Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: maskinudrugning af moskusandeæg  (Læst 4885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
maskinudrugning af moskusandeæg
« Dato: 11 Februar , 2008, 20:59 »
Er der nogen der har erfaring med maskinudrugning af moskusandeæg ?

Jeg har lige startet rugemaskinen og kan se at det tager 28 - 33 dage for ænder alt efter race.

Jeg har kun erfaring med udrugning af hønseæg.
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: maskinudrugning af moskusandeæg
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2008, 21:14 »
Hej

Som jeg er orinteret kan nogle ruge moskusænder ud i maskine andre ikke.

Jeg har aldrig haft held til det, men brugt høns af stor race til udrugningen.

Tommy

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: maskinudrugning af moskusandeæg
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2008, 21:21 »
Jeg har ruget moskusæg ud i maskine flere gange. Er maskinen nøjagtig med temperaturen tager det 35 dage til den første klækker. Jeg har ruget ved ca. 37,7-38,4 grader (alt efter om der har været hønseæg med i maskinen). Jeg har oplevet klækning over 3 dage. Jeg har ruget uden vand i bakkerne de første 28 dage. Efter de første par dage har jeg en gang dagligt åbnet maskinen og luftet den ud i 5-10 min. Lige inden jeg lukkede sprayede jeg lunkent vand ind over æggene. Jeg har vendt æggene tre gange dagligt fra dag 2 til dag 33.
Undervejs lyser jeg æg et par gange og sorterer de dårlige fra.
Efter dag 28 har jeg fyldt vand i alle bakker, fortsat sprayet lunkent vand over æggene efter udluftning.
Dag 33 tjekkes vand i bakkerne, de fyldes helt op, der sprayes og der lukkes så luftfugtigheden kommer helt op.
Indtil klækningen er slut åbner jeg nu ikke mere for maskinen.
Det er ikke så omstændigt. Det vigtigste er at lade maskinen være under klækningen.
Hilsen Susanne

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: maskinudrugning af moskusandeæg
« Svar #3 Dato: 13 Februar , 2008, 12:20 »
Tusind tak for det gode svar. Jeg satte æggene i maskinen i morges. :)))
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: maskinudrugning af moskusandeæg
« Svar #4 Dato: 16 April , 2009, 09:15 »
Hej Susanne,
Jeg er ved at ruge moskusandeæg ud efter din anvisning. Startede med 15 æg, 5 var ikke befrugtede, så ud med dem. Nu er der kun liv i de 4 af dem, de 6 er døde i æggene inden for den sidste uge. Vi har nu 27. dag, og jeg vil tilsætte vand i morgen. Kan du - eller en anden - komme med en mulig forklaring på dem der er døde så sent? Rugetemperaturen er 37,8.
Jeg håber de sidste klarer den og klækker.... <+
Mvh Marianne

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: maskinudrugning af moskusandeæg
« Svar #5 Dato: 16 April , 2009, 18:26 »
Det lyder da trist Marianne. Men jeg kan desværre ikke komme med en forklaring.

Jeg er selv igang med moskusæg i maskinen. Det er første gang i nogle år, så er selv spændt på hvordan det går.
Hilsen Susanne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: maskinudrugning af moskusandeæg
« Svar #6 Dato: 16 April , 2009, 19:19 »
Nej, det var da også bare en chance at spørge - vil jo gerne prøve at gøre det så godt som muligt... :)
Håber dit resultat bliver bedre, hører gerne om det, når rugningen er til vejs ende.
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: maskinudrugning af moskusandeæg
« Svar #7 Dato: 18 April , 2009, 14:00 »
Nu er der kun 2 tilbage, de er til gengæld så store at de fylder æggene næsten helt ud.

Har kigget i nogle af de seneste æg, hvor ællingerne var døde (ikke så lækkert, men man kan jo lære noget), og jeg tror det skyldes bakterier. der var nogle små ansamlinger af noget hvidt grynet noget, som ikke så ud til at skulle være der. Desuden var ællingerne meget små. (nåårh, små sort-hvide kræ med små-bitte svømmefødder).

Krydser fingre for de 2 sidste....  *k *h
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: maskinudrugning af moskusandeæg
« Svar #8 Dato: 22 April , 2009, 09:11 »
Nu er der gjort klar til klækning, maskinen er fyldt op med vand og lukket. Fugtigheden er nu ca. 70 %. Så er der bare tilbage at  *k og glæde sig til der forhåbentlig kommer andebørn...  *p <+ <Q (Der mangler en ælling i smiley-menuen...)
Det er dag 33 idag, så inden for et par dage......
Mvh Marianne

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: maskinudrugning af moskusandeæg
« Svar #9 Dato: 10 April , 2011, 09:07 »
Jeg har ruget moskusæg ud i maskine flere gange. Er maskinen nøjagtig med temperaturen tager det 35 dage til den første klækker. Jeg har ruget ved ca. 37,7-38,4 grader (alt efter om der har været hønseæg med i maskinen). Jeg har oplevet klækning over 3 dage. Jeg har ruget uden vand i bakkerne de første 28 dage. Efter de første par dage har jeg en gang dagligt åbnet maskinen og luftet den ud i 5-10 min. Lige inden jeg lukkede sprayede jeg lunkent vand ind over æggene. Jeg har vendt æggene tre gange dagligt fra dag 2 til dag 33.
Undervejs lyser jeg æg et par gange og sorterer de dårlige fra.
Efter dag 28 har jeg fyldt vand i alle bakker, fortsat sprayet lunkent vand over æggene efter udluftning.
Dag 33 tjekkes vand i bakkerne, de fyldes helt op, der sprayes og der lukkes så luftfugtigheden kommer helt op.
Indtil klækningen er slut åbner jeg nu ikke mere for maskinen.
Det er ikke så omstændigt. Det vigtigste er at lade maskinen være under klækningen.
Hvilken rugemaskine brugte du?