Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En ide´ der kan udvikles ?  (Læst 27761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
En ide´ der kan udvikles ?
« Dato: 14 August , 2009, 00:21 »
Jeg har i et par uger gået og rumlet med en lille ide.... <A

Jeg har efter at ha bøvlet med min fordomsfulde nabo ærget mig over at der er kommet så meget antipati imod havehøns.
Tror at det dels skyldes folks uvidenhed og det at der ikke er så mange der holder høns mere, der gør at vi bliver betragtet som utrerede og meget unormale at vi tillader os at ha høns i haven.

Nu fik jeg poppet ideen ud i en anden tråd men syntes egentligt at den fortjener sin egen tråd, så jeg har sakset indlægget derfra og sætter det ind her......


Er det så ikke lige her at jeg skal komme med min ide og opfordre vores forfatter, Marie-Louise   til at skrive den bog som jeg har set for mit indre de sidste par uger hvor vi har haft så meget debat og bevis om folks fordomme imod vores have høns.

Bogen skal selvfølgelig hedde : Sådan holder vi havehøns
Og rigt skildre hvordan vi holder høns og ikke mindst skildre hvordan det mest hensigtsmæssigt gøres.
Lad os gøre det, inden at der kommer en eller anden og skal være trendy på  hønsenes bekostning.
Forestil jer en bog hvor vi forum medlemmer kan vise omverdenen hvordan og hvor meget det betyder at holde høns.

Hvad siger I ??
Marie- Louise jeg ved at du har meget om maven og ikke mindst ørerne , men er det ikke en god ide til din næste bog ??
« Senest Redigeret: 14 August , 2009, 00:26 Fra Lene, Rungsted »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #1 Dato: 14 August , 2009, 06:56 »
JAH /o /o *o
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #2 Dato: 14 August , 2009, 07:12 »
Det er sjovt du skriver det, Lene, for jeg har tit tænkt det samme, også fordi der i mange bøger står noget der der decideret forkert, især i de bøger, der står på skolebibliotekerne, og det kan jo tit være de bøger, der dukker op i mange familier, når ungerne begejstrede bringer dem hjem.
Jeg har bare også tænkt om markedet er mættet? Der er jo Liljesøes bøger, selvom jeg personligt synes, at de alle er mere eller mindre ens; og så er den nogle ældre danske bøger og endelig en del oversatte.
En god ting i sådan en bog ville også være, hvis man kunne vise, hvordan forskellige personer holder høns, så der ikke bare vises et stort strømlinet hønsehus med alle dikkedarer, det kunne måske afskrække nogen. Hvis de kunne se mere beskedne forhold, ville det måske være knap så overvældende (at vi så ved at hønsefeber har det med at gribe om sig.....)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #3 Dato: 14 August , 2009, 08:29 »
Fantastisk ide!

Netop at beskrive og vise forskelligheden - med tekst og masser af billeder! Lige fra de små papkasser og hjemmebyggede skrukhuse til de mere mondæne hønsehuse og -gårde!

Præcis derfor ville den adskille sig fuldstændig fra f.eks J. Liljensøe's bøger, der stort set kun viser fotos fra den samme have!

Den ville blive til KÆMPE-inspiration - både for nye hønseejere OG for os andre, der af bar interesse ville svælge i den gode livsbekræftende stemning, der ville strømme ud mellem siderne  :D

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #4 Dato: 14 August , 2009, 09:14 »
(Følgende har jeg kopieret fra 'TV2-tråden' - det er jo her, mit indlæg hører til:)

Jo, Lene, det er da faktisk en god idé  /o   

Jeg skal lige 'tygge lidt på den' for at få en disposition på plads,

og alle jer dejlige fjerkræ-forum-medlemmer er da velkomne til at komme med forslag til indholdet. Helst via PB, for så kan jeg bedre holde styr/samling på det.

Og uden alle jeres erfaringer kan det jo slet ikke blive til noget... Jeg tror, alsidigheden og det individuelle præg er en vigtig ting, så det hele ikke bliver 'den rigtige opskrift' og 'den eneste mulighed'. Det er jo netop vores forskellige erfaringer og oplevelser, der er styrken ved dette forum, og dét skulle en evt. bog også gerne rumme.

Hvad siger I - vil I være med, hvis jeg synes, jeg kan få det til at køre? (Men husk lige, at det er en laaaang proces, så ingen utålmodighed, tak! Et års tid, vil jeg tro, der skal til)

Det kunne virkelig være sjovt...
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #5 Dato: 14 August , 2009, 09:49 »
Jeg er klar, så du siger bare til :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #6 Dato: 14 August , 2009, 09:49 »
SUPER IDE!!!  ;D
En bog lavet af forummedlemmerne med Marie-Louise i spidsen, det er for sejt.

Jeg synes især der skal være plads til hønseholdere som Mikkel og de andre "børn", for det er en sund hobby der sagtens kan overskues af "et barn". Undskyld Mikkel hvis du ikke opfatter sig selv som barn... :)
Men der er vist også nogle flere herinde der er yngre end Mikkel.

