Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan er det lige med nye farver?  (Læst 70732 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #75 Dato: 11 Februar , 2013, 13:50 »
Kevin du er sgu da godt på vej. Sussex er en skøn race. I virkeligheden har du jo kun brug for en rigtig god gul/blå columbia sussex til at krydse med de almindelige gul/sorte så får du 50/50. Men det ved du jo allerede alt om. Det er en utrolig flot farve, har altid været glad for den på brahma
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #76 Dato: 11 Februar , 2013, 13:55 »
Ja jeg kan godt se at det ikke er alle der er lige nemme og arbejder selv med Rød blå-porcelænsfarvede og der falder nogle af de blå helt sorte ud i det og det er først meget sent man ser det er blå og ikke sort. Har du oplevet at lidt mørkeblå høner året efter falder ud i lys blå farve og beholder denne?

Ja de Laksefarvede kommer også til at tage lidt arbejde med at fremavle. Har du tænkt på en Dværg Wyandot i laksefarvet i stedet for Dværg Faverolles? Tror nemlig godt jeg kunne finde på at bruge den kombination i stedet for.

Har set Silkehøns i Sølv hvedefarvede på Elo Rasmussen hjemmeside og kan se ideen i det selvom man ikke får den skrape tegning med kunne man nok godt få et produkt som man kunne arbejde videre med og som en del vil synes om.
http://netgalleriet.eu/page2.html
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #77 Dato: 11 Februar , 2013, 14:30 »
Ja forhåbentligt er jeg godt på vej. At få noget der ligner gul blå col er ikke den sværeste manøvre. Men de tåler endnu ikke for grundig gennemgang, da de fortsat mangler en del især i korrekt tegning.

@Frank
Jeg forstår ikke helt den med de mørke og lyse blå høner. Er det samme høne, som ændrer farvetone, eller er det afkommene? Hvis det er afkommene, som bliver lysere med tiden, så er jeg godt blevet advaret om dette, at det er svært at holde den blå farve over generationerne - den har en tendens til at blive lysere. Jeg har fået at vide, at der ind imellem er behov for at få noget sort ind over igen. jeg har dog ikke selv oplevet det endnu, men dette er også 3. generation, jeg har gang i :) Pga. mine ikke for gode pladsforhold er dog indtil videre, at jeg hele tiden vil køre en ren gul sort hane ind over et par gule blå høner. Men planer kan selvfølgeligt ændres, og jeg regner da med fortsat at følge op på denne tråd indtil jeg enten ikke gider at lege med farver mere, eller jeg ikke har høns længere ;)

Mht. de laksefarvede, så er der faktisk både en dv faverolles og en dv wyandott på billedet. Jeg synes bare generelt, at laksefarven ofte er bedre hos faverollerne. Jeg har dog fundet en fin wyandott høne med ret god farve, men som så har enkeltkam. Til mit formål er det dog slet ikke en ulempe. Skulle opskriften på laksefarve i de to racer ikke være helt ens, så er jeg dog ikke helt kørt ind i en blindgyde, ved kun at vælge fx wyandott. Men wyandotten har klare fordele i forhold til type samt løbsfarve og det faktum, at den heller ikke har skæg og 5 tæer. Faverollen har dog så fodbefjeringen med fra start af. Men glæder mig allererede til at se første generation.

Men læg lige mærke til hvor meget en sølv sortbåndet hane faktisk ligner de laksefarvede
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029048?i=39490265
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029048?i=39507361

eller for den sags skyld BSO og blå laksefarvet :)
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029048?i=47426278
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029038?i=39793743
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #78 Dato: 11 Februar , 2013, 15:07 »
Til det første. Det er de samme høner der skiftede farve og ikke afkommet hvor jeg døjer med at de bliver for mørke i den blå farve af dem der endelig kommer.

