Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: når hønsene fryser ..  (Læst 1819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

  • Gæst
når hønsene fryser ..
« Dato: 31 Januar , 2010, 01:12 »
så gør hanen jo også.. derfor er der nok ingen hjælp at hente ved ham..
Men hvor koldt vejr, kan de dunede egentlig holde til??
Jeg ved godt at det værste er fugt og træk..
men temp. siger her til aften -16.7.. skal jeg være bekymret for mine dunbolde???

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: når hønsene fryser ..
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2010, 07:21 »
"Det rimelige hønsehold" af Flemming Schiøtte, beskriver forsøg med danske landhøns, der overnattede i det fri i temperaturer ned til -26o! Hønsene var i fin form og da foråret kom var deres æg med normal befrugtningsprocent, og kyllingene vitale. Eneste problem var at hanernes kamme fik frostskader.
Hønsene fortsatte med at lægge æg ned til - 14o
Hvis dit hønsehus er tørt og trækfrit, tror jeg ikke, du behøver at være bekymret.
Hønsene skal selvfølgelig også være i god form, og de skal have god og energi-rig kost, så de kan holde varmen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: når hønsene fryser ..
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2010, 10:14 »
Vi havde -17 den anden dag. Mit hønsehus har næsten samme temperatur som udenfor, altså kun nogle få grader over udetemperaturen. Det har de sagtens kunne klare, og vi har haft minus nogle og tyve grader engang, og de overlevede fint. Vi har dog haft at en enkelt ældre høne er død i en længere kuldeperiode, men det tager jeg ikke så tungt, for det kan jo ske :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: når hønsene fryser ..
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2010, 10:52 »
okay.. så klare mine pyller nok sagerne.. tak for svarene..
 /o

Offline Mette Christiansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: når hønsene fryser ..
« Svar #4 Dato: 15 Februar , 2010, 18:47 »
Hejsa.
Jeg er nybegynder og har 3 Isa Brow og 3 Svenske Blomster høns. Jeg har osse været bekymret over kulden. Men det ser ikke ud som om at der er nogen som har taget skade. Isa Brown er en hybrid fremelsket specielt som æglægger, de ligger alle 3 et æg om dagen osse her i den mørke kolde vinter. Men Blomsterhønsene er af ukendte årsager ikke begyndt at lægge æg endnu.  De er alle fra september 2009.
Giv dem rigeligt med grønsagsrester. - Grin du bare men jeg har osse lavet havregrød til dem, som de har fået lunkent :-)
God fornøjelse.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: når hønsene fryser ..
« Svar #5 Dato: 15 Februar , 2010, 18:49 »
Hvis hønsene ikke når at komme igang inden vinteren, så venter de fleste ofte her til starten af foråret med at begynde på at give æg, så fortvivl ikke ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.