Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder søges på Fyn eller i Sønderjylland?  (Læst 3948 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Moskusænder søges på Fyn eller i Sønderjylland?
« Dato: 16 Maj , 2008, 16:38 »
Har du moskusællinger/unge ænder til salg?? Jeg er interesseret i at købe en andrik + 2-3 ænder i flok.
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2008, 23:55 Fra ida »
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Moskusænder søges på Fyn eller i Sønderjylland?
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2008, 10:52 »
Hej igen. Jeg har fået mine moskusællinger. Tre stk.  - to ænder og en andrik 7-9 uger gamle - allerede rigtig store. TAK, Tutte. De er bare så fine...

Jeg glæder mig til jeg føler mig sikker på, de har lært, hvor de bor, så jeg tør lukke dem ud til sneglene. I dag etablerer vi en større løbegård, så vi kan afprøve, om de finder "hjem" om aftenen uden helt at gi' slip på dem endnu.

I går fik vi regn for første gang i seks uger, tror jeg, og sneglene myldrede frem, så ænderne får nok at bestille. :-*
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Moskusænder søges på Fyn eller i Sønderjylland?
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2008, 11:15 »
hej ida, og tillykke med ænderne.
jeg har selv lige fået 5 stk, da vi også har mange snegle. mine ænder er samme alder som dine.
jeg er nybegynder, og vil derfor gerne spørge dig om hvor lang tid du tror de skal være i gården, inden man lukker dem ud ?
 mvh sira
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline ida

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Moskusænder søges på Fyn eller i Sønderjylland?
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2008, 23:54 »
Hej Sira
Og tillykke med dine ænder også. Desværre er jeg nybegynder som dig, så jeg er ikke en dyt klogere....

Jeg har nu haft de søde "små" i ca. 10 dage. De går i et bur på ca. 5 m2 med hus om natten og om dagen lukker jeg lågen op til "den store verden", som indtil videre er en "løbegård på ca. 30-35 m2. Denne lille øvelse har vist mig, at de ikke er særligt modige - og er gode til at vende hjem til det lille, trygge bur og huset. Derfor har jeg mod på, på torsdag (fordi jeg har fire fridage i "rap") at forsøge mig med at lukke dem helt ud. Min have er stor, men nogenlunde lukket, ænderne er stækkede, og jeg tror ikke, de bevæger sig langt væk de første dage. Jeg skal huske at rapportere her i forum, hvordan det går!!

Du og andre med erfaringer med moskusænder - skriv endelig mere, bl.a. er jeg nysgerrig omkring, hvornår moskusænder bliver kønsmodne og hvornår de kan forventes at begynde at lægge æg.... ;D
1.0 tålmodig handymand - heldigvis
2.0 skønne teenagere
1.0 plet-hest
0.1 pony til låns
0.1 dansk-svensk gårdhund
3.0 huskatte
0.1 græsk landskildpadde
10 stk kyllinger sort kobber maran

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Moskusænder søges på Fyn eller i Sønderjylland?
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2008, 10:11 »
Hejsa.
Siden jeg skrev sidst er der sket en hel del med mit tæskehold.
Det viser sig at min store andrik (som er ret dominerende på den rigtig gode måde) har indbygget ur. Det vil sige at hele flokken nu bader 3 gange om dagen på nogen lunde samme tidspunkter hver dag, og ved halv ni-tiden tager de sig et godnat bad, hvorefter de selv går i seng i huset senest halv ti. Det eneste jeg så skal gøre er at lukke og fodre.
Da de pludselig var så stabile lukkede vi dem ud i week-enden. Og det viste sig at de, som du også oplever, er lidt bange for at bevæge sig ud i den store verden (vi har 1 hektar jord indhegnet). Men de tager et par små ture hver dag, og udvider ganske langsom deres teritorium, og når de har fået nok spænding, går de selv hjem. .......altså nemmere og hyggeligere kan det da ikke være.
Så nu vil jeg tage en tur på genbrug og hente et par gamle gryder, som jeg vil placere rundt omkring, så de ikke behøver at gå hele vejen tilbage til andegården for at drikke.
.....har du i øvrigt prøvet at plaske med vand. Den lyd er de helt vilde med, og de kommer styrtende hver gang. De er så ivrige at de snupler over deres egne store fødder. Ret underholdende  :D
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding