Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pludselig død høne, og få dage efter hanen.  (Læst 4625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Pludselig død høne, og få dage efter hanen.
« Dato: 25 August , 2015, 23:01 »
Håber nogle erfarne hoveder herinde kan hjælpe mig. Har gennemsøgt gamle tråde herinde og nettet uden egentlig at blive meget klogere.

Fredag morgen når jeg åbner for mine høns finder jeg min ene høne død. Helt uden advarsel og hun var fin og rask/ frisk aftenen før.

Jeg tager det som et hjertestop/ hjerneblødning da jeg intet usædvanligt kunne finde på hende.

Kommer så i dag hjem til synet af min hane død.
Igen intet at se og begge har været friske uden sygdomstegn eller noget overhovedet. Ingen symptomer på noget som helst usædvanligt. De resterende 4 høner i stammen er som de andre også har været, helt friske.

Kunne intet utøj eller andet finde på høne eller de resterende. Men fandt dog 1 lus på hanen i dag. Men det burde da bestemt ikke slå ham ihjel.
Alle voksne høns er nu blevet sprøjtet med staldchok.  Kunne intet utøj se på dem, men der må være noget med den ene lus. og i morgen tømmes huset og får endnu engang ordentlig tur med hemexide. ( ikke så lang tid siden sidst)

Begge blev fundet samme sted helt tæt op af foderet inde.
Eneste forskel var at hønen var blevet en smule lys i hoveddelene ( tænker normalt ved død) mens hanen var meget rød/ nærmere violet i sine hoveddele.

Hvad pokker kan det være ?
Begge døde er fra den ene stamme. Jeg har 1,6  lige ved siden af også ( går i næsten nyrenoveret stammeopdelt stald)
Og så har jeg en hel del store kyllinger gående tæt på også i stalden.


Det virker nu ikke bare tilfældigt med 2 døde som det var med den første.
Syntes bare der burde være et lille bitte tegn på noget inden de bare ligger døde.
Hanen var forresten også fin og frisk i morges da han blev lukket ud.

Undskyld det blev lidt langt syntes bare det er så frustrerende.

Jeg håber nogle har et bud.

 
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Pludselig død høne, og få dage efter hanen.
« Svar #1 Dato: 26 August , 2015, 16:53 »
De er set mange gange hoppe op efter umodne hyldebær og spise og har faktisk spist en del blade fra træet også.

De er jo giftige for os, men er det også gældende for høns og kan det være årsagen?

Hmm ja man tænker på de mærkeligste ting for at finde en årsag 😃
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Pludselig død høne, og få dage efter hanen.
« Svar #2 Dato: 26 August , 2015, 16:59 »
Mine spiser også hyldebær og andre bær - modne og umodne - der heller ikke ville være føde for os. Tror fugle har en speciel evne til at tåle dem - det er jo bla dem der skal sørge for at frøene i bærrene bliver spredt.

Så en pressemeddelelse om en del katte og andre dyr der døde af sneglegift. Kan det være det?

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Pludselig død høne, og få dage efter hanen.
« Svar #3 Dato: 26 August , 2015, 17:35 »
Okay. Har nu heller aldrig været nervøs for det kunne være giftigt for dem for så tror jeg ikke de ville spise det.

Man tænker bare alt man kan, for at finde en årsag. Og har faktisk aldrig oplevet de har spist af det træ før i år.

Nej der ligges ikke gift ud her hvor mine dyr kan komme til. De går i en indhegning på ca 60kvm. og tjekkede faktisk da jeg kom hjem i dag om der måske var kommet noget usædvanligt derind.

Hønen lagde æg lige op til hun døde.
Og hanen trådte hver dag damer og viste mad og hvad en hane ellers gør.
Ingen tegn på snot, nysen, usædvanlig afføring eller noget som helst.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Pludselig død høne, og få dage efter hanen.
« Svar #4 Dato: 26 August , 2015, 19:18 »
Kan godt forstå du er frustreret. Det er bare surt! Når der ikke er tegn på noget som helst, kunne man vel håbe, at det bare er tilfældigt at to dyr dratter om af en hjerneblødning el.lign. Er de to mon i familie? Der kan jo måske være linier, der er mere "modtagelige" over for hjerneblødning/hjertestop.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Pludselig død høne, og få dage efter hanen.
« Svar #5 Dato: 26 August , 2015, 22:15 »
Ja virkeligt mærkeligt.
Ja de er beslægtede. Og er ca 1,5 år gamle.

Har kun 1 gang før oplevet et enkelt lignende pludselig dødsfald og det var en helt anden stamme. Og for 3 år siden. Min veninde oplevede det samme med to høns. Vi fandt aldrig en forklaring men der døde heller ikke flere.
Har lidt svært ved at tro det kan være noget arveligt og at de så lige tilfældigt skulle dratte om med så få dage imellem. Uden før at have vist tegn på noget.

Deres forældre har aldrig fejlet noget og lever stadig og det er dyr fra en ubeslægtet stamme så ikke indavl eller lign.

Men jo det kan jo ske.

Håber så bare det er overstået nu uanset hvad det er.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.