Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg modtaget med posten - bedst forberedelse  (Læst 4906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Rugeæg modtaget med posten - bedst forberedelse
« Dato: 08 April , 2015, 08:54 »
Hejsa :)

Jeg har netop bestilt rugeæg der bliver afsendt til mig I dag. Jeg har tidligere ikke haft den helt store success ifht klækningsprocenten med rugeæg sendt med posten.  Så vil høre om der er nogen der kan give mig en step by step anvisning til bedst mulig håndtering af æggene når de er kommet?

Mange hilsener
Stine :)
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rugeæg modtaget med posten - bedst forberedelse
« Svar #1 Dato: 08 April , 2015, 10:01 »
Pak dem ud og lad dem stå en dag eller to. Så de kan falde til ro.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Rugeæg modtaget med posten - bedst forberedelse
« Svar #2 Dato: 08 April , 2015, 10:04 »
Den første indskydelse er at man i ivrighed putter dem i rugemaskinen med det samme. Gør IKKE dette!
Sendte æg skal have ro i mindst et døgn inden du begynder rugningen. Anbring dem i en æggebakke med spidsen ned. Vend Bakken på skrå til henholdsvis den ene og den anden side 2 gange pr. Døgn. Lav denne bevægelse roligt.
Hav rene hænder når du rører ved dem.
Når æggene "er faldet til ro" opvarmes de langsomt til stuetemperatur, sådan at "varmechocket" når de kommer i rugemaskinen mindskes. Herefter følger du din rugemaskines anvisninger, - eller slår på denne tråd igen ;).
God fornøjelse /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Stine R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: Rugeæg modtaget med posten - bedst forberedelse
« Svar #3 Dato: 10 April , 2015, 13:56 »
Mange tak for jeres gode råd - æggene ankom I går - jeg har dem "vippet" som anbefalet, rugemaskinen kører nu på 38 grader og jeg regner med at de kommer i maskinen i aften, så har de haft ro i halvandete døgn.

Jeg har normalt haft gode erfarigner med udklækning i maskine, dog med undtagelse af maran æg sidste gang - her overlevede kun en kylling, der kom to andre ud, men de døde inden de kom videre...

Kan læse fra flere at maran æg skulle være sværere...i maskinen har jeg tre maran æg og tre auracan/maran æg, så håber virkelig at det går vedre denne gang...men hvis der er nogle gode råd til dette, så tages de i mod med kyshånd :)

Fugtigheden starter på 55% pg øges til 65% de sidste 3 dage, jvf rugevejledningen.
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Rugeæg modtaget med posten - bedst forberedelse
« Svar #4 Dato: 10 April , 2015, 14:30 »
Min rugemaskinevejledning anbefaler 37,7 i de første 18 dage, derefter 37,2. Men der er forskel på hvor og hvordan maskinen måler. Klogest af følge din egen maskine. Prøv evt. at teste temperaturen ved at indlægge et termometer på æggenes plads.
Flere og flere melder om svigtende fertilitet i Maran. Fordi der er gået mode i chokoladeæg, så bliver de nu masseproduceret for at tilfredsstille efterspørgslen. Derved er flere af racens særkender ved af forsvinde. Masseproduktionen prioriterer netop produktion, og ikke forhold som avlsarbejde og især krav til blodfornyelse. Mange af de masseproducerede Maran har hverken den rigtige ægfarve eller fodbefjedring, og har altså den vigende fertilitet. Dette kommer man først ud af når man er meget selektiv, kompromisløs og vælger avlsdyr fra forskellige blodlinjer.
Mit bedste råd er at man undgår industrihøns og bestemt også rugeæg fra dem. Både indenfor new Hampshire, Rhode Island, lys sussex m.fl., skal man se sig godt for.
Undskyld dette lille sidespring  :)
Held og lykke med den forestående rugning, og lad os gerne høre hvordan det går /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.