Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gæs  (Læst 3275 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
gæs
« Dato: 24 April , 2012, 23:33 »
lige nu har jeg 1 ældre par gæs og 1 par unge fra sidste år.
men nu har de 2 hanner en et par gange vært i kamp
hvis jeg fjerne den unge han vil den andre gåse så pare begge damer eller beholde han sig kun til hendes?
 

Offline Henrik Jacobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: gæs
« Svar #1 Dato: 25 April , 2012, 12:56 »
Hejsa.

Du skal isolerer par´ne hver for sig, gæs er monogame, og har det ikke som ænder med at have flere damer, på trods af det kan det give nogle voldsomme kampe, men de er territorielt relateret, og ikke fordi de slås om "pigerne".

Jeg har grågæs ( vildgæs ) og Canadiere, de grå er 1 & 2 år, og Canadierne yngler, for 14 dage siden måtte jeg dele dem op, Canadierne overfaldt en af de grå, og det ligende den var blevet skudt, og den blødte temlig kraftigt fra den ene vinge, så del dem op, du får også en meget roligere gåsegård, når de ikke slås og skændtes hele tiden.

Håber dette hjælper dig.

De venligste hilsner.

Henrik J
2,1 Canada gæs, 5,7 Grå / vildgæs, 1,1 Bramgæs, 1,1 Snegæs, 1,1 Blå Snegæs, 1,1 Rouen Ænder.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: gæs
« Svar #2 Dato: 25 April , 2012, 15:19 »
Til trods for, at gæs af naturen er ret monogame, så vil en gase kunne underholde to-tre-fire gæs.

De, der har flere gaser sammen, vil normalt have 2-3 gæs pr. gase for at forhindre slåskampe. I forårsperioden er det dog meget normalt, at de skal holdes adskilt. Når gæslingerne så kommer, er gaserne faldet ned igen og koncentrerer sig om at pleje afkommet.

Så i teorien vil din gamle gase sagtens kunne holde begge gæssenes æg befrugtede. Men gaser er forskellige, så du kan selvfølgelig ikke være helt sikker.

Jeg skal lige huske at sige, at jeg ikke har nogen personlig erfaring med at have flere gaser. Jeg har kun læst, hvad gåseholdere i andre lande gør.


Tilføjelse:

Jeg fik lige læst op på, hvad "gåseguruen" Konrad Lorenz har observeret hos vilde grågæs (i bogen "The Year of the Greylag Goose"):

Inden parringssæsonen begynder, kæmper hannerne om hunnernes gunst. Gæssene lever i flokke og har en indbyrdes rangorden, og parrene er meget etablerede. Men det forhindrer altså ikke hannerne - specielt de nye, unge og eventuelle enkegaser - i at vise sig lidt for deres mager og potentielle mager. Det kan undtagelsesvist ske, at en gås skifter partner under de omstændigheder. Kampene kan ind imellem være meget voldsomme og i sjældne tilfælde endda ende med, at en gase dør. Normalt vil en tabende han dog flygte og derefter holde afstand til vinderen.

Når parringssæsonen begynder, har de fleste fundet en fast partner. Nogle hanner kan dog finde på at søge hinandens selskab. De vil tit parre sig med de hunner, der ikke har en fast mage, men de vil primært være sociale med deres gasepartner.

Hunner uden fast mage vil stadig bygge rede, lægge æg og ruge, men de kan have svært ved at finde en god plads og forsvare reden mod konkurrenter og fjender. Ind imellem kan en enlig hun dog være heldig at få et gasepar til at interessere sig for gæslingerne, og de kan så komme til at danne en trio.

Gaser danner kun par med max. én gås, selvom de godt kan finde på at parre sig med andre. Konrad Lorenz skriver, at gæs holder sex og kærlighed adskilt.

Når gåseflokken har gæslinger, er det meget almindeligt, at de holder "børnehave" i løbet af dagen. Gæslingerne vil følge deres egne forældre, men hvis flokken bliver angrebet, vil gæslingerne klumpe sig sammen og blive forsvaret af alle de voksne.



« Senest Redigeret: 25 April , 2012, 20:41 Fra Gåsepigen »
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline alex1981

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 300
Sv: gæs
« Svar #3 Dato: 25 April , 2012, 21:47 »
her har der ikke vært nogen kamp siden starten af marts måned og de går alle 4 sammen og den gamle par har en rede nu og hun skal vist begyne med ruge meget snart. men de unge har ikke laved en rede eller noget som helst, er det bare fordi de er for ung til det eller er det fordi de gamle par er dominerende og vente de derfor?

jeg er rimlig nyt i gæs verden..