Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugeæg - slagtedyr nær Skive  (Læst 5425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Dato: 24 Februar , 2019, 12:48 »
Jeg søger 10-12 rugeæg af en slagterace fx maran, orpington, sussex, brahma. Blandinger af store kødracer har også interesse. Ingen hybrider!

Det skal være i max 30 km afstand fra Skive.

Skriv gerne sms på 61719624. Opkald besvares ikke pga dårlig mobilforbindelse.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #1 Dato: 24 Februar , 2019, 13:21 »
Dejligt at se, du stadig er her Pia  :) Jeg har flere gange tænkt, om du måske helt havde opgivet forum
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #2 Dato: 24 Februar , 2019, 19:22 »
Tak Helle 🙂 jeg gik lidt kold i det da jeg mistede alle mine kyllinger til coccidiose for 3-4 år siden, og fik at vide at jeg ikke kunne komme smitten til livs uden at starte en gårdbrand (dyrlægens ord). Mine høns er jo i høj grad kæledyr, så det er ikke noget med at aflive de gamle og starte forfra. Men nu vil jeg gerne ha et enkelt kuld i år, for jeg savner hjemmeavlet hanesteg, og jeg har lavet mulighed for at kyllingerne kan vokse op adskilt fra de andre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #3 Dato: 24 Februar , 2019, 19:41 »
Ja, dejligt at "se" dig på banen igen  /o

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #4 Dato: 24 Februar , 2019, 21:49 »
Tak Hans-Kurt :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2019, 12:46 »
Hej Pia,
jeg skal måske en tur til Salling inden længe og vil gerne tage rugeæg med til dig.
Jeg har primært sussex, men også blandinger af maran og orpington. Og de holdes ikke adskilt, så æggene er lidt en blandet landhandel (dog er dem fra maran-blandingerne tydeligt mørkere).
Var det noget?

Ang. coccidiose havde jeg mit første udbrud nogensinde efter 14 år med høns sidste sommer. En hjælpsom nabo havde baycox på lager, så jeg kunne behandle inden for 24 timer. Det reddede dem, havde jeg skulle vente på lab.prøver mm. var de døde.
Hvordan kunne det gå så galt hos dig?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #6 Dato: 25 Februar , 2019, 17:28 »
Mette det ville være super hvis vi kan få det til at passe inden alt for længe. Vil gerne snart ha rugemaskinen igang :)

Tja, hvordan kunne det gå så galt... jeg havde dyrlæge indeover fra starten og alle høns og kyllinger blev behandlet ad mindst 3 omgange  så vidt jeg husker. Jeg havde en dyrlæge med speciale i fjerkræ på besøg, og han sagde at jeg godt kunne glemme alt om at få gjort rent i min gamle stald, for der var for mange kroge og ujævnheder. Han sagde direkte at jeg aldrig kunne komme coccidiose smitten til livs uden at starte en gårdbrand. Eneste anden mulighed var at slagte alle høns og lade det hele stå tomt i minimum 6 mdr.

