Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?  (Læst 8812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Berg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Dato: 28 Oktober , 2009, 12:04 »
Mine ællinger fra slutningen af juli er begyndt at lette, faktisk er der tre af ændrene der flyver. Min mand har flere gange sagt at NU skal de stækkes, men jeg mener at have læst, at de kommer tilbage for de ved der er mad hos os.
Nu er det så de to er taget af og er ikke lige til at finde, kan vi regne med at se dem igen eller var det enden på den fine brune and og søsteren ???
Hvad er jeres erfaring?
Vi skal til at slagte, så de ville være rarest hvis vi ikke først skal stække hele bundtet for så umiddelbart efter slagte. Vi starter nu med en enkelt andrik og glæder os til at smage på sagerne ;D inden det for alvor går løs.

Mange hilsener
Hanne

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2009, 13:02 »
nu ved jeg ikke hvilken slags ænder du har, men jeg havde engang et tæskehold bestående af 5 moskus. i starten tog de et par småture, men kom altid forholdsvis hurtigt hjem. så en dag var de pludselig væk og kom først hjem efter 1 uge, og inden vi nåede at stække dem, var de væk igen, og kom aldrig tilbage.....og det på trods af, at de var meget tamme og temmelig forkælede.

jeg håber du får dine ænder hjem igen, og hvis der ikke er så lang tid til slagtning, ville jeg nok holde dem indendøre, selv om det selvfølgelig er lidt besværligt at tilbyde badeforhold, men det kan da lade sig gøre.
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2009, 15:39 »
Undskyld jeg lige låner tråden, men bliver da helt bekymret over det jeg læser her. Havde fået besked på at ænderne ikke ville flyve væk når de engang (meget snart) kan lette, men at de helt sikkert ville holde sig i området de kommer fra. Vi har ikke mulighed for at holde vores indendøre da de bare har et lille hus de lige kan sove i, og det ville tangere dyrplageri at holde dem der inde. Hvis vi skal ti lat stække deres vinger (noget jeg absolut ikke er glad for, men er alligevel mindre glad for at se mine ællinger/ænder flyve deres vej  :-\ ) men hvordan gøres det? Er det noget der vil gøre ondt på dyrene? Eller være til gene for dem (fordun deres manglende ævne til at flyve selvfølgelig)?
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2009, 15:53 »
Du kan stække dem ved at klippe i svingfjererne (ikke i selve vingen).
Det gør ikke ondt på dem - det svarer til, når vi andre får klippet hår af. Fjererne vokser ud igen, når ænderne fældes, så man er nødt til at gentage proceduren efter fældning.

Du skal kunne klippe i den ene vinge, ellers kan nogle af dem sagtens flyve alligevel. Ved kun at have hul i den ene vinge, sikre man, at de ikke kan holde balancen, hvis de prøver at lette.

Det er klogest at være to. En til at holde i anden og strække vingen ud og en til at klippe :D

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2009, 16:03 »
det der med at holde dem indendørs var bare ment sådan, at hvis de skulle slagtes i løbet af et par dage, så var det jo ikke så galt.

stækning kan ses her (klik på illustrationen og se den i stor):
http://www.fugleforum.dk/forum/index.php?autocom=ibwiki&cmd=article&id=28

(og se lige total bort fra den der forfærdelige ting med amputation!)

o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2009, 16:09 »
Tja godt spørgsmål ?

Jeg havde engang 1,2 Moskus, ræven tog andrikken og da ænderne skulle på stald (fordi søen fryser til) så lettede de og strøg ud over markerne og blev aldrig set siden, sååå.

Jeg ville stække dem, for at være 100 % sikker på de blev.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene-P

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
    • Urbrand
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #6 Dato: 28 Oktober , 2009, 16:24 »
I skal have rigtig mange tak for svar :)
Sira: mange tak for det link, det gør det meget meget nemt at se hvordan det skal foregå og når det ikke har de store gener for fuglene, tror jeg det er det vi gør inden vores ællinger/ænder flyver deres vej. Det ville godt nok være ærgeligt.
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Hanne Berg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2009, 10:09 »
Jeg vil også sige tak for svarene.

Ok de tilbageblivende moskusænder bliver hermed stækket, for jeg tror de har luret det der med slagtningen :o
Vi så ellers de to sent i går eftermiddags laaangt ude på en mark et par km fra hjemmet. Så hvis de kommer hjem er velkomstkomiteen klar.

Hilsen herfra
Hanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2009, 19:47 »
Så hvis de kommer hjem er velkomstkomiteen klar.

Hilsen herfra
Hanne

Er det komitéen med øksen i den ene hånd og (næsten) kogende vand i den anden?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #9 Dato: 30 Oktober , 2009, 10:56 »
Jeg gør sådan her:

Hilsen Susanne

Offline Hanne Berg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #10 Dato: 30 Oktober , 2009, 11:05 »
Er det komitéen med øksen i den ene hånd og (næsten) kogende vand i den anden?

Danny

Nja ikke helt, i første omgang nøjes vi med saksen.

Og ved i hvad den ene er kommet retur - hun er nu stækket /o
Så mangler jeg bare den brune.

Hanne

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #11 Dato: 30 Oktober , 2009, 11:29 »
super :)

hoejberg

  • Gæst
Sv: Ænderne flyver - kommer de hjem igen?
« Svar #12 Dato: 30 Oktober , 2009, 12:54 »
Dejligt  :D