Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hurra - ællinger  (Læst 5407 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Hurra - ællinger
« Dato: 29 Maj , 2008, 13:52 »
Endelig - 1 and tilbage efter rævebesøg og nu efter 35 dages lang ventetid pipper det og andemor klukker velfornøjet. Lige efter rævebesøget lagde anden sig til at ruge, hun havde selv 5 æg og jeg lagde 7 æg fra en af de andre ænder under hende.

Og de er klækket lige præcis på dagen.....dyyygtig and.... ;D

Sååå nu er jeg spændt på at se om det er blevet til 1, 2 eller flere ællinger – og øv, så skal vi ud og spise i aften – hæ, ville da hellere tage en stol frem og sætte mig ud i stalden for at kigge.  :)

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hurra - ællinger
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2008, 21:35 »
Aj, hvor spændende for dig at komme hjem i aften :) Fortæl - fortæl  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Hurra - ællinger
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2008, 12:07 »
Hmmm - det blev så sent i går, så det blev kun lige til et godnat ude i stalden.

Andemor har åbenbart ikke i sinde at vise mig de små endnu - de puttede sig rigtigt her til morgen, så det bliver først i eftermiddag at jeg kan lave en tællerunde. Meeen kan da se, at der er gener fra vores afdøde andrik Stinkadus, for der titter gule og sorte dun frem  ;D

Indtil videre har der været roligt - jeg var ret nervøs, for kun 1½ meter fra andemors rede, havde vores gås Gurli lavet sin rede og  ruger p.t. på (ubefrugtede) æg. Ind til andens rede havde jeg afskærmet med tråd, hævet 30 cm., så andemor kunne gå under, men gåsen ikke komme ind. Gåsen Gurli jager gerne en and af reden, det har jeg prøvet. Så gad vide hvad hun nu gør - for jeg er sikker på, at ællingerne nok skal finde vej op i hendes kæmpe-kæmpe rede.

Sidste år boede Gurli for sig i et dertil indrettet gåsehus og da hun så ællingerne første gang tænkte jeg bare: åh - åh - det går galt. Gåsen spænede efter de kun 3 dage gamle ællinger rundt om sø, ned i sø og op igen. Nå, det var heldigvis kun 10 minutter, så var der fred og ro - og siden den dag blev gåsen Gurli personlig livvagt for samtlige ællinger... ;D - så jeg håber at det gentager sig i år...

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Hurra - ællinger
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2008, 13:16 »
Kunne ikke dy mig længere - jeg var lige ude for at tælle....og nej, hvor sjovt, jeg ved, at jeg sammenlagt havde 12 æg i reden, men at hun så i de følgende 1-2 dage havde lagt et par stykker.

Og nu er det sjove - at der er ialt 14 ællinger  :o - så en and må også have sådan et langtids-sæd-depot - for det må være æg der er befrugtet 3-4 dage efter at andrikken blev spist....

Men ih, hvor er de søde....og andemor passer meget godt på, jeg fik masser af skæld-ud og nap i hænderne....

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hurra - ællinger
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2008, 21:17 »
Tillykke med de små  <I Han har da vist været en viril fætter ham Stinkadus og det er spil'me heldigt for dig  :D

Jeg venter i spænding på at se, hvad der kommer ud af de 20-30 æg, som 2 af mine svigerfars moskusænder har besluttet skal ruges ud  <A Meningen var (altså svigerfars), at æggene skulle foræres væk, men ingen aftagere meldte sig, og ænderne tog så selv affære. Ja, jeg syn' jo, at det er i orden  ;)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hurra - ællinger
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2008, 21:42 »
Ja tak vi vil gerne se billeder ;D ja de andrikker er meget ja andeglade  ;) jeg har 2 der ruger, men han har da 3 andre at hygge sig med  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Hurra - ællinger
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2008, 09:15 »
Jamen, så prøver jeg lige, skulle lige se hvordan jeg "fikser" det her i det nye forum....

Billedet fra stalden: andemor passer MEGET godt på de små nye, her er de kun 1 døgn gammel

Udefra: så er de 2 dage gamle og nu synes andemor helt bestemt at de skulle ud og se den store verden




Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hurra - ællinger
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2008, 11:38 »
Nåååårh - altså  <. <. <.
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat