Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning i maskine og naturligt  (Læst 1171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline frilev

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Rugning i maskine og naturligt
« Dato: 03 Maj , 2012, 11:01 »
Hej
Jeg har tre gæs og én gase alle af grå danske landgæs. Jeg tog 18æg fra til maskinen for 28 dage siden. Ved løbende gennemlysning har jeg reduceret til at der nu er 6 æg i maskine - den første gæsling brød skallen i aftes. Jeg håber de øvrige følger og kommer hele ud.
Jeg har tre reder i min indhegning, men gæsene bruge kun den ene som nu indeholder +20 æg. Hvad gør jeg?? De ligger på reden lidt på skift sikkert for at lægge æg og vende - men de er endnu ikke fast rugende. Stammen er fra sidste år så det er første år med æglægning.

Kan jeg flytte æg over i én af de andre reder og håbe på at de tager hver deres?
Mvh Karsten

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rugning i maskine og naturligt
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2012, 11:11 »
Måske er de for unge endnu til at der er befrugtning.

Måske parrer gasen ikke alle gæssene. Her ville jeg nok sælge den ene gås, så han max har 2 koner.

Jeg ville nok også tage æggene og stoppe i rugemaskinen. Eller de fleste af dem.

Æggene må heller ikke bliver for gamle max. 10-14 dage, for så går det også udover befrugtningen.

Men du kan jo også mærke æggene (evt. med dato) og så fordele dem ud på de andre reder og så se om de vil bruge dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline frilev

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Rugning i maskine og naturligt
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2012, 11:18 »
Hej, han havde endnu en kone - fra sidste år som gik i æglægning tidligere end de øvrige, men som desværre døde. På dens æg var der minimum 3/4 befrugtning - jeg har dens æg liggende til klægning lige nu.
Han er en ivrig og aktiv fyr der beskytter og bedækker hans damer med alt han har i sig. Jeg tror ikke befrugtningen er problemet - måske erfaringen som du skriver.
Jeg prøver at flytte nogle af æggene - de ældste for at se om det gør en forskel. Ellers ryger de i maskinen - men jeg vil gerne se familien naturligt :-)
\Mvh Karsten