Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp... ællinger nu??  (Læst 10771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Hjælp... ællinger nu??
« Dato: 28 Februar , 2008, 15:23 »
Hejsa...

Vi er lykkelige ejere af 7 moskusænder, hvoraf den ene er en andrik, og de 2 ællinger fra Oktober. Vi fik ænderne i juli måned sidste år og har derfor ikke den helt store erfaring endnu. Men igår (27 feb)konstaterede vi at der ligger 11 æg i en rede i det ene hus, der er endnu ikke en and der ligger fast på dem, men vi har spottet hvem der har størst interesse derinde, og det er den samme and som rugede 3 ællinger ud i oktober (udaf 19 æg) Men vores bekymring er lidt den samme som i Oktober, er det ikke for koldt for de små ællinger at komme til verden nu? -sidst klarede hun det dog selv uden hjælp til varme, kun rigeligt med halm... og betyder det nødvendigvis at hun har tænkt sig at ruge, blot fordi æggende ligger i en rede?

Vi er rigtige glade for vores ænder, de er meget hyggelige, men jeg har dog alligevel mine bekymringer, vi anskaffede os dem blandt andet fordi der er set masservis af dræbersnegle lidt længere nede af den vej vi bor på.. og vi er nybyggere og er ved at etablerer en have... jeg holder meget af have, og er da bekymret for at disse pragtfulde ænder lyster at spise mine blomster... de har allerede været oppe ved min hoveddør og spist og plukket hovederne af mine påskeliljer >:( men at sætte hegn omkring bedene løser jo heller ikke snegleproblemet, for så ville mine blomsterbed blive snegleparadis ;)

 Håber at nogle her på siden har lyst at besvare mine spørgsmål.

Med venlig hilsen

Jane
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2008, 17:46 Fra Jane P »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: moskusænder har lagt æg
« Svar #1 Dato: 28 Februar , 2008, 17:01 »
Hej Jane og velkommen til.

Jeg har ikke moskusænder mere, men kan da prøve at svare ud fra det jeg kan huske.

Hvis ikke det lige frem går hen og bliver isvinter, så kan ællingerne godt holde varmen. De får jo lune under deres mor. Det værste er næsten hvis æggene inden de udruges ligger og får frost, så er der jo ikke "krudt" i dem.

Nogle ænder lægger mange æg også uden at ruge dem ud i sidste ende. Nogle gange passer det dem bare ikke. Måske de kan fornemme at det ikke er den rigtige tid?!?

Altså ænder elsker jo at rode og snadre, så blomsterbedene vil også blive undersøgt. Og i en nytilplantet have vil de nok kunne rasere en del. Men hvis i kan lave et område til dem og så kun lukke dem ud når i har tid til at holde øje med dem. Så kan de altid rende frit næste år, når blomster og planter har fået fat.

Andeæg kan sagtens spises, så de æg der kommer om vinteren kunne i evt. indsamle dagligt og bruge. Så går de da ikke til. Og sommeren er nu den bedste tid til små ællinger. Masser af grønt de kan blive sunde og store af.

Held og lykke med ænderne. Moskus er dejlige  ;)
Hilsen Susanne

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Hjælp... ællinger nu??
« Svar #2 Dato: 28 Februar , 2008, 17:53 »
Mange tak for svaret, det gik sandelig hurtig :)

Vi håber at vi får små dejlige ællinger her først i april måned, det er så sjovt og hyggeligt...
jeg har godt hørt at man kan spise deres æg, men synes det er lidt underligt, selvom det sikkert er noget pjat.

Med venlig hilsen

Jane

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hjælp... ællinger nu??
« Svar #3 Dato: 28 Februar , 2008, 22:35 »
Hej Jane,

i forgårs kom to små æller til verden oppe på halmloftet ude i stalden.
Resten af æggene blev ikke til noget, så de har nok fået frost som susanne siger.
Men de to små det blev til trives fint - den ene måtte dog lige en tur ind under en lampe og få varmen, før den kunne følge med andemor.

så det var bare lige til info ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Hjælp... ællinger nu??
« Svar #4 Dato: 29 Februar , 2008, 09:11 »
Vi har 3 ænder og 1 andrik - og den ene and er flittig !!! - hun havde også en redefuld af æg, men jeg samler dem ind, for såsnart hun begynder at "fodre" reden med dun, så plejer det at være startsignalet til at hun snart begynder at ruge. Jeg venter helst til maj måned med de små - også for at indpasse tidspunkt til slagtning med hensyn til juleænder..

Køkkenhaven og små nye planter har ikke så godt af andebesøg - jeg har købt noget helt billigt, lavt havehegn ved hjem og fix. Og så en stak af de billige jernpæle til elhegn - de kan lige flettes ind i hegnet og så har jeg et let og flytbart hegn. Selvom ænderne kan flyve, så flyver de mærkværdigvis nok ikke over det lave hegn, måske fordi de har så meget andet at snaske i.

Helledet

  • Gæst
Sv: Hjælp... ællinger nu??
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2008, 17:42 »
Hej

Jeg har lige fået en lille ælling indtil videre..........men hvad fodre jeg den med? Kan jeg evt. give den startfoderet, som mine kyllinger spiser af? Håber der er nogen som kan hjælpe mig!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hjælp... ællinger nu??
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2008, 19:18 »
Jeg ville giver andefoder blødt op i vand, det har jeg hørt der hvor jeg hentede min andrik, og hun havde mange ænder, og haft dem i flere år.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Helledet

  • Gæst
Sv: Hjælp... ællinger nu??
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2008, 09:41 »
Tak for det hurtige svar....Det vil jeg prøve med det samme.......

Hilsen Helle