Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øjenbetændelse OG svigtende bentøj!  (Læst 2875 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Øjenbetændelse OG svigtende bentøj!
« Dato: 24 Juni , 2011, 14:50 »
Jeg har 10 gæslinger gående, de er 3 uger. Den ene fik øjenbetændelse og blev isoleret samt får behandling....

men men... den har ligget ned meget af tiden, og tidligt i forløbet (2-3 dage siden) lagde jeg mærke til den svajede lidt, balanceproblem eller svækket bentøj. Nu er det altså sådan at den ligger ned hele tiden og vakler hvis den forsøger at komme på benene.

Min veninde har samme problem med hendes gæs...det er faktisk derfra de kommer, men de kom her for 14 dage siden. De resterende 9 er der intet problem med.

Nogen der ved noget om det her  ???

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: Øjenbetændelse OG svigtende bentøj!
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2011, 16:29 »
Vi har det samme problem. Vi købte 25 daggamle gæslinger på et rugeri. 3 af dem har samme symptomer (øjenbetændelse, "stritvinger", balanceproblemer og vejer vel 1/3 af hvad de andre gør. Så de må nok lade livet i løbet af weekenden.

karina dj

  • Gæst
Sv: Øjenbetændelse OG svigtende bentøj!
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2011, 17:50 »
For pokker da osse...æv med dem altså  :-\

Dette er osse den mindste i kuldet, kom sidst ud af ægget. Ser anderledes ud i hovedet end de andre, da den ikke har samme slanke nydelige hoved, men er lidt mere kort og rund i det. Vejer meget mindre end de andre, men er jo osse op til 2 dage yngre.

Skal den virkelig onduleres  :'(

karina dj

  • Gæst
Sv: Øjenbetændelse OG svigtende bentøj!
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2011, 18:47 »
Det skal da lige siges forresten, at hos min veninde er det en ældre gæsling og en voksen der er ramt! Så noget tyder på en sygdom der florerer, mere end et tilfældigt angreb på svage gæslinger  ???

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øjenbetændelse OG svigtende bentøj!
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2011, 20:35 »
Det lyder som noget der smitter, og jeg kender ikke til at der er sammenhæng imellem øjenbetændelse og halthed og stritfjer,,,, jeg ville ikke tøve et øjeblik med at ringe til en dyrlæge, for det er da usædvanligt at der er flere der oplever at deres dyr bliver syge, hos mig er der jo kun Mibbe der har haft øjenbetændelse, Ingen halthed i den forbindelse og igen stritfjer, Korsør har heldigvis aldrig haft en sygedag.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Øjenbetændelse OG svigtende bentøj!
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2011, 21:04 »
Åh der var du Ina, men med det forkerte svar  :D

Hmm... den er jo isoleret den der er sløj, og de andre har ingenting på de 14 dage. Det var ikke det svar jeg gerne ville ha' haft kan du nok høre  ::) men tak tak! Jeg blir nødt til at stramme den lidt pga økonomi  :-\

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øjenbetændelse OG svigtende bentøj!
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2011, 16:20 »
Det med økonomien ved jeg alt om, så du skal da bare lave en opringning til dyrlægen i Hårlev du ved, han er flink med hjælp over telefonen, og han kan måske fortælle hvad det er for noget der florerer i gåseverdnen... Og vigtigst, om det er noget du skal være bekymret over
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Øjenbetændelse OG svigtende bentøj!
« Svar #7 Dato: 25 Juni , 2011, 16:42 »
min erfaring er at det er meget vigtigt at gæssene har adgang til at bade hver dag for at undgå øjenbetændelse, en stor balje eller lignende kan gøre det, men vandet bliver jo desværre hurtigt fyldt med græs og andet skidt.

Rasmus