Hold da op det er der jo også. Jeg må hellere få brillerne frem så for det er da fuldstædig tydeligt med den hale.
Jeg kan se du har tænkt over det samme, som jeg har, men er du sikker på at enkeltkam er en fordel? Tænker på at det recessive gen måske vil blive ved med at dukke op i flere generationer, men på den anden side hvis en Laksefarvet Dv. Wyandot allerede er split enkeltkam kan det være ligeså godt at bruge en enkeltkammet fra start så man ved hvad man har med at gøre og ikke flere skjuldte/usikre gener at holde styr på.

Ja ligheden er stor, men det er den for mange haners vedkommende. Tror da at BSO eller den sorte udgave istedet for den blå ville være en rigtig god en at bruge, men dem har vi vidst ikke i dværgudgaven endnu i Danmark eller måske har vi jeg ved det ikke. Ønsker dig dog held og lykke med projektet.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #79 Dato: 11 Februar , 2013, 17:22 »
Næh, der bliver linket til "min" klub, hvor dejligt. /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #80 Dato: 11 Februar , 2013, 18:22 »
Jeg synes ikke jeg har oplevet, at de bliver markant lysere med alderen. De kan godt blive lidt afblegede hen over sommeren, men jeg synes altid, at de blå dyr jeg har haft får omtrent den samme farve tilbage efter fældning. Men ligesom de gule, så synes jeg også at farven på blå dyr bliver afbleget ret kraftigt af solen. Tilmed synes jeg nemt de får rustskær/brunligt skær af for megen sol.

@ Lene
Ja - selvfølgelig linker jeg da til "din" klub. Det trods alt en af de hjemmesider jeg kender til, som har den bedste samling af billeder af forskellige racer og farvevarianter /o

Men prøv lige i http://kippenjungle.nl/kruising.html at vælge fx en laksefavet hane og en sølv sortbåndet hane og beregn afkommet. Er meget spændt på at se, hvor meget det holder i virkeligheden *k
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #81 Dato: 11 Februar , 2013, 18:42 »


Nu er det ikke tegning formen, men farven der ikke kan sammen med fjerstrukturen eller genet for mørke skind, det var nogle mærkelige farver der kom ud af det.

Tommy

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #82 Dato: 11 Februar , 2013, 19:27 »
@Tommy

Var ellers lige inde på din hjemmeside i dag og læse om dine farveforsøg. Super at du deler erfaringerne med os andre /o - også selvom det ikke nødvendigvis lige går som planlagt <J

Men det meget sjovt, som du skriver, at kyllingerne var kønsvisende. I terorien skal det altid ske, når man tager en guldfaktor hane (vildtfarvet silke) og krydser med en sølvfaktor høne (laksefarvet faverolles). Du har ikke tilfældigvis et billede af høneafkommene. De burde have været noget i retningen af guld hvedefarvet ifølge teorien - men som altid er en ting teori og noget andet praksis.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #83 Dato: 12 Februar , 2013, 00:31 »
Nu får jeg ikke så meget ud af det ved at parre to haner sammen, men går ud fra kønsfordelligen er den samme som på billedet og så ser det rigtig godt ud. Problemet kan så blive de fremtidige generationer, men mon ikke man også kan få noget brugbart ud der. Tror i hvert fald det vil tage tid at få fæstnet farven helt på Brahmaen uden alt for meget affald af andre farve/tegninger ud af det.

Synes også det er spændende at læse om andres forsøg og lære af det og bruge det viderhen. Den Blå vildtfarvede du skriver om er noget jeg selv har tænkt at afprøve engang og tror da også den kan lykkes, men kræver noget arbejde over flere generationer for at få den rigtige vildtfarve helt med, men kan godt forstille mig at hvis de får den rigtige mørkebrune farve bliver den blå farve for mørk nærmest sort og hvis den har den rigtige blå farve bliver de for lyse brune i det.
Den Laksefarvede Silkehøne tror jeg godt kan lykkes nogenlunde også ud fra de billeder jeg ser på Elos hjemmeside, men den vil tage adskillige generationer fordi der er så mange recessive og dominante gerne som er unikke for en silkehøne og som skal gå op i en højere enhed. Derfor vil det nok komme til at tage mange år bare før man har noget der ligner en lille smugle. Ud fra den kombination du lavede tror jeg også der kan komme mange sjove farver ud af og minder mig om hvad min nabo sagde. At man minimum skulle lave 100 kyllinger for at være sikker på at få noget af det rigtige og have noget at vælge imellem, men det har de færreste plads til og så må man tage til takke med mindre som regel.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #84 Dato: 12 Februar , 2013, 10:48 »
Nu får jeg ikke så meget ud af det ved at parre to haner sammen

 ;D Det plejer jeg heller ikke at gøre - det gik vist lidt hurtigt med at få skrevet.

Problemet kan så blive de fremtidige generationer, men mon ikke man også kan få noget brugbart ud der. Tror i hvert fald det vil tage tid at få fæstnet farven helt på Brahmaen uden alt for meget affald af andre farve/tegninger ud af det.

Helt enig. Så skal jeg bare have bestemt mig til, om afkommet skal tilbage over faverolles/wyandott eller over brahma. Tror pt. jeg hælder mest til at de skal på en sølv sortbåndet brahma igen, og så kan jeg forhåbentligt sortere mig ud af det værste.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #85 Dato: 12 Februar , 2013, 18:43 »
Ja, det er ikke sådan at krydse 2 racer eller krydse 2 farver og 123 vupti så har man en ny race eller farve, som mange sikkert tror.

Sådan noget tager nemlig tid, planlækning af avl og ikke mindst stort tillæg og en hård sortering.
« Senest Redigeret: 12 Februar , 2013, 18:45 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #86 Dato: 18 April , 2013, 08:22 »
Sikke en spændende tråd. Jeg har lige læst alle indlægne. Jeg er jo helt grøn med avl og havde kun guld/sortbåndet Brahma, men i et års tid har jeg været lun på en hane som var BSO farvet. Jeg så en sidste år på guloggratis, men der vidste jeg slet ikke den er så vansklig at fremstille, så jeg nøjes med vores guld/sortbåndet og heksede lidt med at gøre de små sorte mere rene. De kom faktisk til at se meget fornuftige ud i både form og farve, men har en enkelt hvid fjer på fodbefjeringen hos hønerne og hanerne har lidt skær af orange på halsen, nu er jeg spændt på om deres kyller, om de bliver domineret af det sorte så de bliver rene. Vi havde jo hundeangreb som har hapset forældrene, så jeg håber rugemaskinen, kommer med lidt godt.
Jeg suger jeres viden til mig, og håber i kloge genetik-folk får held med den smukke BSO farve så i kan udbrede den.
Mange tak for alle de fine billeder, det er jo skønt at få lov at se med, så sådan en nybegynder som mig ved hvad i snakker om rent farve mæssigt.
Jeg visdte ikke der var en regne-blande-maskine til at regne farverne ud, så det er jo et sjovt stykke værktøj. Lidt alla enarmettyveknægt, put i og se om der er gevinst i rugemaskinen ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #87 Dato: 27 April , 2013, 07:45 »
Det glæder mig da, at du synes at tråden er spændende. Den er lavet for at dele erfaringer udi at frembringe nye farvevarianter, både i forhold til at lave dem derhjemme, men forhåbentligt også på et tidspunkt med erfaringer om at få farverne godkendt.

