Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom der ællinger...  (Læst 1348 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gnidding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Så kom der ællinger...
« Dato: 31 Maj , 2012, 11:45 »
 /o I går aftes var der æggeskaller og en meget emsig and i huset, som absolut ikke ville lade mig se resultaterne af den laaaaange tid på reden. Og Holger, vores andrik stod tydeligvis og forventede at skulle sove ved bredden af dammen, for ind i huset fik han ikke lov at komme for damen. Hun dækker tydeligvis over noget i reden med HELE sin krop og flade vinger... og jeg hører pippen  ;D
 :)

Jeg har nu opdelt ænderne, så de to redeliggere (hvoraf den ene nu har ællinger) har deres egen andegård (ællingegaard) og vores store andrik har så søen og den store andegård for sig selv, indtil ællingerne bliver større... Jeg bærer så vores kære Holger ind i det ekstra hus vi bestilte hver aften, for at han ikke skal sove ude alene (nu ænderne tydeligvis ikke længere vil have ham ind i huset).

Er der noget, jeg bør være opmærksom på mht. fodring nu, hvor der er ællinger? Der står vand og valset hvede med kyllingestarter i gården, men bør de have andet?
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Krarup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Så kom der ællinger...
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2012, 20:45 »
Tillykke med de små....
Hvor mange æg lå hun på?
Med manden Finn, pigerne Liv &Stine, Ænderne Putte & Magda, Kaninerne Blomst & Brombær og sidst men ikke mindst hestene Bekka & Ice :)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Så kom der ællinger...
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2012, 16:19 »
det er altid spændene med ællinger ;D  jeg får altid lov at kigge, det må de bare lære jeg gør ;D og gør det også flere gange under rugning.  jo mere man vænner dem til det jo bedre accepterer de det.


jeg giver kun startfoder (inkl mor and) den første måned og herefter knækket hvede med 1/3 del tilskudsfoder. simpelthen fordi jeg slet ikke har råd til at fodre med start og voksefoder til de er et par måneder. dem jeg har nu på 5 uger spiser 4-5 liter foder i døgnet, 18 stk plus mor !! giver altid adlibitum. mine ællinger vokset fint og bliver godt store som voksne.


de får dog også grønt. græs og mælkebøtter og helst så mange timer så mulgt, nu de er 5 uger går de i haven fra jeg kommer fra job til sen aften. de små (9 dage) går stadig i indhegning hele tiden og giver grønt til dem.

men det er nu mest fordi hundene ikke kan lade dem være når de er helt små, og de ikke spiser så meget grønt når de er så små.


jeg har i år lavet sektioner så jeg nemt kan lave en indhegning med et hus jeg kan flytte rundt på i haven, når det er græsset ned og overskidt  :D

super nemt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.