Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indhegning af gæs  (Læst 2478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline joe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Indhegning af gæs
« Dato: 19 April , 2012, 10:42 »
Hej jeg har nogle spørgsmål vedrørende grå landgæs da jeg ikke har haft sådan nogle krabatter før, jeg har en indhegnet fold jeg har brugt til landænder før.

1. hegnet er 120cm høj skal stekke vingerne på en grå landgås eller er de som landænder at de ikke kan flyve? ps. meget vigtig da de skal gå ved siden af køkkenhaven.

2. Folden er på 600m2 er det græs nok til 5 gæs sommeren over?  :)
1 Bullmastiff
1faverollers
6 bernevelder/sussex
5 lys susssex
6 wyandotter/plymouth rocker
1.6. Gårdkatte
2.0. Dejlige Børn
og en skøn kone

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Indhegning af gæs
« Svar #1 Dato: 19 April , 2012, 15:04 »
Jeg er ikke klar over, om grå landgæs kan flyve. Min hvide italiener vejer omkring 9 kg. og kan absolut ikke flyve.

600 m2 græs er i underkanten; de skal have foder ved siden af. Jeg har én gås, og den holder snildt både mine egne og naboens plæner på sammenlagt ca. 250 m2. Den har altid adgang til tørfoder (hønsefuldfoder), og den får en spandfuld mælkebøtter ind imellem.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Indhegning af gæs
« Svar #2 Dato: 19 April , 2012, 15:44 »
vores 7 gæslinge fløj over 1 m hegen sidste år, så blev de stekket og blev på jorden, de gik på en grasmark på ca 1 tr land, det var alt alt for meget  man kunne slet ikke se at de spiste noget , kun de grønne pøller de lavede var beviset på de mængder af græs de bearbejdede, ved siden af fik de noget kornblanding- og den var de meget, meget glade for(måske derfor spiste de ikke meget græs ;)) jeg vil ikke være bange for at have dem i den fold du har til dem bare supplere med korn af og til os se hvor meget græs forsvinder... i år har jeg 8 gæslinger og marken bliver ikke større :)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: Indhegning af gæs
« Svar #3 Dato: 19 April , 2012, 22:46 »
jeg mener det 1 gæs skal har 25 kvadratmeter. og min landgæs flyve slet ikke heller ikke som gæslinger men hvis du er i tvivl så kan du vel klip dem.
jeg har en 50cm høj hegn hvor de ikke flyve over