Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusand - rugetid og tjek af æg...  (Læst 6126 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Moskusand - rugetid og tjek af æg...
« Dato: 02 Juni , 2014, 20:46 »
Hejsa,

Min ene moskusand ligger på æg og har nu ligget i 39 dage. Faren var en kejserand, men ræven har taget ham. Jeg ved dog med sikkerhed, at han har været på hende inden sin utidige afsked...

Jeg har i aftes haft mulighed for at lyse på enkelte af dem, inden hun kom farende - men det eneste jeg kunne se var i bedste fald, at meget af ægget var mørkt og havde en stor luftlomme. Men der var forskel på æggene og hvor meget mørkt der var at se.

Spørgsmålet er nu, hvor længe hun skal have lov til at blive liggende på æggene, for ifølge diverse oplysninger så burde der da være ællinger nu, eller hvad..?

På den anden side vil jeg jo heller ikke fjerne æggene for tidlig.



0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Moskusand - rugetid og tjek af æg...
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2014, 21:08 »
Jeg fandt i mellemtiden en lignende tråd og kan se, at der godt kan gå flere dage endnu...

Men nu har jeg lige haft mulighed for at se til æggene igen, og denne gang så flere af æggene ud til ikke have en luftlomme - de var mørke hele vejen igennem...! Jeg har ikke fjernet dem, men er det sådan at døde æg ser ud? For så skal de vel væk?

Flere af æggene har jævnt store luftlomme, selvom de lå "lidt på skrå". Og de var heller ikke lige varme allesammen - der er vel ca. 25 æg, vil jeg tro.
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Moskusand - rugetid og tjek af æg...
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2014, 21:44 »
de mørke æg med luftlomme er befrugtede æg med ællinger snart på vej :-)
og ofte kan lommen ligge lidt på skrå. den er stor nu da ællingerne snart er ved at klække.

dem der er helt mørke uden luftlomme er ubefrugtede æg der er blevet rådne.
du kan også sætte de rådne æg op for øret og ryste dem let. så vil de skvulpe. det kan også ses når du lyser og bevæger æget at det er ret tyndt flydende det der er deri.

jeg lyser nu altid på 10-15 dagen for netop at få ubefrugtede fra så de ikke ligger og rådner og anden slipper for at vende æg der alligevel ikke bliver til noget.

jeg tager så ikke hensyn til at anden gerne vil ind på sine æg igen. hun må vente kort til jeg er færdig. kan også finde på at fjerne hende fra ægene hvis hun ikke selv forlader reden medens jeg er der i nogle dage.

det giver søde ænder der finder sig i det meste, også når de senere går med ællinger.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Moskusand - rugetid og tjek af æg...
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2014, 22:34 »
 OK... Så må jeg se, om jeg kan finde det/de helt sorte æg imorgen, og så tage dem væk...!

Ja, det er jo lidt anstrengende at blive ande-mormor for første gang. Ventetiden er ved at være ret ulidelig, og hun har jo ligget længere, end jeg troede hun ville.

Men tak for svaret. :)
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Moskusand - rugetid og tjek af æg...
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2014, 19:38 »
Så kunne jeg komme til æggene - og der var 2 som med sikkerhed ikke var gode, så de er væk nu. Der er stadig 24 mere, men jeg havde ikke tid til at dobbelt-tjekke, så det må jeg have til gode. Med mindre der altså snart kommer lidt ællinger...!!
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race