Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Linkede begivenheder

  • Operation X med kyllinger: 05 Februar , 2009

Forfatter Emne: Operation X med kyllinger  (Læst 43769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #15 Dato: 05 Februar , 2009, 20:56 »
Ja jeg havde også håbet at der ville være lidt mere om høns på den gode måde men ellers var det skildret uden at seerne blev skånet for det groteske. Så kan det måske få forbrugerne til at tage stilling.

De slagtekyllinger der ikke kunne gå lignede godt nok nogle misfostre.

Min mand kom med et godt udbrud... Mon alt det kyllingekød der eksporteres til de arabiske lande også er pumpet med svineprotein ?

Så er der nok nogle muslimer der får deres kylling filet i den gale hals !




Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #16 Dato: 05 Februar , 2009, 20:59 »
Ja. Så må vi da håbe at det bliver skrottet eller kottet....

Syntes trods alt det var godt de viste at hønsene der gik frit også har gode forhold. Det så ihvertfald godt nok ud i mine øjne når de der gik på de åbne områder ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #17 Dato: 05 Februar , 2009, 21:01 »
Velbekomme

Det er helt utroligt hvordan industrien må behandle og transportere deres dyr og hvordan vi privat personer må.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #18 Dato: 05 Februar , 2009, 21:04 »
Harme i dag - glemt i morgen.

Sådan er de fleste mennesker indrettet. Desværre - plus mange mennesker er af den mening at dyr er bare dyr og når de alligevel skal slagtes så er der ingen grund til at behandle dem ordentligt.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #19 Dato: 05 Februar , 2009, 21:05 »
Ja desværre har mange den holdning. Godt vi får vores kyllinger fra en bekendt der opdrætter dem til hjemmeslagtning (plymoth rock) dem ved vi har haft det godt. Det letter lidt på det at man trods alt ved det :)!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #20 Dato: 05 Februar , 2009, 21:17 »
Min mand kom med et godt udbrud... Mon alt det kyllingekød der eksporteres til de arabiske lande også er pumpet med svineprotein ?

Så er der nok nogle muslimer der får deres kylling filet i den gale hals !

He he, min bedre halvdel kom med samme udtalelse. Det er så grotesk og ugennemsigtigt  :-\
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #21 Dato: 05 Februar , 2009, 22:14 »
Tja - så kom der igen kun den sandhed frem som kan sælge programmet. Det er rigtigt at man kan anvende gelatine til holde på vand i f.eks. kylling filet.

Her er linket til Scanflavour i Møldrup som producer omtalte produkt.

http://www.scanflavour.dk/sider/index_side2.asp

Hvad programmet IKKE omtaler er om produktet rent faktisk bliver brugt i kylling! Til dette kan jeg sige NEJ (ikke i DK ihvertfald) Der er overvågning (i samtlige produktionstimer) af slagte og forædlingsprocessen fra det Muslimske trossamfund i Danmark, samt der bliver udtaget prøver af de varer som sendes ud i verden, her i blandt Mellemøsten.

I Danmark bliver der nogen gange anvendt caargenaan (udtræk fra en speciel type tang) men ellers kun salt og lidt sukker. Sukkeret har den egenskab at det bl.a. giver en smagsforstærkende effekt, samt giver en mere gylden skorpe pga. karamelisering. Det skal naturligvis ikke bruges som sødestof, hvorfor det kun skal tilsættes i mindre mængder.

Vi skal jo også tænke på at virksomhederne kun producer de varer som der er efterspørgsel på, og det er i sidste ende forbrugeren som efterspørger billigere og billigere varer. Udsendelsen efterlod det intryj at producenterne kun gjore det for at tjene flere penge. Det kan hurtigt afklares ved f.eks at kikke på de sidste 5 år regnskaber......

Dette er ikke for at forsvare nogen eller hænge nogen ud, men blot for at rette nogle - efter min mening -  faktuelle fejl og bevidste udeladelser.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #22 Dato: 06 Februar , 2009, 01:48 »
Ifølge min opfattelse og ikke for at kaste med mudder men for mig var det viste nok !!!
Så kan Journalisten ha udeladt nok så meget.

Kære Niels jeg kan ikke lade være med at studse over det lille ord på 3 bogstaver du bruger nemlig ordet: Kun

Der bør ikke være noget "Kun".




I Danmark bliver der nogen gange anvendt caargenaan (udtræk fra en speciel type tang) men ellers kun salt og lidt sukker. Sukkeret har den egenskab at det bl.a. giver en smagsforstærkende effekt, samt giver en mere gylden skorpe pga. karamelisering. Det skal naturligvis ikke bruges som sødestof, hvorfor det kun skal tilsættes i mindre mængder.



Jeg kunne skrive en masse mere også om Spiegelhauers journalistik men for min nattefreds skyld vil jeg nøjes med at undres over at vi skal godtage det der "kun" gøres.
Så har vi endda ikke talt om alt det dyre etiske i den produktion.
Nu er jeg lidt bange for at have hånden på tasterne og føler at de er ved at udvikle sig til lidt af en hvebserede....

MVH Lene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #23 Dato: 06 Februar , 2009, 07:41 »
Jeg synes nu ikke hobbyhønseholdere bliver nævnt i udsendelsen, men det var jo heller ikke ærindet, og jeg synes heller ikke der blev langet ud efter dem. Det kunne have været fint med lidt billeder fra en hobbyhønsegård, for at sætte tingene i relief.

Gad vide om man kan se noget på salget af kyllingeprodukter her de næste dage?

Når vi køber kylling, er det altid ufrossen og økologisk, men nu sidder jeg da og kommer i tvivl, om de har haft det godt?

Og inden min glorie bliver alt for skinnende, må jeg jo erkende at vi i vores yngre dage, også har købt lørdagskyllinger, det var inden, jeg havde nogen anelse om hvordan fjerkræ blev "passet". Kald mig bare naiv, men det var virkelig ikke noget jeg tænkte på, jeg regnede bare med at de havde det godt.
Dengang var der heller ikke tale om økologi og den slags, hvis det gik vildt for sig spiste man brune ris  ;D
Derfor tror jeg at vejen frem er OPLYSNING og OPLYSNING og mere OPLYSNING. Det må være sådan, at når normale mennesker med normale følelser har set udsendelser i stil med den fra i går, ja, så kan man ikke sætte tænderne et buræg eller en lørdagskylling uden at kvalmes?
I øvrigt gør industrien jo også meget for at lulle os ind i en tro på at dyrene har det godt. Tænk på de illustrationer, vi ser på emballagen, det er altid lutter idyl. Ret beset er det vel også en form for vildledning af forbrugerne?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #24 Dato: 06 Februar , 2009, 08:07 »
Ja sikke dog en behandling af dyr og kød.. Et lorteliv lige fra kylling til den dag man skal ædes.. Men ja så længe der er kunder.. Så bliver tingene nok ikke meget anderledes.. Nu har jeg selv været ansat på et fjerkræ slagteri. Det ligger godt nok en 20 år tilbage nu.. Men hvis man syntes pumpet kylling er slemt. Så må jeg sige det er det rene vand. Når man så hvad der skete af ting dengang..

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #25 Dato: 06 Februar , 2009, 08:22 »
Jeg vil godt slå fast med syv tommer søm at det er forbrugernes valg, som bestemmer hvad der skal produceres på virksomhederne rundt om i verden. Det er helt op til den enkelte forbruger at vælge de produkter som han/hun synes er bedst til prisen.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #26 Dato: 06 Februar , 2009, 10:50 »
Ja Niels det er forbrugerne der bestemmer. for hvis der er ingen der køber det, så bliver det heller ikke lavet !!!!
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #27 Dato: 06 Februar , 2009, 11:25 »
Jeg giver dig ret Lestat, men hvis man som forbruger ikke bliver
informeret men derimod vildledt som Marianne også skriver så er forbrugerne jo nærmest gidsler i sådan et maskineri.

Der står jo intet på pakken om at det er en kylling der er avlet til det xtreme og lider under det.
Kald mig naiv men mit 1. udgangspunkt er ikke at være mistænksom. Desuden tror jeg heller ikke at de fleste forbrugere har fantasi til at forestille sig hvad vi så igår.
MVH Lene

Susanne

  • Gæst
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #28 Dato: 06 Februar , 2009, 11:30 »
Her kommer et synspunkt, som mere er ment som et hjertesuk - da der vist er lang og stenet vej hen til det Utopia, som jeg kunne ønske mig, men du er inde på noget af det, Lene:

Det ER desværre et faktum, at det er forbrugerne, der bestemmer. For det vil sige, at mennesker med overskud, indsigt og god økonomi har den luksus at kunne vælge.

Mens mennesker, der beskæftiger sig med andre ting eller ikke har den indsigt eller det overskud vil vælge det billigste.

Der BURDE - og her kommer mit  hjertesuk - være myndigheder i et oplyst og demokratisk samfund som vores - som var slagkraftige nok til at udstikke retningslinier for, hvad der var etisk forsvarligt. Således, at den enkelte forbruger trygt kunne handle ind i sit supermarked og vælge frit på alle hylder med god samvittighed. Det gælder ikke blot fjerkræ, men også tunfisk, kaffe, parfume og andre omdiskuterede varer.

Det bliver nemlig så tilfældigt, hvem, der lige har hørt/set præcis den udsendelse eller den artikel, som omhandler en bestemt problemstilling. Og langtfra alle har overskud til at forholde sig til det.

Vi er hobbyhønsefolk - og vi kan sagtens! Præcis på det område kan vi holde hovedet højt! Men hvad med de andre områder?

Jeg mener, det er en form for ansvarsforflygtigelse fra myndighedernes side, når ansvaret for dyrs velfærd   (eller bønders arbejdforhold i Bolivia) skal ligge på den enkelte forbrugers skuldre. Men sådan er det desværre.


Offline Søs Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Operation X med kyllinger
« Svar #29 Dato: 06 Februar , 2009, 11:39 »
Folk køber jo osse dette ækle kød(undskyld udtrykket, men det er jo sandt.) fordi at de tror at det er sådan kylling smager, og det har de fleste troet siden de var børn. Hvilket resulterer i at de synes at ikke-pumpet kylling er sejt og smager mærkeligt.
Der er jo osse det faktum at folk ikke ved hvordan kyllingerne lever, og i hvert fald ikke hvor længe eller hvor dårligt. Og ved de det, lukker de tit øjnene, og lader ansvaret for deres mads "velfærd" falde på andre.

Sidebemærkning: Ligesom folk der ser en ko blive malket, og så skal de aldrig mere drikke mælk.
Søs Jørgensen
Mange lys sussex, to damer af ubestemmelig herkomst, 1,3 kochins, 1,1 danske grå gæs og 2,2 luchs duer, 2,0 katte, og en milliard gråspurve.