Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Akut hjælp til varme af kyllinger  (Læst 3368 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Akut hjælp til varme af kyllinger
« Dato: 04 Marts , 2019, 05:14 »
Hej
Jeg modtog igår tre daggamle dværgkyllinger, og satte dem glad under en helt klassisk varmelampe fra Harald Nyborg. Men lampen virkede ikke, og alle butikker var lukket. Vi bor i lejlighed, hvor de skal være de næste 6 uger. Jeg satte dem op til radiatoren og skruede helt op.
Men det er jo slet ikke varmt nok.

I min desperation for at finde et alternativ har jeg læst, at varmelampe er brandfarlig og strømsluger. Det gør mig utryg. Er der, ud over den der varmeplade/kyllingemor, et alternativt som er trygt i en lejlighed?

Håber I kan hjælpe, for er helt ulykkelig og rådvild.

Mvh Bodil

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Akut hjælp til varme af kyllinger
« Svar #1 Dato: 04 Marts , 2019, 06:54 »
Jeg vil helt klart anbefale den varmeplade de har hos America:
https://america-thisted.dk/shop/10-kyllingemoedre/437-kumo-kyllingemoder-25x25-cm/
Jeg bruger den selv, og den er meget bedre end diverse varmepærer, både mht. strømforbrug og frygt for brandfare, desuden giver den kyllingerne den samme oplevelsen som en skruk, at kunne søge ind under varmen og i mørke, selvom den selvfølgelig ikke er den helt samme gode "dundyne". America sender hurtigt, de bruger  GLS, bestiller du tidligt om dagen, har du det næste dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Akut hjælp til varme af kyllinger
« Svar #2 Dato: 04 Marts , 2019, 07:09 »
Hej Marianne, tak for dit hurtige svar.
Jeg ville egentlig gerne finde noget andet end pladen. Men har hørt godt om den. Vh Bodil


Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Akut hjælp til varme af kyllinger
« Svar #3 Dato: 04 Marts , 2019, 08:05 »
Du er nødt til at lave noget midlertidigt, for kyllingerne fryser. De er sikkert i en papkasse eller lign. men den skal ikke stå på gulvet, men ovenpå radiatoren. Stil et bord op mod radiatoren, så papkassen kan stå ind over radiatoren.
Har du en el-varmepude, så er den rigtig god. Læg den i en plastpose, og ned i kassen, den metode har jeg selv brugt.
Der bør være tag over kassen, for at holde på varmen. En såkaldt "kyllingemoder" er
lukket, ellers er det svært at opnå en lufttemperatur på ca 35 grader, som kyllingerne kræver når de er daggamle.

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Akut hjælp til varme af kyllinger
« Svar #4 Dato: 04 Marts , 2019, 09:19 »
Hej, tak! Jeg har dem netop i en kasse, og har lukket låget lidt til. Flytter dem op på radiatoren.

Ville jeg kunne hænge varmepæren alene i en porcelæsnfatning, eller spreder den varmen for meget?

Hvis jeg køber en kyllingemoder, skal jeg så tilkøbe den der kan justere varmen?

Vh Bodil

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Akut hjælp til varme af kyllinger
« Svar #5 Dato: 04 Marts , 2019, 11:19 »
varmepæren som man bruger i en varmelampe er retningsbestemt, og kan derfor sidde i en procelænsfatning uden skærm. Selve metallampen tjener især det formål, at beskytte omgivelserne mod varmen. Pas på, for hvis den sidder for tæt på kyllingerne, vil de alligevel sidde lige under den, fordi der er dejligt varmt  :(
Kyllingerne skal kunne flytte sig væk fra lampen  efter behov.
En kyllingemoder er i princippet helt lukket, så der skal helt sikkert bruges en termostat til at regulere temperaturen.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Akut hjælp til varme af kyllinger
« Svar #6 Dato: 04 Marts , 2019, 11:28 »
Jeg tror jeg misforstod det med "kyllingemoderen", for måske mener du den omtalte varmeplade?
Jeg skulle mene, at det ikke er nødvendigt med termostaten. Hvis man mener den er for varm, kan man jo hæve den lidt. Har dog ikke selv haft en varmeplade.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Akut hjælp til varme af kyllinger
« Svar #7 Dato: 04 Marts , 2019, 11:55 »
Jeg lavede for nogle år siden en kyllingemoder af 25mm Flamingoplader, fordi man ikke kan opnå en rumtemperatur på 35 grader, uden at kassen er lukket.
I venstre side står en "varmeplade" i form af en el-varmepude, som ligger på et lille stykke havehegn med ben under. Kyllingerne kunne være under varmepuden, eller gå op ad en "stige" og lægge sig på puden.
I højre side hænger en lille keramisk varmepære, fordi puden alene ikke kunne hæve lufttemperaturen tilstrækkelig. Varmepæren blev  styret af en termostat, ellers var det umuligt at at holde temperaturen, som efterhånden skulle sænkes i takt med at kyllingerne blev større.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Akut hjælp til varme af kyllinger
« Svar #8 Dato: 04 Marts , 2019, 13:05 »
Man behøver ikke regulatoren, fidusen er, at kyllingerne søger ind under varmen efter behov. Maden skal også stå lidt væk fra varmen, faktisk er det ret vigtigt, at der ikke er samme temperatur i hele kassen, for så lærer kyllingerne ikke at varmeregulere selv, og vil på længere sigt klare sig dårligere.
De skal gå væk fra varmen for at få mad og drikke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bodil Christensen

  • Bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Akut hjælp til varme af kyllinger
« Svar #9 Dato: 04 Marts , 2019, 13:49 »
TUSIND TUSIND TAK for alle jeres svar. Bliver jo simpelthen så bekymret for de små bolde. Men de virker nu ved godt mod og fiser rundt og hakker i mad og kasse. Jeg vil prøve at se om jeg kan noget med pæren og ellers har jeg bestilt den anbefalede kyllingemoder/varmeplade, så jeg er sikker.
Bedste hilsner
Bodil 

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Akut hjælp til varme af kyllinger
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2019, 17:53 »
Dejligt at de små trives :) Fortsat held og lykke med dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk