Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....  (Læst 5736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Dato: 12 August , 2009, 23:22 »
...med at redde 2 små stakler  ::)

Har 2 moskusællinger på "varmedunk" her i stuen, som ikke ville ha' klaret den... det ser vist ud til vi får tamænder, hvis de altså overlever.

Der er 35 andre søskende der klarede den fint, så det er ellers ikke fordi vi mangler  :D

Nogen der har erfaring med "forældreløse" ællinger?

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #1 Dato: 13 August , 2009, 02:22 »
Har desværre ingen erfaring med ænder overhovedet.

Får måske lidt, da jeg har to moskusæg liggende under en af mine skrukker, nu snart 3 uger henne.
Jeg sprøjter dem over dagligt med vand, for at holde fugtigheden lidt højere end normalt, så må vi jo se, om der kommer noget ud af det, og så håber jeg da, at skrukken kan passe dem et stykke tid, i det mindste indtil de er varmefrie.
Ellers må varmepladen jo startes op.

Håber, du får reddet dine to, *ss
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #2 Dato: 13 August , 2009, 07:14 »
Forældreløse ællinger bliver meget tamme  ;D OG er nogle små grisebasser!

Hvad vil du vide ? vi havde vores inde om natten i en stor murer-plastbalje og ude om dagen når det var varmt, det klarede de fint uden 'varmedunk'.

Vi gav dem startfoder opblødt i vand lige til at starte med, gik derefter over til at give det tørt med. Sørg derfor for, at de altid har vand, rent vand, de sviner det til i løbet af 0,5.

Ekstra varme kan de få ved at sidde hos dig, det er smadder hyggeligt og de falder nemt i søvn. Hav et håndklæde el. lign. over dig, ellers... splat på dit tøj.

De vokser sindssygt hurtigt. Vores fik små korte svømmeture under opsyn og i ikke alt for koldt vand, det elsker de.

Efter en god uges tid kom de ud i en kaninløbegård om dagen, stadig inde om natten. Fortsættelse følger, hvis du vil have det...

Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #3 Dato: 13 August , 2009, 07:16 »
Måske du kunne liste dem ind under anden når det er mørkt efter et par dage, hvor de er blevet lidt stærkere.? Men det har jeg ikke erfaring med.
Mvh Marianne

karina dj

  • Gæst
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #4 Dato: 13 August , 2009, 08:41 »
Dejligt Marianne med alle dine fortællinger...gerne flere  ;)

De bor i en plastbalje, den ene er 3-4 dage tror jeg, den anden 1 dag.
Historien er sådan , at andemor rugede sammen med en anden andemor, men de sidste dage inden klækning lå hun alene. Da de klækkede passede hende der blev på reden dem ikke særlig godt...reden ligger 3-4 meter fra andedammen i bakket bevokset terræn. Hun gik ikke selv i vandet, men skyndte sig at drikke og gå tilbage til reden. Ungerne blev jo i vandet og kaldte og kaldte...indtil de selv fandt vej hjem. Hvorfor hun gik sin vej, var jeg ikke klar over, da jeg ikke kunne komme til reden (tønden) Der gik 2 dage hvor hun ikke sørgede særlig godt for dem, og bonusmor gjorde heller ikke noget for at samle tropperne. Så fik jeg kæmpet mig vej til tønden, og der lå hun på 5 æg jeg regnede med var golde/døde, og ragede dem derfor ud...de var jo næsten 4 dage over tid. Men UPS! Det ene var ved at klække... Jeg tog det hele fra hende, for jeg synes jo hun skulle passe hendes fortvivlede 4 dage gamle ællinger. Så pillede jeg forsigtigt lillevennen ud, og det er altså den ælling der er yngre end den anden. De lever fint begge 2, men jeg er usikker på om de får nok mad  ??? De har jo ikke lært af andemor hvordan de skal spise... har lokket lidt i den yngste som piller i det jeg ligger mellem fingrene. Den anden har vist ikke helt glemt sin andemor og trækker sig stadig en anelse. Den kunne slet ikke følge med flokken, og lå tilsidst udmattet og kold på den modsatte bred af andedammen. Den virkede til at ha det lidt svært med motoriken inden den ga' op...

Kan de klarer sig med stuetemperaturen? og hvor tit skal de varmes? "Ude om dagen når det er varmt"...hvilken temperatur er det?

Tænkte osse selv på at luske dem ind om natten, men bli'r noget  :'( når jeg ser hvordan de tæsker de små de ikke vil ha' med at gøre...


Tak for i svarer...det er skønt med jeres hjælp  ;D
« Senest Redigeret: 13 August , 2009, 09:13 Fra karina dj »

karina dj

  • Gæst
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #5 Dato: 13 August , 2009, 08:53 »
Forresten sagde de på min foderstof, at ællinger ikke må få start, men voksefoder...da de ellers vokser for hurtigt!  ??? Er det korrekt  ???
« Senest Redigeret: 13 August , 2009, 09:14 Fra karina dj »

hoejberg

  • Gæst
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #6 Dato: 13 August , 2009, 09:35 »
Mine får startfoder. Nu må vi se om de klarer det til slagte alderen!

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #7 Dato: 13 August , 2009, 13:13 »
Som sagt, vores små har ikke haft varmelampe, men har klaret sig i husets varmeste rum (badeværelset) om natten. Kom ud når solen lunede og det ikke blæste for meget, temp. når du selv kan gå i T-shirt... vel 20 grader eller mere. De har klaret det fint, og er nu snart slagteklare. (Dog skal moskusandrikken ikke slagtes, men det er en anden historie...)
Mvh Marianne

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #8 Dato: 15 August , 2009, 21:44 »
Jeg har haft nu tre kuld moskusællinger - det ene kuld i vinters, hvor de måtte ha hjælp i form af varmelamper og start-foder opblødt i vand. Jeg fik desuden det råd af min genbo (som har opdrættet mange høns, fasaner og agerhøns), at koge et par (hønse)æg til de er hårdkogte, tage blommen fra og mose den kogte hvide til ællingerne. DET gir kræfter til de nuttede små. Jeg har dog erfaret, at ællingerne skal være ca. en uge gamle, inden de interesserer sig for æg - men så er de også vilde med det. Gives gerne dagligt indtil de er 2-3 uger gamle :)

Held og lykke med de søde små!
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

karina dj

  • Gæst
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #9 Dato: 16 August , 2009, 21:54 »
Tak!

Satte de 2 små ud til hele den opdelte flok idag...de har nydt andedammen og snadret rundt. Er spændt på om de bli'r varmet af reservemor i aften, har ikke tjekket endnu. Der er nemli 2 ællinger fra et andet kuld der er faret vild om på den forkerte side af hegnet...dem tar hun sig af...håber hun osse samler de 2 små op. Ellers kommer de ind for natten  ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #10 Dato: 16 August , 2009, 22:30 »
Hurraaa...de putter hos reservemor! Hun var jo med til at ruge de mange æg, men har ikke fået lov at passe ællingerne! Så det blev hendes chance for alligevel at være mor  ;D 4 ællinger putter hos hende! Skønt  :D

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #11 Dato: 16 August , 2009, 23:08 »
Årh, total happy ending!!! *p

hoejberg

  • Gæst
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #12 Dato: 17 August , 2009, 09:46 »
ÅHHH elsker bare når det slutter godt ;D

karina dj

  • Gæst
Sv: Åååhhneeej! Ku' ikk' la' vær'....
« Svar #13 Dato: 17 August , 2009, 11:24 »
Enig!

Og det bedste for dem er jo at være der i en naturlig flok...

og så slipper vi for 2 afhængige ænder der med tiden ku' gå hen og blive en mindre pestilens  ;)