Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dødelighed - Gæslinger....ØV  (Læst 7233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thomas.nielsen.aarhus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Dato: 22 April , 2012, 22:49 »
Hejsa,

Jeg skriver da jeg lige skal have et godt råd... Jeg fik 20 gæslinger i fredags, det var super godt, men - i løbet af eftermiddagen og frem til nu er min gåsebestand blevet reduceret med 40%!! - fra 20 til 12..

De får vand i en vandautomat, hvor de i eftermiddag åbenbart har fået pladret rundt i det vand så de var blevet våde, straks jeg opdagede det fik jeg dem gelejdet ind under varmelampen, så de kunne blive varmet op - Da var fire desværre døde og siden er der fire mere døde... jeg har fjernet det våde savsmuld og erstattet det med nyt og tørt - De resterende gæslinger ser ud til at have det godt nu, men det lader til at det kan vende hurtigt...

Er der nogen der har nogle erfaringer til hvad jeg kan gøre for at sikre de sidste gæs mod at lide samme skæbne?

På forhånd tak,

Thomas

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #1 Dato: 22 April , 2012, 23:21 »
Hvor gamle er de gæslinger?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline thomas.nielsen.aarhus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #2 Dato: 23 April , 2012, 08:27 »
Hej igen,

I fredags var de vel 3 dage... så en lille uges tid nu... --> Der er så i løbet af natten røget tre mere... Så jeg håber da det holder op igen...

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #3 Dato: 23 April , 2012, 08:57 »
Kan du ikke ringe til dem du kjøpte dem av og få noen råd om hva du skal gjøre, eventuelt ikke gjøre....

Offline thomas.nielsen.aarhus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #4 Dato: 23 April , 2012, 08:59 »
Jo, det har jeg også tænkt mig, men nu ville jge lige spørge herinde først...

/Thomas

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #5 Dato: 23 April , 2012, 09:07 »
Nye gæslinger skal have varmelampe de første uger, måske har de haft det for koldt?
Mvh Marianne

Offline thomas.nielsen.aarhus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #6 Dato: 23 April , 2012, 09:11 »
Ja.. Vi har en varmelampe hængende..:-)


Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #7 Dato: 23 April , 2012, 09:13 »
Hvor trist med dine gæslinger. :'(

Har du lagt mærke til nogle symptomer hos dem? Er de sløve, nyser de?

Helt grundlæggende skal gæslinger holdes varme, tørre og fri for træk.

Samtidig skal de konstant have adgang til friskt, rent vand. Det betyder for det meste, at man skal skifte vand hos dem flere/mange gange om dagen. Når de er en uge eller to gamle, skal de have adgang til at dyppe hele hovedet i vand, så de kan skylle øjnene og næbbet.

Jeg har fået at vide fra flere opdrættere, at savsmuld er noget skidt til gæslinger. For det første støver det meget, og det kan give dem luftvejsproblemer. For det andet kan de finde på at spise det, og så kan det klumpe og svulme op i dem. Hø eller halm skulle være meget bedre.

Der skal selvfølgelig være rent hos dem, og der skal være god plads og frisk luft. Jeg har selv kun prøvet at have højst to gæslinger ad gangen, men de kunne sagtens præstere at skide og pladre alting til flere gange om dagen.

Held og lykke med dine restende små!



1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline thomas.nielsen.aarhus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #8 Dato: 23 April , 2012, 09:16 »
Tusind tak for dit svar - vi vil straks fjerne spånerne og erstatte det med halm..:-)

Det er fantastisk at der er sådan et forum hvor man kan hente hjælp.

/Thomas

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #9 Dato: 23 April , 2012, 09:41 »
Det er nemmest at håndterer og skifte spåner, Ikke savsmuld, mine gæslinger har altid gået på spåner, halm bliver vådt i overfladen, og giver dårligt indeklima, spåner vender når gæslingerne går rundt, og er supernemme at skifte, feje ud hælde ind.
De må slet ikke blive våde på ryggen, så får de lungebetændelse, så de skal helst være under varmelampen, og kunne gå hen til mad og vand og tilbage til varmen, så de hele tiden er tørre, og så de ikke ligger i vandet.
Udenfor alene kun i solskind og varme, eller når de har fjer, og slet ikke i regnvejr, da de ikke kan finde ud af at søge ind fordi det regner, eller bliver for koldt.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline thomas.nielsen.aarhus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #10 Dato: 23 April , 2012, 09:55 »
Yups - Det er netop også spåner vi har under - Jeg beklager fejlen..

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #11 Dato: 02 Marts , 2013, 11:56 »
Det er nemmest at håndterer og skifte spåner, Ikke savsmuld, mine gæslinger har altid gået på spåner, halm bliver vådt i overfladen, og giver dårligt indeklima, spåner vender når gæslingerne går rundt, og er supernemme at skifte, feje ud hælde ind.
De må slet ikke blive våde på ryggen, så får de lungebetændelse, så de skal helst være under varmelampen, og kunne gå hen til mad og vand og tilbage til varmen, så de hele tiden er tørre, og så de ikke ligger i vandet.
Udenfor alene kun i solskind og varme, eller når de har fjer, og slet ikke i regnvejr, da de ikke kan finde ud af at søge ind fordi det regner, eller bliver for koldt.

Hi hi Ina her er endnu en gammel tråd om gæslinger. Jeg har haft en moskusælling med en spåne galt i halsen.Da vi aldrig har haft gæslinger, er jeg lidt nysgerrig efter at vide om gæslinger kan finde på det samme, eller spåner er det bedste undlag til dem?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dødelighed - Gæslinger....ØV
« Svar #12 Dato: 02 Marts , 2013, 15:16 »

Hvis der er varmelampe, er spåner klart det bedste, sand bliver gloende varmt, og suger jo ikke meget, men vedbliver at være vådt i overfladen. Halm er virkelig noget klamt noget, og jeg har aldrig oplevet at gæslinger spiser spåner, men selvfølgelig er der ingen garanti, da gæslinger er meget nysgerrige, jeg vil nok hellere tro at det har været et tilfældigt uheld.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn