Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ene og alene hane på afveje  (Læst 2718 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Ene og alene hane på afveje
« Dato: 04 August , 2015, 15:31 »
Min hønseflok har midlertidigt fået et nyt medlem. Vi var til fødselsdag på en kro, da en ene og alene silkehane gik omkring på parkeringspladsen. Den var temmelig kontaktsyg og blev nusset og hygget om af samtlige gæster, hvilket den nærmest så ud som om den nød. Men folkene som ejede kroen kendte intet til hanen og de kunne også fortælle at ingen i nærheden havde høns. Hvor kom denne hane fra?  Vi kunne simpelthen ikke opdrive nogle ejere i nærheden og hanen var både meget sulten og tørstig. Men ellers så den rask og sund ud.
Da vi flere timer efter skulle hjem gik ene og alene hanen stadig rundt på parkeringspladsen. Ingen i familien kunne bære at den måske skulle blive taget af ræv eller lignende om natten, så selvom vi ikke må have haner, hvor vi bor, endte vi med at tage den med hjem. Den blev indlogeret ved siden af mine silkehøns, men efter et døgns tid fik den lov at komme sammen med høns og kyllinger, hvilket gik fuldstændig fredeligt. Det er en virkelig sød og rar hane.
Han er dog muligvis en dværgsilkehane, for han er kun på størrelse med hønsene og trods forsøg på at bestige dem allerede første dag, så er det ham ikke rigtig muligt.
Er der nogle der har et bud på, hvordan sådan en hane havner alene på en parkeringsplads? Og er der nogle af jer, som kan huse denne meget søde og rare dværgsilkehane? Jeg ved af gode grunde ikke, hvor gammel han er, men han har et godt sind, det er der ingen tvivl om. Jeg beholdt ham gerne, selvom han er lidt lille i forhold til mine høns, men vi bor et sted, hvor hanegal er bandlyst, og en hane galer jo :)
Han er sort/vildtfarvet at se på. Jeg sender gerne billeder, hvis nogle af jer vil have ham, men jeg ved ikke lige p.t. hvordan jeg lægger billeder her på forum.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Ene og alene hane på afveje
« Svar #1 Dato: 06 August , 2015, 14:32 »
Hej Dorthe - hvor landet bor du?

Umiddelbart vil jeg gætte på at nogle uansvarlige mennesker har sat den ud. Vi bor på landet og vi oplever hvert efterår at der "pludselig" render en kattekilling eller rundt og mijaver i vilden sky. Det er altid meget kælne og søde killinger som tydeligvis er vant til mennesker og kontakt. Jeg har snakket med naboerne om det hver gang og de kender godt fænomenet. Folk sætter store killinger de alligevel ikke gider have ud på landet - for så kan de jo nok leve af mus... yeah right! Så mon ikke det er det samme som er sket med din hane. Nogen har haft den et sted, hvor de af forskellige årsager ikke længere kan have hane. Og i stedet for at gøre det ansvarlige (finde et nyt hjem til den, aflive og spise den9, så har de sat den ud et sted hvor der kommer mange andre mennesker - for så er der sikkert nogen som tager sig af den... SUK!

Du kan ringe til 1812, så får du kontakt til dyrenes beskyttelses alarmcentral. De tager ansvaret for dyr i nød. De tager ikke dyr som er eget af nogen. Men dyr som er smidt ud, misrøgtet eller på anden vis i nød, tager de ansvaret for. Så vil de forsøge at finde et nye hjem til den - hvis ikke andre melder sig. Men du skal gøre det snart. for iflg. Dyreværnsloven er man faktisk ansvarlig for et dyr, når man tager det ind og begynder at fodre det. Også selvom man gør det af godt hjerte... (Vi har fået to katte på den konto...)
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Ene og alene hane på afveje
« Svar #2 Dato: 06 August , 2015, 15:11 »
Der er nok større sandsynlighed for, at hanen er sat ud sammen med fasaner, som man bruger at gøre mange steder - hvis altså hanen ikke er stukket af fra en hønsegård.
Vi har flere gange set indlæg her på forum om sådanne udsætterhaner - og flere har også fået et nyt hjem her gennem forum
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ene og alene hane på afveje
« Svar #3 Dato: 06 August , 2015, 15:37 »
Mon dog, for silkehøns kan ikke flyve og pointen med en hane hos fasaner er at hanen skal lære fasanerne at flyve op i træerne for natten
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Ene og alene hane på afveje
« Svar #4 Dato: 06 August , 2015, 16:04 »
Tak for jeres svar :) og tak Maria for Tlf. 1812. Det havde jeg ikke selv lige tænkt på, men jeg vil have det i baghovedet til en anden gang.
Jeg har heldigvis lige i dag fundet nogle, som gerne vil overtage ham, og jeg er sikker på, at de bliver glade for ham. Han er virkelig sød og sjov. Så jeg er en lettet kvinde. Jeg ville så nødig svinge øksen :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder