Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår kan man se køn  (Læst 4727 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

StaldTobo

  • Gæst
Hvornår kan man se køn
« Dato: 17 ſeptember , 2008, 19:42 »
Hvornår kan man se køn på moskusællinger?

Vi har jo 8 små,og eneste gæt på køn jeg har,er at der hele tiden er en der føre an i flokken.Mit bud på den var en Andrik

StaldTobo

  • Gæst
Sv: Hvornår kan man se køn
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2008, 20:47 »
Slet ingen der kan svare?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvornår kan man se køn
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2008, 21:13 »
Tjaaaa

Nu er det en del år siden jeg selv havde moskus ænder, så jeg kan ikke lige huske hvor tidligt jeg kunne se forskel på dem.

Meen lidt intuition hjælper lidt, hanner/andrikker er større, har kraftigere ben og får flere/større "vorte" i ansigtet end hunnerne/ænderne.

Andrikkerne er jo meget større end ænderne, så de største af jeres ællinger er nok andrikker.

Hvor gamle er jeres ællinger og har I billeder af dem, evt.
« Senest Redigeret: 21 ſeptember , 2008, 21:35 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Hvornår kan man se køn
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2008, 11:16 »
Hejsa

Ja, hvis jeg husker rigtigt, så er der lige en periode hvor de er ca. 10 dage gamle (måske lidt ældre), hvor andrikkerne's "hale" er en anelse længere end andens, men det kan være svært at se. Det er ihvertfald mens de stadigvæk er gule og har dun.

Så kommer der et par uger, hvor det kan være svært at se, men så begynder det langsomt at kunne anes - for det meste er det i den periode hvor de næsten har udviklet fjerdragten at man kan begynde at ane en forskel. Andrikkernes ben/fødder bliver store og kraftigere, kroppen begynder også at blive længere og større.

Der kan dog godt dukke ællinger op, hvor der kan gå lang tid - op til et par måneder - før man er helt sikker. Er det nu en stor and eller en lille andrik - sådan én havde vi i år, ud af en flok på 13 ællinger. Det har nu vist sig, at det er en stor and.

Efterhånden vil du også kunne se det på hovedet - andrikkerne begynder at udvikle større og kraftigere røde områder end ænderne.