Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: U  (Læst 8204 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Evalon

  • Gæst
U
« Dato: 06 Februar , 2019, 15:01 »
U

 
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2019, 20:21 Fra Evalon »

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Udsætterhøns
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2019, 20:41 »
Til lykke med hønsene. Det er ikke racehøns du har fået, men rigtig gode æglæggere som - ja det skriver du også selv - skal have masser af kraftig foder for at så en fældning igennem, som den de er i nu.

Det lyder til de æder meget, så mon ikke de nok skal få en god fjerdragt snart. Hel og lykke med dem. /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udsætterhøns
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2019, 10:27 »
Tillykke med dine høns, der ganske rigtigt, som Hans-Kurt skriver ikke er en race, men en æglægningshybrid.
Nu hvor de skal sætte en masse fjer, har de brug for proteiner, så du kan evt give dem noget kattedåsemad, kattefoder er meget proteinrigt.
Jeg forstår, at du gerne vil "frelse" dine høns fra et grimt liv, det er jo en rigtig smuk tanke, men i virkeligheden er udsætterhøns den sidste måde at få lidt skillinger ud af udtjente æglægningshybrider. Havde I ikke købt dem, var de blevet til minkfoder.
I lighed med at købe hundehvalpe og kattekillinger fra "hvalpefabrikker" er man med til at støtte industrien, når man køber udsætterhønsene.
Når alt det er sagt, ønsker jeg dig og din søster ALT mulig held med jeres høns, som nu får lov til at leve det gode hønseliv.
Du kan måske have glæde af at læse denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7943.0
Dyrenes beskyttelse havde på et tidspunkt i et blad en artikel om Johan Gadegaards udsætterhøns, Johan havde også på et tidspunkt en hjemmeside om hønsene, men den eksisterer ikke længere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Evalon

  • Gæst
Sv: Udsætterhøns
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2019, 10:52 »
Jeg forstår, at du gerne vil "frelse" dine høns fra et grimt liv, det er jo en rigtig smuk tanke, men i virkeligheden er udsætterhøns den sidste måde at få lidt skillinger ud af udtjente æglægningshybrider. Havde I ikke købt dem, var de blevet til minkfoder.
I lighed med at købe hundehvalpe og kattekillinger fra "hvalpefabrikker" er man med til at støtte industrien, når man køber udsætterhønsene.

Jeg har ikke betalt noget for dem. De annoncerede at man gratis kunne afhente dem. Så jeg har ikke støttet noget. Husk at spørge først i stedet for at formode. Min søster fik at vide der henne, at ville man have alle 3000 høns, måtte man også det. Så de har ikke tænkt på at få den sidste skilling ind.
Jeg kan prøve at give dem noget kattemad. Jeg har to katte så det er noget jeg har hjemme.

Evalon

  • Gæst
Sv: Udsætterhøns
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2019, 10:56 »
Jeg er også klar over at det ikke er en race  :)
Det ligger bare mere naturligt for mig at kalde det en race.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Udsætterhøns
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2019, 11:51 »
Jeg vil lige komme med en kommentar til hybridhøns eller ren racehøns. Hybridhøns er sådan set også en race, men der kun er avlet med det formål at give æg, mange æg. Hybridhøns lægger mellem 320 til 360 æg om år. Men så slider det også meget på hønen der sjælende bliver mere end 3 år, Til gengæld raceren høns lægger sjælende mange æg. Hvis man ser på diverse hønseracer lægger de mellem 30 til 220 æg om år. Men mange af de hønseracer som kaldes raceren, er også krydsninger med andre racer. Det er en god ide at se på http://honseraketten.dk, der kan hentes mange oplysninger om diverse racer. Der findes også mange handelsmænd, der sælger hybridhøns under navne som f.eks. Maran nogle af dem har så siden ændret navnet til Mørklægger. Så man skal også være vågen når man køber høns.
Jeg vil så til slut sige at industrihøns/hybridhøns er gode at starte ud med for nybegynder. Jeg har selv haft et hold på 10 hybridhøns, men de var også døde inden for 2 år.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Evalon

  • Gæst
Sv: Udsætterhøns
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2019, 12:03 »
Der behøves ikke at kommenteres mere på at det er hybrid høns. Jeg er udmærket klar over forskellen. Så det hjælper ikke at skrive det. Det er lidt trættende at høre det samme igen. Jeg har læst om det!

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Udsætterhøns
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2019, 12:57 »
Når man laver et indlæg er det ikke bare til dig Evalon, men alle bruger af Dansk Fjerkræ Forum. Så man kan sommetider få noget der ikke lige er mynde på dig.
Men fortsat held og lykke med dine høns, det er dejligt at vi kan hjælpe hinanden her inde.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Evalon

  • Gæst
Sv: Udsætterhøns
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2019, 13:11 »
Ast der er andre steder herinde hvor det allerede står. Det hjælper ikke med det jeg spørger om. Du kører det hele ud på et sidespor.
Det eneste jeg føler jeg har lært, er at hønsefolk kan ikke tåle at man kalder en hybrid for race. Jeg forlader denne side. Da det ikke føles som om man får nogen som helst hjælp.
Det er ellers ærgerligt. For jeg troede at dette var en godt sted at få råd og vejledning. A

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Udsætterhøns
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2019, 13:21 »
Tak for dit svar. Jeg vil ikke kommenter videre.  :) Fortsat god hønse dag
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Udsætterhøns
« Svar #10 Dato: 07 Februar , 2019, 15:29 »
I "Den store hønsebog" fortæller Jørgen Liljesø om høns, der pludselig smed hele overfrakken på én gang. Han håndfodrede dem med ost og spæk.
De har jo brug for rigtig meget mad, både proteiner til de nye fjer, men også godt med kalorier til at holde varmen.

Jeg giver mine høns hvede, byg og havre + koncentrat. Desuden hjemmelavet hønsemad med kartofler, ris, nudler, ærter (saltes, som man selv ville spise det), lidt olie, hvidløg, lidt kartoffelmel og hvad jeg ellers kan finde af "godter". Laver en stor portion til 14 dage ad gangen, deles op i dagsrationer, ca. 30 g pr. høne (hurra for fryseren). Ved serveringen blander jeg vitaminpulver + foderkalk i, måske lidt græsk yoghurt.
Desuden en lille spand grønt hver dag. Nu der ikke længere er kål i haven, bliver det hakket hvidkål og æbler + bær fra fryseren + hakket hø. Lidt krydderurter fra haven, når de ellers kan findes under sneen. Slik i den kolde årstid er solsikkefrø og en sjælden gang hamp. Det spreder jeg i strøet, så de har lidt at foretage sig, når de ikke vil udenfor. Ind i mellem lidt knust majs i foderskålen.

Pas på med fisk, hvis dine høns lægger brune æg.

Her kan det bliver rigtig koldt, så jeg har som du sat en varmelampe op. Temperaturen holdes da på ca. 2 grader, så vandet ikke fryser.
Held og lykke med dine nye "kælebørn".

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: U
« Svar #11 Dato: 11 Februar , 2019, 13:47 »
Ærgerligt at spørgeren ikke kunne forstå, at vi ikke er ude efter ejere af ikke racehøns, men blot vil slå et slag for dyrevelfærd - nå men sådan går det jo en gang imellem.  :'(

Offline Karin Thomsen

  • Bruger
  • Indlæg: 30
  • Husk-glem ikke at være glad :)
Sv: U
« Svar #12 Dato: 11 Februar , 2019, 14:04 »
Tak for de fine links, det er super fedt at i er så gode til at hjælpe, og komme med relevante links, og vejledning  :)

Jeg har i hvert fald fundet ud af, at "redde" høns fra æglæggerfabrikken, nok ikke er vejen frem for os, når vi skal have vores første høns.

Jeg havde ellers troet at det var en super god gerning man gjorde de få høns man nu kunne redde- men tænkte slet ikke over at man jo ender med at støtte en branche, som man egentlig ikke har lyst til.

Jeg tænker også at få 365 æg fra 4 høns om året, måske er lige i overkanten, når vi kun er to i husstanden herhjemme  ::) ;D

Og selvom jeg bager meget, såååå er det nok stadig i overkanten.
hihi.

I´m a chiken lover girl, and i'm happy about that :)

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv:
« Svar #13 Dato: 11 Februar , 2019, 22:51 »
Min mor har altid sagt: kan du ikke sige noget pænt, så lad vær' med at sige noget! Så jeg styrer mig denne gang 😉🐔

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udsætterhøns mm.
« Svar #14 Dato: 13 Februar , 2019, 13:37 »
Enig, men jeg ser nu heller ikke nogen sige noget grimt i tråden, bare faktuel oplysning.
I den forbindelse vil jeg lige komme med nogle opklarende bemærkninger: grunden til at man ikke kan kalde diverse hybrider for "en race" er, at for at kunne kalde noget en race skal afkommet være magen til forældrene, det gælder uanset om vi taler om høns eller tomater. Hvis man får kyllinger efter f.eks. isa brown, vil man IKKE få dyr, der nødvendigvis ligner forældredyrene, samme gælder, hvis man sår tomater høstet fra frø fra F1-hybrid planter.
For at få godkendt en ny hønserace kræves bl.a. at man skal stille med dyr i tre generationer, hvor racesærpræget findes i alle tre generationer.
Ved ikke om min forklaring er god nok eller ?
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2019, 13:47 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk