Ja, det er det sikkert og Rom blev ikke brygget på een dag.
De organisationer jeg nævner har jo et hovedsæde, hvor alle standarder er vedtaget for rigtigt mange år siden. Det har så ikke forhindret, at der er specialklubber spredt rundt omkring for racer som ikke er særligt stort repræsenteret.
Jeg var medstifter af Dansk Palominosportheste foreningen, som dengang ikke havde noget sæde i DK, og derfor fik stambogsført i UK.Der var en anden forening under LU, men der valgte de at sætte navnet Palomino som en race, der helst skulle ligne en Dansk Varmblod, men Palomino er en farve, endda af stor vigtighed, derfor den nye forening, som optog heste med den rigtige farve, og ikke brune, skimlede og hvad der ellers findes.
Selv er jeg da nu medlem af The Crabbet Org. som netop er en bestemt forening som beskæftiger sig med disse linier indenfor araberhestene, men samtidig er jeg så også medlem af DSAH som så igen via moderorganisationen er medlem af den store organisation WAHO
Det kan jeg ikke se noget galt i, idet uanset om jeg køber en hest i Japan, Egypten, Australien eller USA, ja så er den opdrættet efter de samme principper og vil til enhver tid kunne optages i den danske stambog. Er kvaliteten i orden, ja så er den nyt blod og sikkert også et dyr som lever op til det jeg ønsker, som måske ikke fandtes i Skandinavien.
Også her er der da typeforskelle fra verdensdel til verdensdel, men det er ikke det store.
Bevares der er udbrydere, men er man så dum at købe der, har man ikke mulighed for at registrere under de vedtagne regler. Lidt det samme som med Dank Racehundeunion kontra DKK.
Jeg ved da godt at jeg er spritny herinde, men på mig virker det hele meget stift og gammeldags i en verden, der uanset om man kan lide det eller ej er blevet meget lille.
DFF virker på mig ret monopoliseret, men det er danskerne jo også så glade for at ligge under. Jeg har forhåbentlig ikke ret, blot fået et forkert indtryk.
At der findes hanekampe i et eller andet umba-umbaland kommer ligesom ikke sagen ved, det er jo noget med lovgivning.
VH Gunni.