Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kønsbestemmelse af gul-sortsømmet orpington  (Læst 7428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anhanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
    • ASH Naturhov
kønsbestemmelse af gul-sortsømmet orpington
« Dato: 24 Maj , 2012, 15:59 »
Vi har 4 kyllinger af gul-sortsømmet orpington, de er lidt over 4 uger gamle.
Vi følger meget spændt hvordan de får fjer og farven på dem... Må indrømme at det er de gul-sortsømmede som vi synes er bare så flotte... Derfor er vi også meget spændte på deres køn... vil selvfølgelig være lidt synd hvis alle 4 var haner  :( Vi har ellers 7 gule som er par dage ældre...

Vi synes at en af kyllingerne har meget anderledes farve end de andre... Derfor tænkte jeg at måske er der en eller anden Orpington-erfaren herinde som kunne se om de allerede nu kan kønsbestemmes pga. farven/fjermønster?
Her kommer billeder af de 4 små kyller... Det er nr. 1 som vi synes er meget mørkere end de 3 andre.

Glæder mig til at høre hvad i synes... for det er vores første kyllinger...så vi aner ikke...jeg synes at når man kigger på billeder af voksne, kunne nr. 1 ligne en hane...men som sagt...vi er ret uerfarne.

På forhånd mange tak for alle bud.
Anna

0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline anhanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
    • ASH Naturhov
Sv: kønsbestemmelse af gul-sortsømmet orpington
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2012, 16:00 »
Her er et billede af 3 ud af de 4 kyllinger sammen... det mørke nr. 1 er også iblandt...

Vh
Anna
0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: kønsbestemmelse af gul-sortsømmet orpington
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2012, 16:29 »
Umiddelbart ville jeg sige at den på billede 1 er en høne. Mit bud på de andre 3 er at det er haner.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: kønsbestemmelse af gul-sortsømmet orpington
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2012, 16:46 »
Umiddelbart vil jeg sige som Danny. Men jeg syntes dog at det kan snyde, når man ikke kender hvordan de har været mht. vækst. Under givne vækstbetingelser (foderplan) kan en høne godt være sen befjeret på ryg. Dette plejer normalt at være en god indikator.
Så i så tidlig en alder, vil det altid være gætværk, og alt kan ændres ;)
Jeg køns-sorterer først i mine flokke når de har mindst den dobbelte alder og helst lidt mere, for så er man 110% sikker på køn, og bliver ikke snydt /o
NB: det er nemmere med flokke på 100 til 150 kyllinger, for så er der en god sammenlignings-grundlag.

Offline Stedmor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: kønsbestemmelse af gul-sortsømmet orpington
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2012, 21:04 »
Hejsa.
Jeg er ny her i forummet. Jeg læste denne tråd i håb om, at finde ud af, hvornår man kan kønsbestemme kyllinger. Om ca. 3 uger skal jeg hente 4 kyllinger, der er ca. 7 uger gamle. Kan man der kønsbestemme. Det drejer sig om Orpingtons, og jeg er kun interesseret i høner?
kh Stedmor

Offline anhanus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
    • ASH Naturhov
Sv: kønsbestemmelse af gul-sortsømmet orpington
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2012, 21:19 »
Jaja...jeg må bare væbne mig med tålmodighed... Vores gule orper er omkr. 1 uge ældre end de gul-sort sømmede  - altså omkr. 6,5 uger nu og jeg synes ikke at man kan kønsbestemme dem endnu...

Jeg ved ikke hvor meget man kan "gætte" ud af deres adfærd? Synes at nogle af dem hele tiden stiller sig foran hinanden og leger "hvem er større" leg... kunne forestille mig at det var haner... da det altid er de samme kyllinger... der gør denne leg...??? Men ved ikke,d et er jo som sagt første gang vi har kyllinger hjemme...

Rudy - du har fuldstændig ret - med en flok på 100-150 vil man have bedre sammenligningsgrundlag... mmmeeennn... ja...det har vi nu ikke...så må jeg bare vente og vente til det bliver helt tydeligt hvem er hvad  ;) men sjove og dejlige er de jo uanset... vildt spændende at være med i processen fra dag 1 og se dem udvikle sig  :)

Tak for jeres bud og svar...

Stedmor - jeg vil gætte på at det bliver svært at kønsbestemme dem... for som sagt - vores gule er jo 7 uger i weekenden og jeg synes ikke det er synligt endnu.
Men nogle dejlige dyr er de altså:-) har 3 voksne Orpington høner gående og de er bare kære.

Vh
Anna
0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kønsbestemmelse af gul-sortsømmet orpington
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2012, 21:50 »
Velkommen på forum, Tine :D
Det kan måske være lidt vanskeligt i den alder, men prøv at kikke på deres løb (ben), haner har som regel kraftigere løb end høner. Haner hagelapper og kamme er som regel også lidt mere veludviklede, og endelig er hønernes fjerdragt ofte lidt bedre udviklet end hanernes.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: kønsbestemmelse af gul-sortsømmet orpington
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2012, 22:58 »
Hejsa.
Jeg er ny her i forummet. Jeg læste denne tråd i håb om, at finde ud af, hvornår man kan kønsbestemme kyllinger. Om ca. 3 uger skal jeg hente 4 kyllinger, der er ca. 7 uger gamle. Kan man der kønsbestemme. Det drejer sig om Orpingtons, og jeg er kun interesseret i høner?
kh Stedmor

Hvis man har prøvet det nogle gange kan man godt se forskel når de er 7 uger. Men så skal der helst være et par stykker af hvert køn før man føler sig sikker.

Udover det Marianne allerede har skrevet, så gælder det ofte for orpington, at har de hagelapper og en lille kam i den alder, så er det haner. Hønerne har ingen af delene, de kommer først på banen senere.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Stedmor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: kønsbestemmelse af gul-sortsømmet orpington
« Svar #8 Dato: 31 Maj , 2012, 15:56 »
Tusind tak for jeres svar på kønsbestemmelse og alder. Jeg skal hente dem hos en erfaren opdrætter, så jeg sætter også lidt min lid til, at han kan skelne, men det er jo altid rart selv at ide lidt omkring tingene.
Tak for et godt forum - vil tro at jeg kommer på banen med mange flere spørgsmål, når jeg er blevet hønse-ejer. Jeg glæder mig i hvert fald, og har store forhåbninger om, at Orpingtonhønsene  er det rette valg. Har for en del år siden haft Wyandotter-dværge, som jeg var meget begejstret for, men vil gerne prøve en stor og tungere race, der også er rolige og omgængelige i forhold til børn. Det er meningen, at de skal gå frit i haven, når de får lidt størrelse, men til en start skal de være i en lukket går.
kh Stedmor