Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tage gæslinger fra?  (Læst 1925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Zeki

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Tage gæslinger fra?
« Dato: 15 Juli , 2012, 13:45 »
Hej  :),

Håber der er nogen som har erfaring med gæs og som vil øse af deres viden og erfaring.

Mit gåsepar på 1 år har udruget 4 gæslinger som de efterhånden er blevet ret gode til at passe.
Gæslingerne er nu 4 uger gamle og jeg er blevet spurgt om jeg ikke nok vil sælge dem.

Sidste år rugede jeg gæslinger ud i maskine bla dette gåsepar og da jeg solgte/slagtede 4 af 'vennerne', plukkede dette par samt en ældre hun alle fjerene af brystet og gik rundt og kaldte/'sørgede' i flere måneder.

Da jeg ikke selv har erfaring, spørger jeg forhåbningsfuldt ud i dette forum :) :

1) Vil det være synd at tage gæslingerne fra nu?
2) Hvilken alder vil evt. være mest ideel/skånsom for alle parter?

Mvh Zeki

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Tage gæslinger fra?
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2012, 16:14 »
Jeg kunne aldrig drømme om at tage alle unger fra nogen dyr, og hvis jeg havde 4 ville jeg højst, og det er egentlig ikke sikkert, men tage 2 fra.
Jeg har taget gæslinger fra mine gåsepiger når de har været klar til slagt, men de kan sikker tages fra før den tid, man kan se det på flokken.

Nogen vil sikkert kalde mig pyldret, men jeg synes det er ondt, at tage deres børn.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Zeki

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Tage gæslinger fra?
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2012, 12:53 »
Tak Ina :)
Det er egentlig også sådan jeg har det.
Jeg vil se tiden an og lade deres adfærd afgøre hvornår det er mere rigtigt at skille dem ad.
Har du oplevet at dine gåsepiger sørger, når du reducerer flokken?

Mvh

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Tage gæslinger fra?
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2012, 00:54 »
Jeg kunne aldrig drømme om at sælge 2 eller 4 gæslinger, når de selv har ruget dem ud. I efteråret når vi slagter gæs, går de tilbageblivende i sorg og stopper med at spise. Selv når der skal 4-6 stykker til udstilling, stopper resten stort set med at æde foder.
Har udstillet gæs i ca 25 år, samme sultestrejke hvert år.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Zeki

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Tage gæslinger fra?
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2012, 20:22 »
Tak for jeres svar Alfred og Ina :)
jeg har nu besluttet mig for at lade flokken forblive sammen indtil slagtning.
Jeg oplever at folk kigger 'underligt' på mig og kategorisk afviser at det kan være sandt at mine gæs har sørget, så det er rart at høre at andre har haft lignende erfaringer.

Mange tak! :)