Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gåsen forlader daggamle gæslinger for at fouragere med flokken  (Læst 3004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Zeki

  • Bruger
  • Indlæg: 18
Hej:)
Jeg håber på gode råd og erfaringer fra 'gåsefolk'  ;)

Jeg har en gase, 1 år, hans kone1, 1 år og kone2, 3 år
Kone1 klækkede 4 gæslinger fre/lør og i morges var jeg ude med en gæslinge blanding som jeg fik afleveret, trods angreb og bid. Gasen fik lokket gæslingerne til truget, hvor de spiste lystigt og jeg fik lov til at stå tæt på sidelinjen. Kone1 lå på resterende æg.
Da gæslingerne var færdige med at spise, frøs de men de fik ingen hjælp så jeg fik gennet dem hen til mor, hvor jeg fjernede rest. æg.
Jeg satte et brædt for, som gæslingerne ikke kan forcere den første uge (tror jeg).
I morges flyttede jeg foderpladsen ind i reden (på str. med 2 paller) og mor viste dem hen til maden.

Et par timer senere, så jeg de 3 gæs i haven, ungerne var efterladt alene i reden (jeg er nervøs for rotter, katte og krager). Da jeg indfandt mig, kaldte de på de andre som heldigvis kom rendende.

Jeg er kommet stærkt i tvivl om hvad jeg skal gøre og om jeg overhovedet skal gøre noget.
De har ca. 1000 m2 aflukke men bliver også sluppet fri så de kan fouragere frit og bade i en sø.

Jeg har et par spørgsmål:

Er det normalt, at de voksne slæber daggamle gæslinger udenfor i stærk blæst?

Skal jeg spærre dem alle inde i en periode? Og hvis...... hvor længe?

Skal jeg afskærme mor og gæslinger, så de går alene, indtil de små er bedre rustede til udendørslivet?

Jeg håber der er nogen som vil dele deres erfaringer og komme med gode råd og gerne meget snart.

God søndag!
 :)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Det er nogle svære spørgsmål du stiller her.
Når mine gaamle gæs har fået gæslinger til pasning, har de ikke forladt dem 1 sekund, de har efter et par dage taget dem med til mad og vand, og puttet dem under sig, hvis de er gået hjemmefra for at spise, der er blevet holdt mange sovepauser ude på græsplænen, så der er ikke nogen der har fået lov til at fryse.

Der skal nok nogle mere erfarne gåsefolk på banen her, for selvom jeg har haft mine to tøser i 11 år, så var de altså oppe i alderen før jeg første gang gav dem gæslinger, så måske det har noget med modenhed at gøre...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Enig med Ina...
Der skal lidt erfaring og modenhed til, før de ved noget om yngelpleje. Og i den proces går de første kuld ofte til. Hvis du vil sikre gæslingerne, så spær dem inde sammen med gæssene i en uges tid. Så kan de bedre skræppe op hvis de bliver forsømt - og det bliver de jo nu.
Da vi havde gæs, var det gasen, der var en ypperlig gæslingepasser. Han havde hele tiden mindst ét øje på de små og gennede rundt med gåsen hvis hun "glemte" sine moderpligter. Gåsen var sulten efter rugeperioden og faldt for fristelsen til mad - imens passede gasen de små, indtil han hidkaldte gåsen og genoptog jobbet som vagtpost - som han gik så meget op i, at både husstandens hunde og katte lagde deres ruter om ::). Hos vores svanegæs (1.2) var der mere forvirring, måske p.gr.a. TO mødre?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=5177.msg47019#msg47019

Her kan du læse om mit første forsøg med gæslinger, det kan måske give dig et praj om hvordan de små bør passes.
Men Jeg tror da også det vil være en god ide at lukke mor inde med ungerne nogle dage, så hun kan forstå at hun skal tage sig af dem.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Zeki

  • Bruger
  • Indlæg: 18
1000 tak til jer begge for jeres gode og brugbare svar.
Jeg vil helt sikkert indskrænke området evt. spærre helt af. Siden sidst, har gås, gase og gæslinger heldigvis befundet sig i reden og kone2 holder udkig for dem alle.

Tak, Ina for den rørende og vidunderlige beskrivelse af dine dejlige damer. :D