Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: grå ande æg og udrugning af samme  (Læst 10505 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wahanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
grå ande æg og udrugning af samme
« Dato: 24 April , 2011, 11:46 »
jeg har været så uheldig at min hund har fundet og slagtet en rugende grå and - anden lagde på 12 flotte lyse grønne æg... :o

Jeg har samlet ægene og lagde dem i min rugemaskine hvor der i for vejen er masser af hønse æg -

Maskinen kører med tør rugning dvs. ca. 25-30% fugt og selvfølgelig 37,8 graders varme. :D

Mit spørgsmål går nu ud på kan jeg på nogen måde se hvor langt disse æg er i ruge processen ?
går ud fra man kan bruge luft blæren som indikator men har ikke set nogen steder med ilustrationer af dette
De skal jo klække med meget høj fugtighed så skulle jo gerne have dem i klækkeren på det rigtige tidspunkt:) såder kan komme lidt ællinger ud af det ?  ;D

Hvor længe skal der ruge på disse æg ?   jeg har set flere skrive 26-28 dag mens andre igen siger 30 -32 dage  ???



  
 
« Senest Redigeret: 28 April , 2011, 06:12 Fra Wahanna »
0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex


Listet i prioteret orden :)

Offline zykowski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: grå ande æg og udrugning af samme
« Svar #1 Dato: 24 April , 2011, 12:46 »
Prøv at lyse dem,så har du en ide om hvor langt de er.
Ta dem ud en gang dagligt i ca 20 min og inden du ligger dem i maskinen igen oversprøjter du dem med lunken vand.
Gråænder ruger i 28 dage og skal til klækning ca 25 dag.
Det at du tør ruger gør ikke noget,men luftning og oversprøjtning er vigtig.
Når det drejer sig om æg du har fundet er der sikkert ællinger i alle æg :)
Held og lykke

Offline Wahanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: grå ande æg og udrugning af samme
« Svar #2 Dato: 24 April , 2011, 15:09 »
nu har jeg forsøgt at lyse og tage billeder af lysningen. det var ikke så nemt at få nogle gode billeder - men der er helt sikkert liv i dem alle se billederne her http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=1039&pid=12112#top_display_media

det se ud som om der er 2 forskellige aldre i æggene - det ene er der kun blod årer ved skallen og en fin lille edderkop ved skallen

de andre er der til syneladende noget længere fremme - der kan hovedet og næb skimtes.. ca 1/4 af æggets størrelse er brugt til ællingen

se billederne og giv gene et bud på hvor længe der er blevet ruget :) på de forskellige æg :)
0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex


Listet i prioteret orden :)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: grå ande æg og udrugning af samme
« Svar #3 Dato: 24 April , 2011, 17:33 »
kan kun sige ud fra erfaring med moskusænder- det ser ud til de er halvvejs, ca 14 dage til - hvis det var moskusand...)
håber det lykkedes for dig.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline zykowski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: grå ande æg og udrugning af samme
« Svar #4 Dato: 25 April , 2011, 08:14 »
Ja jeg vil også sige ca halvvejs,men lys dem lige ca hver anden dag sammen med luftningen,for lige at følge udviklingen.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: grå ande æg og udrugning af samme
« Svar #5 Dato: 25 April , 2011, 08:53 »
Det er da også en måde at skaffe sig ænder på, en anden gang var det måske en ide at holde hunden i snor. ;)

Held og lykke med æggene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub