Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Farven blå, hos ænder.  (Læst 1429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fiskefjaesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Farven blå, hos ænder.
« Dato: 30 Maj , 2012, 14:55 »
Hej.

Jeg har i weekenden fået fingre i 5 ællinger af løbeænder. Nogle dejlige små svinemikler...

Men jeg tænker noget over hvad farve de har. Nogle af forældre dyrene var blå, og er ret sikker på at de 2 mørkeste også bliver blå. De sidste 3 er gule, men med et mørkt skær, en også med striber i hovedet, så umiddelbart tror jeg de bliver meget lyst blålige. Mit spørgsmål er så: Den blå farve ved ænder er den som ved høns, altså arvegangen? At blå*blå gir både sorte, blå og splash? Synes det er svært at finde noget om 'andefarver' på nettet.

Ville gerne sende et billede med, men det kan jeg åbenbart ikke finde ud af. Der ligger et par billeder i  mit galleri af vidunderne.

V. H. Thomas.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Farven blå, hos ænder.
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2012, 17:00 »
nu kender jeg ikke til løbeænder men moskus.

jeg er slet ikke i tvivl om hvilke ællinger der bliver blå ved klækning. de er lyse/grå i farven hvor de sorte er meget mørkere i farven.
mængde af farve er dog svært at se da det kan blive lidt anderledes end det ser ud til når de er nye.

jeg havde for et par år siden blå brogede og sort/hvid brogede og helt hvide og har fået helfarvede blå og nogle lysere blå, næsten hvid (som den ene  ælling ser ud til på billedet)

der kommer ikke plettede når moder dyrene er brogede, men syntes der er stor forskel på hvor meget hvidt de får.


i år har jeg en helt  brun andrik og to blå brogede damer og tre sort/hvid brogede damer. en næsten sort og en med mest hvidt.


af de to  damer der ellerede har fået ællinger får den blå brogede en del brune, de fleste helfarvede og en enkelt broget. et par blå, en enkelt broget og tre helt farvede.  og så to der ser ud til at blive et mix i brun og blå farve. og så en del der var mørke brune som nye og nu får en mørk brun/sort farve. der er  muligvis kun to der bliver sort brogede.


den anden mor and der er sortbroget har fået brune og mørke brune ællinger. ikke en eneste sortbroget. de er kun 9 dage så nøjagtig mængde hvidt på kan jeg ikke se endnu.


begge damer er fra helt hvide og sort/brogede og senere tilført blåbrogede gener i dem.

er overrasket over hvor hurtigt man avler det hvide ud af dem. der er meget lidt hvidt på og det er kun 2-3 år siden de fleste var hvide. og er overrasket over hvor mange helt brune ællinger der kommer.



håber det var til at forstå min forklaring  ;D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.