Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En ide´ der kan udvikles ?  (Læst 29943 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #15 Dato: 14 August , 2009, 12:06 »
....og Marie Louise - jeg ved godt, at du ved det.... men et ordentligt stikordsregister. Så alle læsere kan finde lige det, de leder efter. Det er specielt vigtigt i en bog af den type, der her er tale om - det glæder jeg mig til at se!
 Og jeg håber, den også vil kunne bruges af børn. Dem vi køber til børneafdelingen hos os (på biblioteket) er ofte lidt over niveau.
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #16 Dato: 14 August , 2009, 12:40 »
Hej Lene.

Nu nævner du hønseholdere som utrerede og unormale - altså min bonus datter må ikke læse det du skriver : for hun ville uden tvivl buse ud med et gjaldende : hva´ sagde jeg  :D

Hele humlen i denne ide og de indkomne forslag er som taget ud af en bog om drivhuse der er opbygget på en måde der kommer alle ideer i denne tråd meget nær.

For ikke at gøre reklame (alt for meget da) må i benytte jeres fantasi i følgende , samtidig med i husker jeg ikke kender manden , ikke ejer bogforlaget og ej heller ejer eller arbejder i en boghandel , det være sig på nettet eller gågaden.

Der var en gang en mand , manden var meget henrykt over klatreplanten  klematis  , han ville gerne skrive bøger om hans passion for haver , så hvad skulle hans forlag kaldes nu han var så glad for  klematis  ?

Mennesker kalder ham ind i mellem Claus , og det skulle undre mig om de i højere kredse med de og dis ikke kunne kalde manden Dalby.

I hans have har han et flotte drivhus , og det drømmer han om tidligt og sent. En skønne dag tænkte manden ved sig selv : mon jeg er den eneste der har .       drivhus drømme       ?  Helt bestemt - istemte mangt og mange han talte med - sådan en bog vil jeg lave ! Tænkte manden.

Anderledes det skal den dog være , så han tøffede det ganske danske kongerige og nabolande rundt i sin automobil , og med sit kamerea og notesblok forevigede han mangt et spændende drivhus , det hele puttede han i en bog og forevigede dermed mangt en lykkelig haveejers    drivhus drømme .

Dunhjernest
jan






Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #17 Dato: 14 August , 2009, 13:13 »
Jeg var så heldig at få netop drivhus drømme af en flok veninder i fødselsdagsgave sidste år.

Jeg syntes også at det er en rigtig god bog fordi at man kan lade sig inspirere på kryds af alle de smukke steder han har været.

Marie-Louise må være den bestemmende person idet at jeg regner med at hun er den der ligger navn til og nok skal være den drivende kraft, ellers tror jeg at det drukner i "for mange kokke"  *f meget apropro...  
Hun har formodningsvis også erfaringerner til hvordan man smartest opstiller det hele. Hedder det ikke Layoutet i fagsprog ?
« Senest Redigeret: 14 August , 2009, 13:21 Fra Lene, Rungsted »

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #18 Dato: 14 August , 2009, 14:03 »
Jeg kender udmærket såvel bogen 'Drivhusdrømme' som den seneste 'Havedrømme' (i to bind) af Claus Dalby. Og ja - det er nogle vidunderlige bøger.

Dem af jer, der har stiftet bekendtskab med min bog, vil vide, at jeg også har været kongeriget rundt for at få et personligt præg ind over de forskellige afsnit - så dét koncept er jeg helt med på. Det ligger jo også lige til højrebenet i relation til, hvad jeg skrev tidligere om alsidighed og individuelt præg  /o

En væsentlig overvejelse er også, hvilket prisleje en hønsebog må ligge i... Jeg tror ikke, vi skal for højt op ('Havedrømme' koster 500 kr.) - max. 300 kr. vil være mit bud. Hvad tror I? Det skulle jo gerne være en bog for alle og ikke blot for entusiaster, der jo ikke altid tænker med pengepungen   ;D  Prislejet er naturligt bestemmende for omfanget af bogen... (altså mht. format, sideantal osv.)

Da jeg jo er på barsel i øjeblikket og nok frem til februar, må jeg faktisk ikke arbejde med en evt. bog endnu - men heldigvis er tanker toldfri (som Shu-bi-dua sang), og ingen forbyder mig af ren og skær interesse at besøge 'hønsevenner'  ;) Så kan det helt konkrete arbejde jo lægges til foråret.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #19 Dato: 14 August , 2009, 15:05 »
 *p *p *p *d *p *p *p *h *p *p *p
That´s the spirit..............

Det tegner enstemmigt og vældigt.

Tror at du har helt ret i prislejet.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #20 Dato: 14 August , 2009, 17:23 »
Jeg har for længe siden prøvet at overtale Bjarne til at skrive en bog Vagtler i drivhus og voliere der eksisterer nemlig ikke nogen om vagtler på dansk. Den kan så passende komme efter denne...

Men jeg tror at det er bedst at holde andre fjerkræ ude af denne og koncentrere sig om høns. Den bør klart adskille sig fra Lijlensøes på nogle punkter og her kan den personlige erfaring med de forskellige racer og deres pasning meget vel komme ind. Blomsterhøns og silker er f.eks. slet ikke nævnt.

Derudover så er der emner som
foder (opskrift på hønseguf er selvskreven)
huse og gårde
skrukhuse/hønsefræser
utøjsbekæmpelse (klart en mangel i Lijlensøe)
sygdomme (klart en mangel i Lijlensøe)

Så det kan drejes i flere retninger. En fagbogsagtig ting, en skildring af forskellige måder at holde høns på, eller en blanding..