Lige for tiden har jeg fx 3.4 gul blå sussex kyllinger fra starten af februar gående. De er ikke fejlfrie, men hvis de ikke ligefrem har 0-points fejl, så kunne jeg godt finde på at tage dem med til LU som nyopdræt, ligesom jeg også er lidt fristet til at vise dem på Landsskuet her til sommer. Men det kan også være at jeg lige må vente et år mere  <A

Desuden pipper det netop nu lystigt ude i min rugemaskine, hvor første skridt i retningen af nogle laksefarvede dv brahmaer forhåbentligt går. De er en blanding af sølv sortbåndet dv brahma hane og en laksefarvet dv wyandot høne. Ifølge teorien burde det faktisk allerede i første hug give noget, som minder om laksefarvede kyllinger, men lad os nu se, hvordan de ser ud om nogle måneder. Ingen tvivl om, at det bliver noget vanskeligere at lave gode laksefarvede dv brahmaer end gul blå columbiafarvede sussex ;)

Jeg læste godt din ulykkelige historie om hundebesøget. Det er så ærgerligt og fustrerende, når sådan noget sker. Jeg mistede selv 6 avlsdyr her for et par måneder siden. Bl.a. røg den gul blå sussex hane, som jeg skulle have brugt til at lave lidt flere gul blå sussex kyllinger efter. I mit tilfælde var det dog ikke en hund men ræven som i stedet var på spil. Men jeg er da sikker på, at der ligger mange små godter i din rugemaskine, så det skal nok blive fint fremadrettet.

Så held og lykke med avlsarbejdet  /o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #88 Dato: 23 Maj , 2013, 22:27 »
Nå en lille opdatering på avlsarbejdet her på matriklen. For godt 3 uger siden klækkede mine første kyllinger i bestræbelserne på at lave en laksefarvet dv brahma. Det først hold bestod kun af kyllinger efter min laksefarvede dv wyandot høne og så den sølv sortbåndede dv brahma-hane. Min dv faverolles var desværre i fæld, og var ikke leveringsdygtig i æg. Der skulle dog gerne klække lidt efter hende på mandag  /o.

Kyllingerne var næsten alle helt gule som små, dog nogle få med antydning af vildttegning på hovedet. Da de første fjer begynde at dukke op blev jeg dog lidt mistænksom, da de ikke adskilte så meget fra de rene dv brahma i sølv sortbåndet, som jeg havde regnet med/håbet på. Inden for den seneste uge er der dog sket meget, og hønekyllingerne begynder at få mere og mere rødlig farve, mens hanekyllingerne er begyndt at få sort bryst. Jeg er meget spændt på at se, hvordan de ser ud om noge måneder ::)

Desuden var der også lidt sussexkyllinger i maskinen. Jeg havde en del æg i efter en god lys sussexhøne og min gule sussex hane. Formålet var her at få lidt nyt blod ind i mine gule sussex og samtidig forsøge at forbedre typen og hovedele på de gule . En lidt speciel ting ved denne kombination er, at den er kønsvisende. Således var alle hanekyllingerne helt påskekyllingegul, mens hønekyllingerne var gyldne, som de gule sussexkyllinger for det meste er. Jeg fik desværre ikke mærket hønekyllingerne efter den hvide høne, hvilket jeg godt kan fortryde lidt nu, da jeg simpelthen ikke kan kende hendes hønekyllinger fra de øvrige gule sussex kyllinger. Jeg har beholdt en enkelt af hanekyllingerne efter den hvide høne, mest for at se, hvordan farven udvikler sig. Pt er den dog helt hvid sort columbia tegnet, og det er umiddelbart ikke til at se, at fadren skulle være en gul sussex. Men jeg vender naturligvis tilbage med flere opdateringer på denne tråd, når kyllingerne er mere udviklet.

Jeg kan dog lige slutte af med at fortælle, at jeg har meldt et hold af mine gul blå col farvede sussex til Landsskuet i Herning her til juli. Så skulle der være nogle, der har lyst til at se dem, er de da meget velkomne til at slå et smut ned i hal 24. De er ikke perfekte, men synes dog, at der er et par OK dyr at avle videre med ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #89 Dato: 25 Maj , 2013, 06:47 »
Jeg glæder mig til at se dem i Herning. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk