt stort, da det er en gammel svinestald, mine ænder har et skur på 7 m2 og der er 5ænder og 1 andrik, de har ellers en meget stor grun at gå på.
Det er korekt at du skal holde høns og ænder adskildt, med 15 meter.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #5 Dato: 01 August , 2008, 10:37 »
90 cm høj
Undskyld, men du mener forhåbentlig 190 cm?


Vælger du en godt flyvende, let race, såsom Italiener, Danske Landhøns, Engelske Kamphøns, eller lignende, skal du nok forvente at de flyver over langt over de to meter, særlig hvis der er træer de kan sætte af fra. Hvis altså de vil. Vælger du derimod nogle tungere høns - Wyandotte, Arustralorps, Dorking, New Hampshire osv. - er to meter rigeligt. Jeg ved ikke med ænder.

Men man skal aldrig sige aldrig. I vores hønsegård, som havde ca. 1/3 udækket tag, lykkedes det vores unge, friske Australorp-hane (godt hjulpet på vej af en kasse som afsæt og med en ældre hane i hælene) at halvt flyve, halvt klatre op på toppen af et 2 meter højt hegn, hvorfra ha kunne flyve ud i selve haven. Frygten giver åbenbart vinger.  :D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #6 Dato: 01 August , 2008, 11:00 »
Nej jeg mener 90 cm høj, jeg kommer aldrig en på den overdækket gård der nok er 80- 100 m2 mine høns er ikke flyvske, og de får foderet inde i hønsehuset. Jeg har også haft høns til at går der uden overdækning, og der var aldrig nogen der fløj over, jo jeg havde 2 autralops de gjorde.
« Senest Redigeret: 01 August , 2008, 11:03 Fra Berit Elgaard »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #7 Dato: 01 August , 2008, 18:23 »
Mit hegn om hønsegården er også kun 90 cm. Og de gange nogle af mine høns er taget på udflugt er fordi de har kunne kravle under. :-\
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #8 Dato: 01 August , 2008, 21:02 »
Vores ydre hegn om grunden er 110 tror jeg - eller 120.. Nå, men det holder sussex'ne inde. Med mindre skrukkens kyllinger kommer på den anden side. Det har jeg løst ved at vingeklippe mine høner. Hanen gider ikke lette sig fra jorden, så ham klipper vi ikke.

Ænder kan også vingeklippes. Moskus flyver let, dog kan andrikken være for tung.

En hønsegård er i min verden et sikkert sted for hønsene, intet kan komme til dem og de kan ikke komme ud. Det kræver at den er overdækket og gravet i jorden.
For hønsenes skyld kan den være 1 meter høj, men for min rygs skyld skal den være i ståhøjde.

Vingeklipning:
Hilsen Susanne

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #9 Dato: 03 August , 2008, 11:41 »
Nej jeg mener 90 cm høj, jeg kommer aldrig en på den overdækket gård der nok er 80- 100 m2 mine høns er ikke flyvske, og de får foderet inde i hønsehuset. Jeg har også haft høns til at går der uden overdækning, og der var aldrig nogen der fløj over, jo jeg havde 2 autralops de gjorde.
Men hvis der kun er 90 cm til loftet, er det jo komplet umuligt at opholde sig derinde. Det er der da ikke meget hyggeligt ved.  :-[
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #10 Dato: 03 August , 2008, 13:20 »
Det kan nu sagtens lade sig gøre. Min ene hønsegård er ikke mere end 70 cm høj og overdækket. Men den er lavet med hængsler, så overdækningen kan tippes, når mennesker skal derind. Hvis den var højere, så ville den være alt for dominerende der hvor den er.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #11 Dato: 03 August , 2008, 13:23 »
  ??? Jamen jeg kan fortælle dig at mine høns har et rigtigt godt hønseliv, der er sandbade både i hønsegården og i hønsehuset som er et meget stort hus, hvor både du og jeg kan stå oprejst, i hønsegården er der en masse grønt, og det er kun mig der ikke kommer i hønsegården, har dine høns så stor en hønsegård? mine kommer også ud og går frit omkring, med træer og buske, så jeg tror nok både hønsene jeg jeg har det hyggeligt sammen.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #12 Dato: 03 August , 2008, 16:24 »
Jeg talte nu om fri arealet, så der er ikke overdækning det er der kun i mine voliere. Hegnet på fri arealet er mere for at holde hunden væk fra hønsene og hønsene væk fra bondens mark og naboens bede :-\
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #13 Dato: 03 August , 2008, 17:52 »
Patricia det var nu ikke dig jeg tænkte på da jeg svarede, men derimod Margus. ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Nybegynder - råd ønskes
« Svar #14 Dato: 04 August , 2008, 11:10 »
Ja, alle vores hønsegårde er lavet, så vi kan stå oprejst inde i dem, for det meste uden at støde hovedet mod nettet. Måske 1,70 på det laveste sted. Ganske vist har vi også en løbegård til kyllinger, som kun er 50-100 cm høj, men den virker også meget trang. Og hvordan skal de stakkels kyllinger lære at flyve derinde?

Forresten kan jeg oplyse at min store landhane elsker at flyve op og sidde på nogle pinde vi har hængende under loftet. Så sidder han der, i over halvanden meters højde, og galer af sine lungers fulde kraft. Han er sej.  8)

Du kan se ham her:


Jeg havde også nogle billeder af ham oppe under taget, men jeg ved ikke hvor jeg har lagt det...  :-[
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.