Jeg ved ikke hvad der er bedst ???
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #21 Dato: 14 August , 2009, 17:32 »
Ikke for at være lyseslukker  ::), MEN

hvis folk i forvejen synes vi er aparte og underlige, hvad får jer så til at tro de gider læse en bog om os???

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #22 Dato: 14 August , 2009, 17:39 »
Ikke for at være lyseslukker  ::), MEN

hvis folk i forvejen synes vi er aparte og underlige, hvad får jer så til at tro de gider læse en bog om os???

Folk der gerne vil ha høns, men er usikre på om det kan lade sig gøre, kan jo drage paraleller når de ser at det fint lader sig gøre i tilsvarende haver og kvarterer.

Vi bør jo være forbilleder istedet for skræmmeeksempler.

Tror heller ikke at det er nogle som din og min nabo der vil købe bogen eller låne den på biblioteket ! men hvis der er flere af de andre naboer der lige pludselig syntes at det er en god ide med høns i haven er det vores krakiler naboer der er "utrendy" !
Det er jo bla. uvidenhed der får dem til at opføre sig idiotisk.!!!!

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #23 Dato: 14 August , 2009, 17:49 »
For at jeg gider at læse en bog kræver det at jeg kan læse den... dvs. at det skal være en bog der er andet en bare skemaer og billeder om div. ting, for 20-30 år siden købte jeg Politikens havebog den har jeg brugt MANGE gange, for nogle år siden købte jeg den samme bog bare ny og opdateret, NEJ hvor blev jeg skuffet ! den er lavet om til et rent opslagsværk uden ret meget "LÆSNING"...
Søren Rye Petersen har skrevet flere havebøger nogle bedre end andre, men et går igennem de fleste af hans bøger, DE kan læses... masser af små sjove anekdoter som samtidigt er omkring alt det faglige på en sjov og naturlig måde, DEM gider jeg godt og læse...
Den samme form kunne laves med en Hønsebog, små fortællinger fra det virkelige liv omkring f.eks. min første kylling, rugemaskine, foder osv. osv. krydret med billeder af små skæve hønsehuse.

Ikke for at være lyseslukker  ::), MEN

hvis folk i forvejen synes vi er aparte og underlige, hvad får jer så til at tro de gider læse en bog om os???

Jeg tror at der er flere aparte og underlige mennesker end man lige regner med  ;D foreløbig er vi jo 2297 "galninge"  ::)

Susanne

  • Gæst
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #24 Dato: 14 August , 2009, 17:54 »
Marie-Louise, hvad er det for en bog, du før har kreeret?
Bare af nysgerrighed!

Du lyder som den helt rigtige til opgaven!
Og med Finn som medforfatter/redaktør/andet kan det kun blive bedre end godt!

Det her projekt blir vel nok spændende at følge med i. /o

Og sikke mange kompetente mennesker, der også står klar på sidelinien, hvis der er behov!

Jeg kan sagtens se for mig at den nye havehønsebog ligger under ethvert juletræ i 2010! Og sprænger salgstallene for "Mænd der hader kvinder" med flere længder!

 *o    (og kald mig bare "konen med æggene") :D

PS: Helt enig med Bjørn - der er ikke noget så afskrækkende som "tørre" bøger uden livsglæde og humor  :D

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #25 Dato: 14 August , 2009, 18:48 »
Jeg er helt med på den idé :D!

Jeg vil også hellere end gerne både vise min hønsegård frem, snakke med forfatteren og komme med små indlæg, samt billeder og andet :D...
Min erfaring, som ung hønseholder vil jeg også gerne have med, det kan jo inspirrere nogle nye unge til at holde høns, og så kunne der måske komme nye udstillere ud af det? ;)

Lisbeth, bare kald mig barn, det er jeg jo stadig, sådan lidt ;D ;D ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #26 Dato: 14 August , 2009, 18:51 »
Lisbeth, bare kald mig barn, det er jeg jo stadig, sådan lidt ;D ;D ;D

Ja, er vi ikke alle det et eller andet sted ;D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #27 Dato: 14 August , 2009, 19:27 »
Hehe, ja nogle mere end andre ;D... Krig og bygning af huler kan da stadig komme over mig, når jeg er sammen med fætre og kusiner  *e
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #28 Dato: 14 August , 2009, 19:39 »
Øh, hvem er det, der synes at vi er aparte og underlige? Når jeg f.eks. fortæller mine kolleger "hønsehistorier" er der flere af dem, der ser længselsfuldt hen for sig og sukker: "bare det var mig. Når børnene bliver lidt større SÅ skal vi også have høns...." Eller også kan de huske barndomsoplevelser med høns som de gerne også vil give deres børn. F.eks. at hente æg til pandekager. Så smager de meget bedre.
Jeg tror at det er oplagt at lave en hønse-hygge-bog netop som julegaveidé. Der er da også mange oplagte historier at fortælle videre, f.eks. Pernelles tilløbende høne, der blev boende og fik kolleger. Hr. Brakels liv og levned. Araucanaen, der dresserer Marianne og den slags. Folk elsker det - og det gør vi jo også. /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #29 Dato: 14 August , 2009, 22:37 »
Drivhusdrømme er en bog, der giver inspiration. "Hønsedrømme" kan være en bog, der giver mod og inspiration til alle os, der stadig drømmer, men endnu enten ikke har mulighederne eller modet til at gøre noget ved det! Jeg vil gerne forudbestille!

hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)