Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Frostfrit drikkevand om vinteren ?  (Læst 13205 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Dato: 27 ſeptember , 2009, 10:31 »
Hejsa.
hvordan holder i drikkevandet frostfrit om vinteren.
jeg har set de der varmeplader, men har også hørt at man kan bruge et akvarie-varmelegeme.
udendørs bruger jeg en gammel gryde til vand, og i huset bruger jeg sådan en plastik vandautomat.
jeg er bare helt vildt irriteret på automaten, for når jeg har skiftet vandet i den, og vender den om, ryger en stor del af vandet ud, og når jeg så bærer den ind i huset (i håndtaget, for at have en hånd fri til dørene) så ryger halvdelen af vandet ud undervejs....jeg er derfor ret glad for gryden, som også er let at rengøre.
så jeg vil helst beholde min gryde, men hvordan holder jeg den frostfri.
(jeg håber at huset er frostfrit)
gode råd modtages med glæde :-)
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2009, 10:48 »
Hvis huset er frostfrit, så må du bare flytte gryden ind i huset, desuden skal fjerkræ fodres og vandes under tag alligevel p.ga faren for fugleinfluenza.

Jeg vil ikke anbefale et varmelegeme fra et akvarie, for det er ikke godt hvis vandet lige pludseligt forsvinder og varmelegemet koger tør.

Varmeplader som man kan købe skulle vist være okay.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Svar #2 Dato: 27 ſeptember , 2009, 11:02 »
tak for svaret :-)
ca 20m2 af min hønsegård er overdækket, så jeg regner da med jeg overholder lovgivningen  ???
jeg vil gerne have at de har vand udendørs, men er i tvivl om, om gryden kan bruges på varmepladen, eller om jeg er nødt til at købe en tilhørende vandautomat, og da jeg jo ikke er så vild med de der automater, kunne jeg godt tænke mig at høre om andre løsninger, eller om gryden passer på varmepladen (måske er bunden for tyk til at det virker)
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2009, 11:06 »
Hvis gården er overdækket, så er det helt Ok.

Jeg kan ikke se, hvorfor varmepladen ikke skulle kunne bruges til en gryde. Men hvis den står udenfor og det er koldt (og blæser) så kan det jo godt være at varmepladen ikke er nok til at forhindre at vandet fryser. Men det gælder vel også for en vandautomat..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Svar #4 Dato: 27 ſeptember , 2009, 11:07 »
Fisk - jeg kender ikke så meget til de der varmeplader, men mon ikke der er andre som har erfaringer med dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Svar #5 Dato: 27 ſeptember , 2009, 12:28 »
Jeg bruger og har altid brugt varmepladerne, som kan købes ved "America". Det har jeg været fuld tilfreds med. Jeg har dog ikke brugt dm udendørs
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Svar #6 Dato: 27 ſeptember , 2009, 12:49 »
Varmeplade bruger jeg nu ikke.

Hønsene har jo altid adgang til det indendørs, og der fryser det ikke.

Mht. til type af vander, bruger jeg denne fra America:



Den skal godt nok også vendes, men jeg synes aldrig at jeg taber vand ved det.
Det er en 8 liters, jeg bruger, så jeg er sikker på, at der er vand ved hønsene, og efter en dag kan man godt lige vippe vandet i renden af, så der kommer rent ned.

Benene er godt nok ikke så stærke, men den kan jo hænges op, eller som jeg selv gør, stiller den på et par mursten..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Svar #7 Dato: 27 ſeptember , 2009, 14:23 »
tak for alle svarene :-)
tror jeg prøver med en varmeplade, og hvis det ikke går med gryden, må jeg jo gå over til automat.

mht til den vander jeg har i huset, så er den i stil med dem på billedet. den opfører sig bare underligt, for uanset hvordan jeg holder i håndtaget, så bliver den skæv, og vandet plasker ned på gulvet, men måske er det bare en dårlig kvalitet. tror den rummer 5 liter og jeg gav ca. 80,- for den på foderstoffen, så prismæssigt er det jo det samme som så mange andre af den type.

ha´ en god søndag.
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Svar #8 Dato: 27 ſeptember , 2009, 18:53 »
@ Sira
Jeg har også Børges model i vandautomat og får mig selv vandet HVER gang, den skal vendes. Det sker aldrig for manden. Tilskriver det min almene klodsethed, så der er du ikke alene :D

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Svar #9 Dato: 27 ſeptember , 2009, 19:52 »
tak for de pæne ord storm-olsen   :D

synes nu ellers selv jeg er vældig handy  8)
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Frostfrit drikkevand om vinteren ?
« Svar #10 Dato: 27 ſeptember , 2009, 21:58 »
Hvis hønsene frit kan bevæge sig mellem hønsehus og hønsegård er der ikke behov for vand i hønsegården. Hønsene skal nok selv søge ind i huset når de er tørstige. Og så skulle problemet med frostsikring stort set være løst. Det kan dog i sjældne tilfælde fryse så meget at selv vandet inde i hønsehuset bliver stift, men så kan man spæde lidt varmt vand til.

Jeg kan varmt anbefale denne model automat,
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=929
Der er ikke noget med at vende og dermed ikke noget med at spilde vand.
Den er selvfølgelig noget større, meeen man behøver jo ikke fylde den helt.
Mvh
Erik Andersen