Jeg mistede 60-70 kyllinger alt i alt. De faldt fra lidt efter lidt, og selv dem jeg havde fjernet og behandlet og først satte tilbage som voksne, de døde også. Har ikke mistet nogen af de voksne høns, så de må jo være immune. Jeg fik at vide af dyrlægen at voksne dyr udvikler immunitet, så derfor troede jeg jo at jeg kunne sætte kyllingerne tilbage, når de var voksne, men den gik altså ikke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2019, 06:28 »
Har du overvejet at fodre dine kyllinger med kyllingefoder fra Versele-Laga? Så undgår du coccidiose.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2019, 14:41 »
Marianne: jeg har ikke rigtig undersøgt mulighederne, men jeg har haft i tankerne at fodre med "medicinfoder". Men hvis de så går sammen med de andre høns, så må jeg vel ikke spise deres æg eller?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2019, 20:06 »
Jeg har kun fodret dem mens de var ret små, måske op til 5-6 uger, og der har de ikke gået sammen med de andre, enten i en kyllingemoder eller sammen med en skruk.
Jeg synes ikke, det er "fedt" at bruge den type foder, men alternativt oplever man, som du gjorde, at miste kyllinger i hobetal, og det er bare rigtig trist. Som skrevet tidligere i tråden, er der ganske enkelt ikke tid til at vente på testresultater, for så dør kyllingerne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2019, 08:57 »
Jeg fodrer kyllingerne, lige fra daggamle, med fasanstartfoder fra DLG. Der skulle, i modsætning til almindeligt kyllingefoder, være 'noget' i mod coccidiose.
Og jeg skifter først til voksefoder ved 3 mdr.s alderen, så er der stadig tid til, at hanekyllingerne får det ud af kroppen, inden jeg begynder at slagte ved 6 måneders alderen.
Det er så trist, når de små kyllinger dør, og en skruk måske ender med at stå helt uden kyllinger, at jeg hellere vil bruge foder med medicin i.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2019, 10:21 »
Lone, det er det samme, der er i startfoderet fra Versele-Laga. :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2019, 10:25 »
Jeg bruger også 'medicinfoder' selvom jeg ikke er vild med det.

Jeg blander ca. 2/3 startfoder med 1/3 undulatfrø, det kan både store og små rigtig godt lide. Får de så nok medicin?
Egentlig ville jeg gerne frem til at blande mit eget foder, både til store og små, men så mister jeg vel denne mulighed? Eller kan man selv blande medicinen i foderet?

Mine kyllinger går med deres mor sammen med de andre høns fra de er 2-3 uger. Om aftenen når de store er gået i seng, giver jeg dem deres startfoder, ellers spiser de voksne høns det. Om dagen går de og roder med deres mor.

Et eller andet sted har jeg læst, sikkert her i forum, at medicinfoderet er giftigt for ænder. Det vidste jeg ikke, og mine har fået det. Måske har jeg bare været heldig, men jeg har ikke mistet nogen ællinger?

Mange spørgsmål, de bliver ved med at dukke op  ::) ::)




Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #13 Dato: 28 Februar , 2019, 08:15 »
Startfoder med medicin er nok desværre en nødvendighed nogen gange, men jeg tænker nu, at hvis jeg lader kyllingerne vokse op væk fra flokken, så er det nok ikke nødvendigt.

Jeg er heller ikke helt sikker på om det er nok til at kyllingerne bliver immune. Som skrevet, så blev mine kyllinger dengang behandlet op til 3 gange med medicin (mener det var baycox), men de døde alligevel. Og selv dem jeg tog fra og lod vokse op et andet sted, de døde kort tid efter de kom tilbage i flokken. Der var endda flere af dem, der var begyndt at lægge æg, men alle døde 1-3 mdr efter de var kommet ind i flokken.

Opbygger de bedre immunitet på medicinfoderet?

Jeg ville jo gerne beholde et par høner fra årets kyllinger til æglægning, og de skal jo så indgå i flokken, men jeg ved simpelthen ikke om det går. Ellers er planen at slagte alle eller evt sælge hønerne.

Hønerne i min flok er alle mellem 4 og 6 år gamle, så der er ikke så meget gang i æglægningen længere, men jeg tør ikke sætte nye ind.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Rugeæg - slagtedyr nær Skive
« Svar #14 Dato: 28 Februar , 2019, 08:44 »
For nogle år siden flyttede vi (og hønsene) til et nyt sted med nybygget og bedre hønsehus. Og stor hønsegård. MEN der havde været høns på grunden før, måske 2-4 år inden, vi overtog stedet. Og fasanopdræt. Det første år gik nogenlunde, men med mange døde kyllinger, flere end på den tidligere bopæl. Andet år gik helt skidt, kyllingerne døde som fluer, allerede inden de var en uge gamle, uanset de gik med skruk eller ej. De voksne dyr var ikke påvirket overhovedet. 3. år var de over det, og ikke een kylling døde. Jeg tror selv, at flokken langsomt oparbejdede immunitet mod 'det', som slog kyllingerne ihjel.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)