Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ællinger og vand  (Læst 6125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

THV

  • Gæst
ællinger og vand
« Dato: 09 Juli , 2008, 11:34 »
hej

vi får snart vores første kul moskus ællinger, men vi har læst at ællingerne ikke må være i kontakt med en sø de første 4 uger. Så jeg er nød til at spørge om dette virkelig passer, for så skal vi afspærrer en lille sø.

MVH THV

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: ællinger og vand
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2008, 12:13 »
Nej det mener jeg ikke du skal, jeg har også et vand område og en stor bakke som de kan være i, jeg sætter = ved vand og and  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: ællinger og vand
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2008, 16:17 »
Ællingerne kan godt tåle vand. De er vandtætte  :D

Men de kan ikke ligge i vandet uendeligt, så kan de ikke komme op, så drukner de. Et par timer kan være nok. Deres dun suger vand, så de bliver tynget ned.

Hvis du sørger for at der er gode 'ramper' eller andet op af søen/dammen, så er der ingen problemer.

Pas også på med vandfade/skåle. Læg en sten så de kan komme op eller andet. En plastikkant kan være svær at forcere.
Bradepander og lign. er gode vandfade til ællinger i starten. Her kan de drikke og pjaske uden fare for livet.

Held og lykke med de små dunbolde  <L

Hilsen Susanne

Lee

  • Gæst
Sv: ællinger og vand
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2008, 18:37 »
Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående, klog af skade  :-\ For år tilbage havde vi også mouskusænder (savner det lidt) og havde givet ænder og ællinger mulighed for at bade i en plasticsandkasse fyldt med vand. Heldigvis nåede jeg frem i tide, og det var med nød og næppe. De første var ved at gå til bunds. De havde ingen mulighed for at kunne komme op, da der ingen rampe var. Heldigvis overlevede de alle, med hjælp fra varmelampe. Siden da, blev der konstruerede ramper, trapper etc, og store sten i vaskebaljerne. De 4 ænder og den ene andrik havde det bare så godt, at inden jeg så mig om (nænnede jo ikke at tage æggene fra dem, da jeg ikke vidste hvor længe de havde ruget på dem)var de blevet til 79, så stoppede vi ;D ;D men overvejer da om vi skal starte igen, nu må vi se - det er jo nogle fine æggekager der kan komme ud af deres æg ;D

Held og lykke med dem
 :) Lee

THV

  • Gæst
Sv: ællinger og vand
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2008, 09:28 »
Tak for svarene, ved ihverfald der skal gøres noget for at ællingerne kan komme op fra søen, så må lige gå i tænke boks


Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: ællinger og vand
« Svar #5 Dato: 14 Juli , 2008, 10:48 »
Vores ænder/ællinger har et gammelt nedgravet badekar, hvor der er trapper/ramper.

Andemor plejer at tage ællingerne med ned til vandet, allerede en af de første dage og ællingerne nyder det virkelig.

Derudover har vi altid et par brædder på 20-30cm til at ligge og flyde i vandet, dem hopper de tit op på og sidder og slapper af, hvis de ikke lige kan overskue, hvor trappen er. Eller måske bare for at sidde og være lidt sej over for de andre ællinger.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline totogtot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
    • Autohjælp og transport, landsdækkende
Sv: ællinger og vand
« Svar #6 Dato: 16 August , 2008, 23:00 »
Hej
 Vi er nye her men har haft moskusænder både sidste år og selvfølgelig også i år, vi har været så heldige at få 10 små unger ruget ud af andemor(skal nok finde nogen billeder) , vores løsning med vand har være , i indhejningen som de går i når vi selv skal bruge græsplænen har jeg gravet et pænt stort hul og støbt et simpelt betonbassin, og efter ænderne har rodet lidt i jorden omkring kan man faktisk ikke se at det er cement/beton , det rummer vel et sted imellem 500 og 1000 liter vand , lige dybt nok til at de store ænder kan få fødderne fri af bunden og svømme lidt, (ellers bader de sammmen med vores koikarper når de får lov en gang i mellem, men ældingerne kan sagtes komme op af de skrå sider i sådan en cemetdam, og den er ikke større , end at hvis den frostspringer til vinter , ja så kan det brækkes op til foråret og støbes en ny på en times tid