Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kommende hønse ejer søger hjælp  (Læst 5214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesperfribo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Kommende hønse ejer søger hjælp
« Dato: 24 November , 2016, 17:23 »
Hej.
Jeg vil til at have høns på vores ejendom og har derfor et par spørgsmål. Jeg har overvejet opington for vil både gerne have æg og noget til fryseren. Er det så evt den rigtige høne?
Jeg har tænkt at lave et hus på 6m2 og en hønsegård på ca 60m2 hvor mange høns kan jeg så evt have på det areal?
Skal jeg vælge alm. Redekasser eller skal det være forsvindningskasser?
Skal man foder med færdigblandet foder eller er det noget som jeg sagtens selv kan gøre og evt hvad skal det så være man blander? På for hånd tak for hjælpen med de mange spørgsmål  😊😊

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Kommende hønse ejer søger hjælp
« Svar #1 Dato: 24 November , 2016, 19:37 »
Davs.
Som mange årige orpington opdrætter kan jeg kun anbefale orpington, men racer som New hampshire, sussex, Marans og amrock og lign, vil være lige så velegnede, men jeg tror dog at orpington har det roligeste temperament.
Et hus på 6m2 lyder fint, men er der ikke en eksisterende bygning der kan bruges eller tages nogle m2 fra, det vil da nok gøre bygge tiden kortere. Ang rede kasse vil jeg klart anbefale en 40 l murer balje lagt på gulvet med bunden i vejret og et hul skåret i siden.
Ang foder så køb tilskuds foder, som du blander op med havre eller byg i forholdet 1 til 1,brug ikke hvede da orpington har nemt ved blive fede.
Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil vide mere. Mvh Henrik Kristensen, 24919150
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Jesperfribo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Kommende hønse ejer søger hjælp
« Svar #2 Dato: 24 November , 2016, 19:43 »
Hej henrik.
Tak for svaret. Har desværre ikke et sted som ikke bliver brugt så derfor vil jeg bygge et nyt hus. Men vil jeg feks. Kunne have 10 høner på de 6m2 eller bliver huset så for lille? Og hvornår vil være et godt tidspunkt at få dem?


Sent from my iPad using Tapatalk

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kommende hønse ejer søger hjælp
« Svar #3 Dato: 24 November , 2016, 20:35 »
Min 1 m2 pr høne hos de store racer indendørs, og gerne mere. Som du sikkert har set, er der fugleinfluenza for tiden, og hønsene må ikke være ude i det åbne. Det er noget der dukker op af og til, og så er det altså guld værd at havestore indendørs forhold og et godt lukket og ovrdækket udeområde. Tommelfingerregel for hønsegård ermin 2 m2 pr høne.

Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Kommende hønse ejer søger hjælp
« Svar #4 Dato: 24 November , 2016, 20:45 »
Jeg vil vurdere at 10 høns fint kan bo i et hus på 6m2, du skal dog være forberedt på at gøre rent ofte.
Du kan købe hønsene når det passer dig bedst, men jeg ville nok vente til tidlig forår da det ikke altid er sjovt at passe høns i de kolde vinter måneder, jeg vil kraftigt anbefale at få lagt strøm ind i huset da hønsene kræver ekstra lys i om vinteren. Go fornøjelse
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Jesperfribo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Kommende hønse ejer søger hjælp
« Svar #5 Dato: 25 November , 2016, 15:38 »
Tak skal i have ved i så evt hvor det er muligt at få fat i nogle høns når det nærmer sig


Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kommende hønse ejer søger hjælp
« Svar #6 Dato: 25 November , 2016, 23:05 »
Foråret er den bedste tid og man er ovre den trælse vinter. Til gengæld er udbudet ikke altid det bedste og ikke sikkert man lige kan skaffe det man er ude efter. Mange opdrættere har det største udbud i efteråret inden/under/meget kort tid efter udstillinger inden de slagter ned til kun deres avlsdyr. I foråret lægger mange opdrættere selv kyllinger til og har derfor ikke noget at undvære. Så sent forår tidlig sommer begynder opdrætterne at kunne undvære nogle af avlsdyrene eller kan samle rugeæg til folk. Bare ikke alle der kan vente på dette.
Så lige nogle overvejelser og gøre sig.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kommende hønse ejer søger hjælp
« Svar #7 Dato: 27 November , 2016, 11:48 »
OBS!
Lav huset så stort eller hold antallet af høns så lavt, så det er forsvarligt at have dem lukket helt inde i det, uden at de begynder at mistrives.
For der kan jo komme perioder (lige som nu) hvor vi skal holde inde dyr inde pga. udbrud af fugleinfluenza.
Og ja... så kan der jo også komme en hård vinter med meget sne, så de måske heller ikke kan komme ud.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub