Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane til blå høns?!?  (Læst 4562 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Hvilken hane til blå høns?!?
« Dato: 25 April , 2011, 07:59 »
Nu har jeg snart blå kobber maraner i min hønseflok :-)
æggene klækker om knap 2 uger :-)
Men så kommer spørgsmålet om hanen, idet jeg har tænkt han skal skaffes 'udefra'
Hvilken farve hane vil være bedst til blå høns?!?
Jeg synes det med farvelære er super svært, så tænkte dette forum er det rette sted at spørge :-)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken hane til blå høns?!?
« Svar #1 Dato: 25 April , 2011, 08:56 »
kobberfarvet ville jeg bruge.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hvilken hane til blå høns?!?
« Svar #2 Dato: 25 April , 2011, 11:08 »
Er det for at holde på den blå farve hos hønsene?!?
Hvis hanen er blå, risikerer man så at hønsene bliver lysere og lysere?!?
Kan man stadig sige racen er farveren (i tilfælde af kyllinger), når hanen er en anden farve?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvilken hane til blå høns?!?
« Svar #3 Dato: 25 April , 2011, 12:29 »
Du må være lidt mere specifik. Vil du gerne have ensfarvet blå maraner, eller vil du gerne have noget, der bliver ved at give blå/kobberfarvede kyllinger?
Hvor har du de blå kobberfarvede fra? For hvis de er til at få fat på, er det nemmeste vel at bruge en blå kobberfarvet hane til ditto høns... Eller hvad?
Hvis de blå kobberfarvede er sjældne, eller hvis du gerne vil blodforny dem med noget andet, er det ingen sag at krydse med sort kobberfarvet, men du kan sagtens risikere, at det giver blå kobberfarvede kyllinger med en mere ujævn blå farve.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hvilken hane til blå høns?!?
« Svar #4 Dato: 27 April , 2011, 06:41 »
@Magnus:
Rugeæggene er fra blå kobber og vil gerne beholde den 'oprindelige' ægte farve..
Rugeæggene er fra Jylland/ vist nok oprindeligt fra England samt fra Sverige
Spørgsmålet er vel ikke hvad der er nemmest ift farve - men hvad der er 'korrekt' ift ikk at avle noget 'ukorrant' :-)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvilken hane til blå høns?!?
« Svar #5 Dato: 27 April , 2011, 12:18 »
Den bedste måde ikke at avle noget ukurant (hvis jeg har forstået, hvad du mener med det) er nok at undgå at blande farverne for meget.
Krydsninger af forskellige farver kan godt give bagslag et par generationer senere, selvom resultatet ellers virker fint.
Der burde dog ikke ske noget ved at krydse almindeligt kobberfarvet indover.

Det er et lidt omdiskuteret emne, og der er visse folk, der mener, at farven kan forbedres eller vedligeholdes ved krydsning med andre farver, men personligt vil jeg tro, at den bedst forbedres ved udvælgelse af det bedste afkom.
Hvis man i løbet af et par generationer ikke kommer nogen vegne, kan det måske betale sig at krydse med andre farver, men man skal lige tænke sig om.
Jeg ville gerne give en lang, indviklet forklaring på, hvordan det kunne hjælpe eller ikke hjælpe, men det er der vist ingen grund til her.
« Senest Redigeret: 27 April , 2011, 12:24 Fra Magnus »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken hane til blå høns?!?
« Svar #6 Dato: 27 April , 2011, 15:31 »
Jeg vil mene (uden at være expert) at blå kobber er en fortynding af den alm. kobberfarvede, ligesom at blå er en fortynding af sort.

Derfor ville jeg bruge en alm. kobberfarvet hane, der kan selvfølgelig også bruges en blå kobberfarvet og så vil der opstå nogle spættede/splash, som parret tilbage på sort vil give blå igen.

Og til experterne "ret mig endelig hvis jeg tager fejl"

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvilken hane til blå høns?!?
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2011, 23:58 »
Hej Randi!

Nu dit udgangspunkt er blå kobber og sort kobber, så er det faktisk ikke så svært.

Du skal bruge din bedste hane! Hvis du bruger en sort kobber hane på blå høns vil du få omtrent 50/50 af sort kobber og blå kobber.

Omvendt, blå kobber hane og sorte kobber høns giver det samme af hver farve, nemlig 50/50.

Alle dine kommende kyllinger får anlæg for kobber.

Parrer du blå kobber med blå kobber kan du risikere at få kyllinger som er splash kobber, meget lyse næsten hvide. De er meget værdifulde til avl af blå kobber da de med en sort kobber partner med garanti vil få blå kobber afkom.
Men brug dine bedste høns/haner før du avler efter farven. Men du får forhåbentligt lidt at vælge imellem
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hvilken hane til blå høns?!?
« Svar #8 Dato: 05 Maj , 2011, 05:58 »
Jubii Johanne, du er tilbage ;-) som du kan se herinde, har du været 'væk' ;-)
Vi ses på søndag   /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling