Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg  (Læst 11308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
[Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Dato: 28 Marts , 2010, 00:08 »
Er der nogle her der kan hjælpe mig med lidt nyt blod altså æg :)det er ikke nem

Jeg har flyttet emnet fra Efterlyses til Dorking efter ønske fra Thomas (Psycho) /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 30 Marts , 2010, 06:58 Fra Marianne Vedel »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2010, 08:29 »
Velkommen på forum, John  :D
Der er netop startet et avlssamarbejde op blandt nogle af medlemmerne her på forum, så jeg vil forslå, at du læser med der.
Der er bl.a. nogen, der har gang i noget med æg fra udlandet.
Prøv at læse mere her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/board,39.0.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2010, 09:31 »
Hej John.. jeg kan måske hjælpe. jeg har jo Dorking, med lige det med nyt blod er jo sagen, alle Dorking i Danmark er på den ene eller anden måde i familie.. Hvis du er hurtig kan jeg samle æg sammen fra mandag/tirsdag..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2010, 21:13 »
hej det vil være dejlig hvis vi kan finde ud af det ;D
mvh john

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2010, 13:51 »
Hej John.

Hvis du ønsker, kan jeg få denne tråd flyttet ind i Dorking gruppen. Der er det lidt større chance for at andre med interesse i Dorking kan se den.

Samtidlig vil jeg gerne, at du skriver lidt om dig selv og hvorfra du nu har dine Dorking i tråden "Jeg har Dorking".
Jeg prøver og samle så meget information som mulig, om hvorfra vi har vores Dorking, i Dorking gruppen.
Dette for at vi skal kunne tilføre nyt blod og ikke bare avle i en stor "pærevælling". Det kan ikke nytte noget, at vi bare avler på alt der kan kravle og gå...

Gør dig gerne hørt med nye tråde i Dorking gruppen, hvis du får lyst til det.

Held og lykke.

Thomas Stjernaas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2010, 21:08 »
det vil være dejlig nu har jeg gået og gryndet meget længe over at der var lige så store sjanser for at finde en dinosaver som en dorkings fælde i danmark ;) så et billed af dorking så var jeg soldt og har ikke fortrut det ;D

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #6 Dato: 30 Juni , 2010, 13:30 »
hej alle dorking ejere, så er mit første 2010 hold kyllinger 6 uger og der er ikke to der ligner hinanden , jeg har blandt andet en helt hvid hanekylling den har sorte øjne så den er ikke albino , den anden hanekylling er gøgespættet og de resterende 6 hønnikker er mere dorkingtegnede spændende fra næsten sorte tegninger over helt brune til lys karamel kun 2 er med de sædvanlige grå nuancer, det skal siges at begge forældre er rene dorking hanen med sort bryst og hale og hvide ryg fjer/hår ? hønen er grå med svagt brunt bryst, . sidste år fik samme par meget ens kyllinger så er der nogen der har et bud på hvad der sker , for dem ?
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #7 Dato: 30 Juni , 2010, 21:47 »
Hej Ulla..

Det lyder underlig med de fejlfarvede Dorkinger..skal ikke kunne sige om der kan være afvigere, men jeg har nu ruget 4-5 hold Dorkinger ud i år og ingen af den var afvigende i farver..

Du har vel udelukket muligheden for et "sidespring" fra hønens side ;)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #8 Dato: 03 Juli , 2010, 12:51 »
Hej Ulla. Rent genetisk synes jeg ikke at det kan lade sig gøre, hvis de er ren racede. Det må være noget blandet i dem ved en tidspunkt, hvis det er de rigtige æg du har taget.
Kan jo se at du har andre racer også. Går de sammen?

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #9 Dato: 03 Juli , 2010, 13:16 »
Jamen det er helt klart muligt, både stribet og hvid er godkendt i dorking i udlandet og det er muligt at man har krydset farverne sammen for at få blodfornyelse og at f.eks. den hvide så ligger res. i generne. Og nej der behøver ikke komme hvide eller andet farvede kyllinger hver gang, det er ren lotteri hver gang generne blandes.

Men f.eks. den hvide vil give hans hvide farve videre til alt hans afkom, i hvert fald vil de få genet for hvid, om de selv bliver hvide kommer an på moderens gener.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #10 Dato: 16 Juli , 2010, 19:36 »
Hej Johanne.

Hvis du læser på Dorking Breeders Club, kan du se at hvis du blander de forskellige Dorking farver, så får du bland farvede høns. Du kan ikke bruge det til blodfornyelse.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Segesholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: [Rugeæg]: Dorkings Rugeæg
« Svar #11 Dato: 05 Juni , 2012, 19:40 »
Er der nogle her der kan hjælpe mig med lidt nyt blod altså æg :)det er ikke nem

Jeg har flyttet emnet fra Efterlyses til Dorking efter ønske fra Thomas (Psycho) /Marianne - moderator