Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Du godeste, jeg taler med en HØNE!  (Læst 10936 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Dato: 05 December , 2011, 21:40 »
Alle klager over mangel på æg. Vi har masser af æg fordi vi ikke har fået slagtet de sidste overskuds-høner endnu ::). De går frit og spiser ikke så meget foder mere, såååh... Faktisk er de lidt for charmerende. Mandens gamle ven, Preben, tidligere slagter og med et ret køligt forhold til produktionsdyr, har fået "en på opleveren" da han og manden begyndte at flække brænde i sidste uge. Da de havde sat flækkeren op og kørt træstammer, trillebøre m.m. i stilling, hoppede én af de sorte høner op på lågen og fulgte ivrigt med i processen mens hun kommenterede slagets gang. Efter lidt tid fløj hun over og inspicerede flækkeren. Adskillige gange blev hun sat om på den "rigtige" side af lågen - men fløj tilbage. Til sidst satte hun sig i den ene trillebør og jublede hver gang et stykke træ flækkede. Preben vendte sig mod hende og råbte: "For pokker, du er en høne. Du har sgu da ikke forstand på brænde!" Hønen protesterede og Preben gentog, mens han bar hende ind i hønsegården og lukkede lågen. Så fløj hun op på den øverste pind og gokkede højlydt efter ham, hvorpå han råbte igen: "NEJ, det har du ikke forstand på og du kommer bare til skade!". Så standsede han brat op, vendte sig mod min mand og udbrød: "Du godeste, jeg taler med en HØNE!".
Jeg har det på samme måde når jeg en sjælden gang kan komme til at hænge vasketøjet ud til tørre: fem-syv høns følger ivrigt med mens de kommer med gode råd. Og hvad ved de måske om vasketøj? Så det er altså blevet et af mine avlsmål også at bevare denne nysgerrige tillid der gør dem til gode havehøns (omend noget tidskrævende). Men de må da gerne se godt ud alligevel.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #1 Dato: 05 December , 2011, 21:45 »
Gud hvor jeg kender det. Har ikke tal på hvor mange gange jeg har taget mig selv i at stå og sludre/skændes med gokkerne, både de store og små, og jeg ELSKER det. <H
Kald mig bare tosset, men i dette tilfælde er jeg lykkelig for at være lidt små-tosset *p
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #2 Dato: 05 December , 2011, 21:46 »
Haha, sød historie  :D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #3 Dato: 05 December , 2011, 21:53 »
hi, hi så er vi flere tosser herinde... først høns, gæs og nu ænder - især karen der altid har noget at kommentere... dem snakker jeg med.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #4 Dato: 05 December , 2011, 22:00 »
Nåh ja Jeg siger god morgen pipfugl når jeg lukker Mibbe ud om morgenen, og to af mine store orper synes det er svært at få plads til at komme ned af pinden, så de venter pænt på at blive løftet ned, mens vi lige taler om hvorvidt vi har sovet godt eller dårligt, og så tager vi lige en sludder om dagens vejr mens vi følges ud af døren   ;D

Mine unger sagde en gang jeg gik og slog med vingerne ligesom høsnene, "Se far nu danser hun sgu med hønsene"
Nu hvor jeg bor lige ud til en vej, er jeg sikker på at nogen ind i mellem tænker deres når de går forbi  ::)
Det er jo det der er det fede ved høns, man kan tale med dem  :-*
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #5 Dato: 05 December , 2011, 22:06 »
Jamen jeg taler da også selv med mine høns. Er det underligt ???
Det, jeg synes var morsomt, var at hønen fik en total hønse-ignorant til at svare - uden at tænke over det *f. I øvrigt har han siden haft brød og andre madrester med til dem og nu kommer de jo spænende så snart de hører hans bil (Preben er på "Daghjem ;)" her da han keder sig i sin lejlighed) - og det er han helt rørt over. Så NU snakker han med høns ;D.
« Senest Redigeret: 05 December , 2011, 22:30 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #6 Dato: 05 December , 2011, 22:13 »
Kirsten, hønen har omvendt en ikke troende, og det er jo stort  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #7 Dato: 05 December , 2011, 22:19 »
Herlig hønsehistorie - livsbekræftende - *p /o!!!! Og hvorfor skulle en høne ikke komme med gode råd? Ja, her er der da virkelig mange der gerne vil fortælle hvordan tingene skal gøres når der muges ud i hønsehuset, eller når der ikke kommer hønseguf på rette tid *f.

Jeg snakker altid med mine høns, og de mest snaksaglige er to af araucana'erne og en af de hvide blandingshøns :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #8 Dato: 05 December , 2011, 22:24 »
Skøn historie! Ved heller ikke hvad folk tænker når jeg åbner havedøren og kalder "DRENGEEEEE, kom såååå". Og så er det min lille flok landhanekyllinger der kommer spænende og ikke mine sønner... ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #9 Dato: 05 December , 2011, 22:38 »
Tjah, sønnerne falder vel ikke for den med lidt gammelt brød ;D?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #10 Dato: 05 December , 2011, 22:48 »
Her er det en af hunkalkunerne, der kommer og kigger med, når vi har gøremål i haven :D Hun kommer også af og til med gode råd.
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #11 Dato: 05 December , 2011, 22:52 »
Alle skulle prøve at have et eller flere dyr at tale med. Det er da noget af det mest beroligende og afstressende.

De fleste der har hund eller kat taler formodentlig med dem.

Så hvorfor ikke med en høne, and, gås, ja selv grisene og kvæget taler jeg da med/til. De sidste grise jeg havde (slagtet for en uges tid siden) 'talte' også til mig når jeg snakkede med dem. Jeg er ikke sikker på at vi ikke indimellem talte forbi hverandre, men det er jo sagen uvedkommende.
Jeg fornemmer at dyrene føler en vis tryghed ved at høre ens stemme igen og igen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #12 Dato: 05 December , 2011, 22:57 »
Altså her siger vi altid "godmorgen" til hinanden, og også "TAK lille høne", når der leveres et æg. Hønsene har ikke helt fået fat i selve formuleringen af "godmorgen", men hver morgen om det så er nok så mørkt, når jeg kommer ned og åbner lågen til deres hus, så lyder der en knirke-gokken, - som altså er deres morgenhilsen.  /o
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #13 Dato: 06 December , 2011, 07:42 »
Det er da helt tydeligt, at vores dyr reagerer positivt på, at vi snakker med dem. Jeg siger også godmorgen inden jeg åbner døren til hønsehuset, også fordi så ved de, jeg kommer og bliver ikke forskrækkede, når døren pludselig går op.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Du godeste, jeg taler med en HØNE!
« Svar #14 Dato: 06 December , 2011, 08:11 »
Tale til hoens? Hvor idiodisk. Ved i forresten at store hvide Croad Langshan i UK forstaar Norsk?
« Senest Redigeret: 06 December , 2011, 08:13 Fra thorleif »