Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er den rigtige fugtighed i rugemaskine?  (Læst 2618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ny hønseejer

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Hvad er den rigtige fugtighed i rugemaskine?
« Dato: 04 Juni , 2023, 15:21 »
Hej
Har nyligt haft æg til udrugning i rugemaskine. Fulgte nøje brugsanvisningen, der siger vand i en femtedel første uge, tre femtedele i anden uge og fem femtedele til sidst. Havde fugtighedsmåler liggende, og uanset, hvor mange af de små kar, der var fyldt, lå fugtigheden på 80-90%. Af de 7 æg var et ubefrugtet, der kom 4 fine kyllinger, men de sidste 2 klækkede  aldrig. Der gik 2 døgn mellem første og sidste klækning.
Læste så her i forum om tilsvarende problemer med andeæg, hvor fugtigheden var så høj, at ællingerne druknede i ægget.
Så hvad er den optimale fugtighed? Og skal den ændres undervejs i perioden?
Mvh.
Erling

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvad er den rigtige fugtighed i rugemaskine?
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2023, 05:44 »
Jeg er imponeret over, at du fik 4 levedygtige kyllinger ud af 6 befrugtede æg med en ekstrem høj fugtighed på 80-90% under hele rugningen.

Når jeg har ruget kyllinger ud i rugemaskine, har jeg holdt fugtigheden på omkring 40% og øget den til 60% ved klækningen. Når det første æg klækker vil fugtigheden stige yderligere.

Man kan også tørruge og først øge fugtigheden på dag 18 - dvs en fugtighed på 20-30% indtil dag 18, hvor fugtigheden øges til 60%

Her er en af flere tråde om tørrugning
https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=14652.0
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ny hønseejer

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hvad er den rigtige fugtighed i rugemaskine?
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2023, 08:50 »
Hej Helle
Mange tak for svar. Har læst lidt i tråden om tørrugning. Har nu tørlagt maskinen, følger fugtigheden, der er på vej ned.
Det er lidt skuffende, at maskinens brugsanvisning åbenbart er ganske misvisende. Den bruger meget plads på at skrive om vigtigheden af fugtighed.
Mvh.
Erling

Offline Ny hønseejer

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hvad er den rigtige fugtighed i rugemaskine?
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2023, 09:27 »
Hej igen
Har nu "tørruget" med fugtighed på ca. 25% indtil 18. dag, hvor den blev øget til ca. 80%. Foreløbig kun 1 klækket kylling 21. dag. Et æg med lille knæk i går morges stadig uændret, et æg intakt. Afventer.
Mvh.
Erling

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvad er den rigtige fugtighed i rugemaskine?
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2023, 15:24 »
Jeg synes, du skal få den fugtighed ned til max 70%
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14