Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Engelsk Araucana  (Læst 49118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #30 Dato: 16 ſeptember , 2012, 20:17 »
- det var så lidt ;). Det var en grim oplevelse bl.a. fordi der gik noget tid med at finde ud af, hvad der var galt. Jeg har stadig dårlig samvittighed. Ledkapsel og muskler omkring hofteleddene var helt blodunderløbne på de stakkels høner :-[ :'( :(
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Reb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #31 Dato: 16 ſeptember , 2012, 20:57 »
Hej Rolf,

Jeg kan sagtens hjælpe dig til foråret med daggamle kyllinger af Perlegrå engelsk araucanaer her til foråret. Hvor mange havde du tænkt dig ?

/Peter

Hej Peter

Godt at høre.

Jeg kunne forstille mig flok på 4 høner og en hane, vil det være passende, eller er det for få høner til én hane?

Men alt andet lige så skal jeg vel have lidt mere end fem kyllinger for at være sikker på at få 4 høner ?

Vh.

Venlige hilsner

Rolf Brejner
1.9 Maran Sort Kobber; 0.7 Maran blandede farver; 0.1 Lys Sussex; 0.2 Engelsk Araucana perlegrå; 0.4 Isa Brown

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #32 Dato: 16 ſeptember , 2012, 21:04 »
Ja så skal du nok op på en 10 kyllinger. Resten kan du slagte. De er ikke de største men smager bare super godt. Vi har lige spist en her til aften og det smagte s.. super lækkert.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #33 Dato: 17 ſeptember , 2012, 07:54 »
Jeg tror desværre at Lene har ret i at der om et par år kommer til, at blive solgt en masse blandinger som værende ægte. Det ses jo desværre også på andre racer. Så det kan blive ret svært i fremtiden. Specielt når man skal ud og finde nyt blod til sin avlsstamme. Men så må man jo entet til UK og finde avlere inden for den Engelske Araucana klub og finde nyt blod. Men der er jo en række personer som vil arbejde med racen så der må man jo bytte lidt når der skal ske blodfornyelse.



Ja, desværre er der ikke så mange som gider at sætte sig ind i det de har og ikke mindst gider at avle seriøst, for at kunne forbedre og bevare de forskellige racer. Så der bliver lavet mange "rundkørsler" af alt muligt, og som engang imellem sættes til salg for at være ægte.
Bare tag et kig på DBA eller G&G og se hvad der sælges af .... for at være racerene dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #34 Dato: 17 ſeptember , 2012, 11:29 »
Hej Peter
Vi talte på et tidspunkt om, at du måske kunne skaffe mig en hane. Jeg har som du måske ved, forsøgt mig med rugeæg fra UK. Det har været kostbart og uden held. De få kyllinger der kom har ikke overlevet. Jeg vil prøve igen til næste år men hvis du har en perlegrå hane der dur til avl, vil jeg meget gerne købe den af dig.
Der er så vidt jeg ved ikke ret mange seriøse avlere i dk og jeg frygter lidt for racen. Hvis jeg ikke kan få fat i ordentlige dyr må jeg også opgive
Ja, nu skriver jeg det altså her, selv om det vel ikke er en køb og salg tråd. Bare så i andre interesserede kan se, jeg er her altså endnu, og jeg arbejder stadig på det :))

Offline Reb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #35 Dato: 18 ſeptember , 2012, 21:51 »
Ja, del kyllinger jeg får til næste år er vel alle 'søskende', så hvis jeg vil avle seriøst med dem må jeg vel også ud og skaffe en hane andetsteds fra el ?
Venlige hilsner

Rolf Brejner
1.9 Maran Sort Kobber; 0.7 Maran blandede farver; 0.1 Lys Sussex; 0.2 Engelsk Araucana perlegrå; 0.4 Isa Brown

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #36 Dato: 18 ſeptember , 2012, 22:58 »
Ikke nødvendigvis, da høns ikke er særlig sårbare for indavl bare så længe de holdes sunde og raske kan de klare sig i adskillige år før der behøver komme nyt blod til stammen. Så til at starte på er det fint nok med dyr fra en stamme. Så kan du også lære den at kende og hvilke gener stammen indeholder både gode og dårlige. Så kan du senere hen suplere med et dyr udefra.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #37 Dato: 02 Januar , 2013, 19:26 »
Hvordan ser det ud ? er der stadig folk som arbejder med de Engelske Araucanaer ?

Jeg har selv 1,2 i farven perlegrå og jeg har planer om lidt rugeæg af sorte og hvide også her til foråret.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2013, 19:31 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #38 Dato: 02 Januar , 2013, 19:31 »
Hej Lene
Ja, jeg gør og skal snart igang med rugeæg igen. Jeg har en forbindelse i UK, der avler flotte dyr. Mit største problem er at de ikke kan tåle transporten

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #39 Dato: 02 Januar , 2013, 20:11 »
Jeg avler også stadigvæk. Men overvejer at skære en farve eller 2 ned. Pga pladsen ! Men når man ikke kan bestemme hvilken........ Må der jo bare bygges flere bure. Jeg har 3 farver af de engelske araucanaer og så mine smukke maraner, som ligger flotte mørke æg.
Jeg har lige delt avlsstammerne op og taget en ekstra hane ind af hver farve ( hvis nu ) de kommer desværre til at gå inde hele tiden og i mindre bure, meget imod mine velfærdsprincipper. Prøver at lette min dårlige samvittighed med at kræse ekstra for dem !
Jeg (min høne)var jo meget heldig at vinde titlen udstillingens bedste store høne med 95 point og få en vandre pokal med hjem, så titlen må forsvares næste år :-) min ene hane fik 93 point, men han går som reserve pt, da min " avlshane" bare har så meget tjek på sine damer.
så jo jeg prøver at avle, seriøst ? ved jeg ikke men håber på at få enten de hvide eller sorte godkendt i farven på LU næste gang. Jeg har kun haft avl i snart 2 år, så har mega meget at lære............

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #40 Dato: 02 Januar , 2013, 20:15 »
Malena, hvor stammer dine dyr fra? Jeg mangler en hane, med ordentlig kam, til mine perlegrå. Måske vi kunne finde ud af noget sammen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #41 Dato: 02 Januar , 2013, 20:20 »
@ Malena

Jeg vil nok kalde dit opdræt for seriøst, når du både avler og udstiller.  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #42 Dato: 02 Januar , 2013, 20:25 »
Anital,

Jeg har 3 flotte perlegrå engelske araucanaer og skal bare bruge 1.

De stammer fra Frank Engel.
Hilsen
Peter

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #43 Dato: 02 Januar , 2013, 20:37 »
Tak Lene  :)  prøver at få styr på det. Anita mine moderdyr stammer fra gunni. Jeg har kun 2 haner til avl, resten er lige slagtet. Ham med 93 point går som sagt reserve, hvis nu 1. Hanen falder om   :o  Men jeg har hvide unghaner som ser lovede ud ?

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #44 Dato: 02 Januar , 2013, 20:38 »
Malena, undskyld min dårlige hukommelse, vi har jo talt sammen :)
Peter, mange tak - jeg har sendt en PB til dig :)