Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs og høns sammen?  (Læst 10619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikke Leblanc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
Gæs og høns sammen?
« Dato: 12 Oktober , 2008, 10:01 »
Nu hvor jeg endelig har besluttet mig om hvilke høns jeg skal have kommer min kæreste med en kæp i hjulet hihi... ikke at det gør noget, havde nemlig selv tænkt at spørge ham på et tidspunkt, når han havde vænnet sig til tanken om høns... den anden dag siger han så... jamen du vil have høns, hvad nu hvis jeg vil have gæs?! hmm... han mente det dælme... han er "bange" for høns´ næb og fødder, så det er stort jeg må få høns  :D men nu siger han så at han faktisk også kunne tænke sig gæs? jeg er selv vildt facineret af gæs, men aner jo intet om dem... jeg kan tænke mig at de ikke kan gå sammen med høns, i indhegning, men hvad med frit i haven? og hvilken race er egnet som begynderrace? og tager de dræbersnegle ligesom ænder?
Venlig hilsen Rikke

Den heldige ejer af 1,1 australorps og 2,3 sølv sortbåndet Brahma

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gæs og høns sammen?
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2008, 10:15 »
Gæs må ifølge lovgivningen ikke gå sammen med høns, Så hvis både hønsene og gæssene skal dele græsplænen bliver det et problem.

Gæs æder ikke snegle ligesom ænder. Gæs er dejlige dyr, dog larmer de en del, så hvis naboerne er sensitive, så kan det være det ikke er så god en ide.

Husk at beskytte dem fra Mikkel den rødhårede slyngel, han elsker nemlig også gåsesteg.

Gæs er nemme/sunde dyr, der spiser en masse græs, dog skal de lige have et tilskud af kraftfoder/korn.

Gæs trives bedst hvis de har en sø eller andet, hvor de kan bade og holde fjerdragten.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Gæs og høns sammen?
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2008, 11:52 »
Hejsa

Vi har 1 hyggegæs, der går sammen med vore ænder - og de er nogle dejlige dyr. Når jeg "hoster" og laver andre sjove lyde, så snakker gåsen Gurli og jeg sammen. Jeg bliver også behørigt "hilst" på når jeg går ud til dem. I bøgerne står godt nok at de hovedsaglig spiser grøntfoder - men her er gåsen's yndlings-spise altså regnorme - men snegle spiser hun ikke.

Og de kan virkelig "snakke" højt - meget højere end ænder.....de blev også førhen brugt som "vagtdyr" på flyvepladser mv

M.h.t. foder har jeg fundet ud af, at hos vores gås Gurli giver færdigfoder fra møllen hals- og kråseproblemer. Jeg troede i lang tid at hun havde "ondt" i halsen, men det skyldes åbenbart at blødt foder (også franskbrød) giver en dårlig fordøjelse. Nu blander jeg 50/50 færdigfoder/hvedekorn - og ingen problemer. En gang om ugen får de brød, dog skal det enten opblødes eller gives i et vandfad, så giver det heller ingen problemer for gåsen.

Offline Rikke Leblanc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
Sv: Gæs og høns sammen?
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2008, 19:41 »
De lyder nu rigtig hyggelige...  :D Vores naboer har aldrig klaget, den der bor tættest på har en masse store papegøjer, og de er nu heller ikke så lydløse  ::)
Hvad er nemmest at have? er det nemmere at have ænder end gæs? det skulle helt klart være for hyggen... så de skulle også gerne kunne blive tamme... det var lidt det indtryk jeg fik at gæs kan blive?
Venlig hilsen Rikke

Den heldige ejer af 1,1 australorps og 2,3 sølv sortbåndet Brahma

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Gæs og høns sammen?
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2008, 19:43 »
Vi har både haft ænder og gæs, ænderne er mest hyggelige syntes jeg, men det er vidst smag og behag :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.