Og jeg er selvfølgelig også klar til at hjælpe til.

Hvad med ænderne skal de være med?? Eller bliver det så for uoverskueligt...? Synes bare ikke der er så mange bøger om ænder.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #7 Dato: 14 August , 2009, 09:50 »
Jeg syntes faktisk at Marie Louise og Finn skal sætte sig sammen.. Marie Louise med forfattererfaringen og Finn det omvandrende fjerkræleksikon... Og Finn er jo manden der konstant har fingeren på pulsen, han opsnapper selv den mindste lille spalte om høns om den så bliver postet i den mindste lokalavis :)

Så jeg stemmer for et makkerskab i de to.... så kan vi andre jo øffe med efter bedste overbevisning :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #8 Dato: 14 August , 2009, 09:54 »

Og uden alle jeres erfaringer kan det jo slet ikke blive til noget... Jeg tror, alsidigheden og det individuelle præg er en vigtig ting, så det hele ikke bliver 'den rigtige opskrift' og 'den eneste mulighed'. Det er jo netop vores forskellige erfaringer og oplevelser, der er styrken ved dette forum, og dét skulle en evt. bog også gerne rumme.

Hvad siger I - vil I være med, hvis jeg synes, jeg kan få det til at køre? (Men husk lige, at det er en laaaang proces, så ingen utålmodighed, tak! Et års tid, vil jeg tro, der skal til)

Det kunne virkelig være sjovt...

Det er også det der var min tanke, specielt efter at tv´2´s  selvudråbte haveguru giver en opskrift på en alt for letkøbt løsning.
Ikke at det skal være 2960 paladser, som alle skal ha til deres høns men netop at vi viser hvor alsidigt og hvor tilpasset den enkeltes behov og hønserace kan være.

Jeg vil vildt gerne hjælpe og bidrage ikke at jeg har forfatter erfaringen men det har du jo kære Marie-Louise.

Du har meget at se til så det skal ikke være en byrde og du skal endelig trække på dem der vil trækkes på.

Jubiiii en ide er født !!!
Husk at sammen er vi stærke  /o
« Senest Redigeret: 14 August , 2009, 10:09 Fra Lene, Rungsted »

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #9 Dato: 14 August , 2009, 09:55 »
Husk at sammen er vi stærke  /o

Og alt for seje!!  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #10 Dato: 14 August , 2009, 10:16 »
Det er en rigtig god ide.

Jeg tænker lidt på, at noget af det, der gør mig glad for at læse på forum, er blog-indlæg. Daliglivets små fjerkræanekdoter. Det er også det, der er hyggeligt ved Liljensøes bøger, efter min mening.

Mon ikke folk også gerne vil stille den slags til rådighed for et lille afsnit eller som krydderi ind i mellem det mere seriøse?

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #11 Dato: 14 August , 2009, 11:02 »
Det vil komme med helt 'automatisk', Tine. Man bliver nødt til at skabe lidt 'hygge' og personlighed, foruden det rent faglige, hvis bogen skal henvende sig bredt. Det skal jo netop ikke ende med et leksikon  ;)

Ænder, vagtler og andet fjerkræ bør naturligvis også nævnes, men jeg tror ikke, man skal lave en 'komplet' fjerkræbog. Blot lidt inspiration som appetitvækker på de områder.

(Og inden der nu er nogen, der begynder at tænke i guldgruber mv., vil jeg lige fortælle, at jeg for min havebog får 7 kr. pr. bog, der sælges i boghandlen. Det kan slet ikke stå mål med arbejdet bag - så lysten er drivkraften.)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #12 Dato: 14 August , 2009, 11:10 »
Og lyst er i særdeleshed det der kendetegner os fjerkræholdere.

Ellers havde jeg vist givet fortabt for længe siden. Min lyst til hønsene er større end lysten til profit og at passe ind i den skabelon der ellers udstikkes.

Ingen dollar tegn i disse øjne !

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #13 Dato: 14 August , 2009, 11:44 »
Man må jo gerne hente inspiration i andre bøger ikke? Claus Dalby har jo udgivet den enormt flotte bog drivhusdrømme, i den stil kunne en bog jo godt være?

Hvordan ser huset ud? Flotte billeder, hvorfor har man valgt sin race? Hvad laver man til daglig(for at vise at alle holder høns ;)) glimrende ide til en bog
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: En ide´ der kan udvikles ?
« Svar #14 Dato: 14 August , 2009, 11:53 »
Ej gud Marie Louise, er det dig der er Marie Louise Paustian?  ;D hvor skægt, jeg stod med din bog i hånden i boghandelen i går, og var det ikke fordi budgettet siger smalkost så var den røget med hjem, jeg har ville have den længe. Du er lidt mit forbillede, min drøm er nemlig også at skrive havebøger eller artikler en dag :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt