Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pasning af ællinger  (Læst 20709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Leif Kjær Hansen

  • Gæst
Pasning af ællinger
« Dato: 06 Juni , 2008, 17:48 »
 Efter at mine moskus ænder,har forsøgt nogle gang med at rugeæg,uden at der kom nogen ællinger ud af det, ja så så 5 ællinger dagens lys i går. Jeg har forsøgt at sætte mig ind i det,men håber jeg kan få lidt hjælp fra nogle at de eksperten herinde. Jeg har forstået at andemor klarer det meste,holde demvarme,hjælper dem med at finde mad og vand. Så læste jeg at de første uger skulle den ikke være ude i regnvejr, er det korrekt, jeg troede andemor/naturen styrede det, når de lever i naturen,får de vel også regn :-\ ? Der ligger stadigvæk æg i reden,men hun har ikke lagt på dem i et døgn nu, hvornår tager man dem væk? Jeg har sat en brade pande med vand og de har virkelig hygget sig ;D ,men så tilbage til at de ikke må blive våde de første uger,gør jeg noget forkert ? Ellers så giver jeg dem kyllinge startfoder,som jeg har læst. De er godt nok små lige nu, går det stærkt med at vokse? Og så søde man får helt løst til at kramme dem,men man får ikke lov til at komme for tæt på, så kommer andemor :o . Er der ellers noget jeg skal tænke på? Håber der er nogle der kommer med de vise sten  ;)

Leif

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Pasning af ællinger
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2008, 19:19 »
De vise sten kan jeg ikke give, men jeg venter også på at der snart kommer ællinger, det jeg vil gøre med hensyn til foder er, jeg køber andefoder i Ladning og til ællingerne vil jeg tage lidt andefoder og komme vand i det vil jeg gøre i de første dage, derefter får de andefoder som de voksne, jeg ved ikke rigtig med hensyn til regn mon ikke andemor tager sig af dem, det er det jeg regner med, de må gerne bade i det lille bad du har lavet, det tror jeg ikke der sker noget ved, man ser jo tit ællinger i søer,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Leif Kjær Hansen

  • Gæst
Sv: Pasning af ællinger
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2008, 21:12 »
Jeg må indrømme, at da en and lever normalt i naturen, var min overbevisning, at så klarer den sig også. Men man kan jo blive i tvivl,når man så læser noget andet, så er det jo rart lige at få tingene på plads.  Du skal ihvertfald have tak for svarene.

Leif

Offline Hans Jørgen Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Pasning af ællinger
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2008, 22:24 »
Hej Lejf

Det er helt fint med startfoder til kyllinger de første 6 uger derefter kan du enten fodre med voksefoder til ænder eller det noget billigere foder til slagtesvin sådan gør jeg og jeg plejer at have 30 til 40 gode ænder når de bliver slagtet ca. 18- 19 uger gamle
Jeg fodre dem efter ædelyst

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Pasning af ællinger
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2008, 08:49 »
Hej og tillykke med de små. Ja, som du skriver så er naturen selv god til at ordne ting og sager....afhængig af om den andemor man har styr på hvordan det foregår.. :)

Når andemor er gået af reden kan man roligt fjerne rede og æg, for så er hun færdig for denne omgang.

Her hos os hvor vi nu har 14 ællinger til 1 andemor da går det superfint - i år hvor vi ikke har så mange ællinger, har andemor selv klaret alt. Hun er en meget påpasselig andemor og såsnart de var 2 dage gamle var det ud af stalden og på svømmetur i den kunstige sø. Andemor sørger selv for at tage dem med ind i stalden, når hun mener at nu skal de lige have lidt at spise.

Regnvejr og kulde har aldrig været noget problem her igennem årene - jeg har udenfor "læskure", hvor de kan gå i læ for regnen eller søge skygge, så der tager andemor ællingerne med ind, når hun mener at det er tid. Det ene er bare en plade med 4 ben under - men den står så også et sted, hvor det ikke blæser meget. Den anden jeg har er et hus med 3 sider samt "loft" som vi byggede til dem sidste år.

Som foder bruger jeg ande-startfoder købt på møllen - og i løbet af 1-2 uger spiser de allerede voksenmad. For at få brugt startfoderet blander jeg det op med det andet.

Vokser - ja, uha, det går så hurtigt - i løbet af et par dage er der allerede stor forskel og så vent og se, når de er 2 uger gamle, så er der meget stor forskel.

Rigtig god fornøjelse med de små

Leif Kjær Hansen

  • Gæst
Sv: Pasning af ællinger
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2008, 16:40 »
Hej Hanne
Det var en dejlig land udredning og jeg fik så svar på de sidste af mine spørgsmål. De er her 5 dage gamle både frække og meget nysgerrige, andemor har rigelig i at holde styr på de fem  ;D, når der er 14 , må din andemor da have rigeligt at se til.

Leif