Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke tilfældig død, men infektion!!!  (Læst 27824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bitten

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #45 Dato: 30 Oktober , 2008, 17:12 »
Har lige talt med dyrlægen igen. De sidste to døde af det samme som de andre infektion i de øvre luftveje og blev kvalt i deres egen slim.

Den kan godt være infektiøs bronkitis. Bjarne anbefaler, at vi ikke indtager nye dyr uden at de er vaccinerede med en vaccine, der både er mod Newcastle Deasease, IB og andre luftvejslidelser, som kan fås hos Bjarne.

Der er ikke andet at gøre end at lade virus afreagere i hele flokken og fortsætte med dem, der overlever. Det er ikke en god idé at sælge ud, da de har smitten i sig - Så Mikkel vi må nok indse, at vi ikke bør sælge af egen avl. Vi kan evt. nedlægge hele flokken, men så skal alt desinficeres med Virkon S og vi skal vente med at få nye høns i mindst 30 dage.

Jeg vil derfor sige, at vi nu beholder, det der overlever og ikke sælger/køber mere. Og så beholder dem ligesom Mette gjorde til vi måske overvejer nyt hønsehold om et år eller to. Vi overvejer også, om vi måske fremover vil lade vores høns vaccinere hvert år.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #46 Dato: 30 Oktober , 2008, 17:16 »
Bitten, jeg tror ikke vores høns fejler det samme. De har ikke samme symtomer, men jeg ved det som sagt ikke :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #47 Dato: 30 Oktober , 2008, 18:38 »
Der findes nogle kombivacciner mod diverse sygdomme til fjerkræ:

http://64.233.183.104/search?q=cache:zoB10loZTeQJ:www.vet.dtu.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx%3FFile%3DFiles%252FFiler%252FPublikationer%252FPrisliste%2Bvacciner%2Bog%2Bsera%252FPrisliste_Vacciner_og_sera_05.01.2004.pdf+vaccine+%2Bfjerkr%C3%A6+%2Bib+%2Bnd&hl=da&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a

Rul ned til fjerkræ - kombivacciner.

Kombivacciner er ikke min kop te, da de "skyder med spredehagl". Men til hobbybrug er de udmærkede. Prisen i linket er kun for 1000 doser, altså 1000 dyr. Der findes mindre pakninger. Husk at priser for medicin og vaccine er faste for alle, dyrlæger som apoteker. De kan ikke ændres!

Mikkel:
Dyr der har været smittet med IB, kan være smittebærere i op til 1 år! Så du skal være forsigtig med at flytte dyr.
IB (hvis det altså er det) er uhyre smitsom. Der spredes kollosale mængder vira fra syge dyr, og de spredes nemt og langt med vinden når temp. er under 15 grader og fugtigheden er høj. Derfor kan man altid diskutere hvordan smitten er kommet. Mennesker kan bære smitten fra besætning til besætning. Virus kan overleve i mennesker i 24 timer. Det hjælper at vaske hænder - hele kroppen, og skifte fodtrøj og tøj. Men virus sætter sig i næse, svælgt og hals, og frigives løbende. Derfor er de 24 timer vigtig!

Handler man meget med dyr er vaccination næsten en betingelse.

Virus kan maks. overleve uden vært (vært=hønsefugl) 14 dage. IB-virus er yderst sart for næsten hvad som helst desinfektion, altså meget nem at slå ihjel. Hvis hønsehuset og hønsegården står tom i 14 dage, er det altså en effektiv desinfektion alene.
At fjerne alle dyr, vaske alt og desinficere grundigt er ingen garanti for at man ikke får IB igen. Smitten kan vælte ind dagen efter man har sat nye dyr ind i en total rengjort stald. Vaccination er den bedste beskyttelse!

-- Men man skal vide om man har IB, eller om der er IB i nærheden (8-10 km)

Jeg har ikke set IB her, men hvis der var det mindste ville dyrene stensikkert blive vaccineret hver sensommer.


Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #48 Dato: 30 Oktober , 2008, 18:49 »
Tak for forklaringen Martin ;)...

Må hellere skirve ned på en seddel så jeg husker at spørger om diverse ting til næste gang :)..

God bedring med dine høns Bitten.

Du må hilse ham hvis du ser ham. Fra ham den besværlige dreng Mikkel Schmidt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #49 Dato: 30 Oktober , 2008, 19:14 »
Husk hvor du har lagt sedlen Mikkel!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #50 Dato: 30 Oktober , 2008, 19:17 »
God ide Martin :D.. det ligger til familien og glemme, dårligt gen :D.. Vi glemte engang en bakke æg med 30 stk på toppen af bilen, behøves vidst ikke sige mere ::)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #51 Dato: 30 Oktober , 2008, 19:28 »
godt det ikke var hunden, eller en høne!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #52 Dato: 30 Oktober , 2008, 19:29 »
Ja det var da altid noget :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Bitten

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #53 Dato: 31 Oktober , 2008, 08:19 »
Ny status:

6 rimligt friske høns på badeværelset her til morgen - men de tre dårligste fik også en injektion med antibiotika i går aftes. Det var faktisk ikke så svært. Dejligt at kunne hjælpe bare lidt, fremfor at skulle se dem kæmpe så voldsomt og så bare dø.

