Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder og rede  (Læst 2321 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rap anden Rasmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Moskusænder og rede
« Dato: 11 April , 2012, 09:07 »
Hej alle sammen.

Nu har jeg haft mine moskusænder i næsten 4 uger, 1 andrik og 2 ænder. Ingen æg stadigvæk, men jeg har set ham træde dem op til flere gange. Ænderne er fra sidste år, og er først begyndt nu her de sidste 14 dage, at blive "røde om øjnene". Er det fordi de ikke er ordentlig kønsmodne endnu?
Laver de reden selv?
De har halm at ligge i, men tænker, om det skulle have et eller andet afgrænset til, at lægge deres æg i, for eksempel bunden af en spand eller sådan?

Vh Heidi.

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Moskusænder og rede
« Svar #1 Dato: 11 April , 2012, 09:18 »
Mine la eggene sine rundt omkring i starten. Jeg satte inn noen  transportbur for katt og rigget til med spon og høy. Nå blir de fleste eggene lagt der og tre stykker har lagt seg til for å ruge i dem. Mine er fra august i fjor og har lagt egg i tre mnd allerede. Kanskje dine legger eggene ute ett eller annet sted, hos meg hender det fortsatt, i badebaljen kan det også komme egg ;D

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Moskusænder og rede
« Svar #2 Dato: 11 April , 2012, 09:29 »
Hvis de har en "hus" med halm, så skal de nok selv lave en rede i hjørnet af det, og lægge sine æg der.  ;)
Jeg har sat to paller sammen til en trekant, og lukket den ene ende med en plade, + halm i, der vil de også kunne lægge æg.  /o
En gammeldags mælkejunge er også perfekt, husk at den skal placeres i skygge, ellers bliver der meget varmt der inde.
Jeg har også en and, der ruger i et hundehus.
Håber du kan bruge nogen af mulighederne.  :D
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Moskusænder og rede
« Svar #3 Dato: 11 April , 2012, 09:45 »
først tænker jeg...hvor går de...har de et bitte hus!

mine har en indhegning med andehus...men hver morgen åbner jeg indhegningen så de går i hele haven..

mine er også fra sidste år af ca. august og de begyndte for 14 dage 3 uger siden at ligge æg... de gar selv lavet en flot rede i andehuset og der er enda også foret med lidt fjer i reden.... jubii
mine har spåner i bunden af andehuset og et odt lag halm oven på
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Moskusænder og rede
« Svar #4 Dato: 11 April , 2012, 10:03 »
hvis de ikke er helt kønsmodne så må du give dem lidt tid, moskusser er generelt gode rugere, og de samler en redefuld inden de sætter sig. vores har også et hus med halm i mere skalde ikke have...
det andet hus har jeg lagt en glat plade i bunden  og så halm ovenpå, der vil de ikke bo.
tålmodighed der skal nok komme nogle ællinger i år.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Rap anden Rasmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Moskusænder og rede
« Svar #5 Dato: 11 April , 2012, 11:39 »
Hmm, måske jeg må væbne mig med tålmodighed, det er bare svært :-\

Huset er ok stort, men jeg lukker dem ind i stalden om natten, da der jo har været nattefrost, og jeg syntes deres hus skulle gøres større og bedre inden de sov ude om natten. De går i en indhegning med græs, vand og hus med halm i om dagen, da jeg ikke tør lade dem gå frit ude når vi ikke er hjemme. Man kan aldrig vide, hvem der kommer forbi (Mikkel for eksempel).