Også 7 ok høns i midlertidig karantæne i ny stald. Dog forventer jeg, at nogle skal ind på et tidspunkt, men prøver at se tiden an.

De 11 yngste + to sussex, som har fået "bevilliget udgang", klarer sig fint. En lille smule hoste, men intet, der tyder på, at de skal på sygeophold indenfor.

Iøvrigt fangede vi en ilder igår, som formentligt er den, der tog 2 høns lige inden sygdommen brød ud i lys luge. YES!! ;D

Mvh Bitten, der har fået nyt håb

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #54 Dato: 31 Oktober , 2008, 13:01 »
Godt at det går fremad Bitten. :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Bitten

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #55 Dato: 03 November , 2008, 19:51 »
Nå jeg synes lige, at i skulle have det sidste med.

Jeg har fået nogenlunde samme historie som dig Mikkel - dog kun fået af vide, at det er en slem forkølelse og de døde høner, jeg sendte ind, blev også testet og resistenstestet. Der blev lincospectin fundet som en effektiv antibiotika. Derudover fik jeg også e........... til de værste tilfælde. (!!!)

14 høns på 1 år eller ældre blev syge og 5 døde. 12 unge høns (2-5 mdr) og 5 voksne høns blev aldrig rigtig syge.

Mine høns bliver ok igen og jeg tror, at jeg følger Bjarnes råd og får dem vaccineret i januar, således at de er klar til avl i foråret.

Tusind tusind tak for alle jeres råd og opbakning - det var guld værd!

Til sidst en lille sjov ting: De sidste 4 syge høner, der har været inde i pleje, blev sat ud her til eftermiddag, mennnnnnnnnnnnn de 2 af dem gik ind igen!!! (til trods for at vi har stukket dem en gang dagligt og også behandlet dem mod kalkben til deres store utilfredshed) Ja da de havde gået ude i en halv time, mens jeg gjorde rent efter dem, bebrejdede den ene mig ligefrem højlydt og kaldte på den anden - og jeg lod selvfølgelig dem begge to gå ind igen  :P.

Min mand kom så ude fra og sagde, at de altså skulle ud. (han var ikke så glad for da vi kom hjem, lignede vores badeværelse noget der var løgn! Lort og mad over alt - jo de var vidst blevet raske) Men da han skulle til at "skubbe" lidt på, hoppede de begge op i den kasse, hvor de havde været om natten de sidste 3-4 dage, og så nænnede han altså heller ikke at skubbe dem ud. Hehe  ;D

Kunne det være "stockholm-syndromet"?  ;D

Men som jeg sagde til min mand, jeg tror altså heller ikke, at lige de 2 var helt parate.. Behøver jeg at sige, at de har dannet et stærkt venskab i badeværelset  :D

Mange hilsener fra Bitten
« Senest Redigeret: 03 November , 2008, 21:08 Fra Bitten »

MartinJ

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #56 Dato: 03 November , 2008, 20:20 »
Enrofloxacin? Til injektion??

Ok, jeg kan i de to sager der er omtalt her finde "nogle" overtrædelser af fødevarestyrelsens bekendtgørelser vedr dyrlægers brug, ordinering og udlevering af medicin.
Jeg vil ikke blande mig i dette, men blot bemærke det.

Hvis en emsig kontrollant læser med, kan det give problemer for dyrlægen.

Hvis erhvervsdyrlæger udleverede med samme nonchelance, var det om på forsiden af ekstrabladet.

Og så siger jeg ikke mer´. (jeg er rystet)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #57 Dato: 03 November , 2008, 21:36 »
Her har jeg så lige lyst til at løfte en pegefinger lidt.

Vi ønske ikke navngivne personer diskuteret her på forum og jeg vil bede til, at evt utilfredshed drøftes og luftes privat.

Nævnte dyrlæge er et respekteret menneske og mange brugere her, er meget glade og tilfredse med ham. Han har ingen mulighed for at respondere på faglig kritik - så det skal ikke foregår her!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #58 Dato: 04 November , 2008, 16:51 »
Det er helt ude af trit med virkeligheden at påstå at hvis det var en erhvervsdyrlæge så røg det på forsiden af ekstrabladet.

Det viser Fødevarestyrelsens årlige opgørelser og kontrol af dyrlæger og besætninger. Den seneste rapport viser at 35 % af kontrolbesøgene hos dyrlæger medførte sanktioner (bødeforelæg eller politianmeldelse). Hos 47% af dyrlægerne blev der givet bemærkninger, enten en påtale eller bøde.
Hele rapporten kan læses her
Kontrol med veterinære lægemidler 2006
Så det er desværre slet ikke ualmindeligt at (erhvervs)dyrlæger og landmænd overtræder loven når det gælder anvendelse af medicin til dyr.

Det er kun de allergroveste tilfælde der havner på forsiden, som en (erhvervs)dyrlæge der får mere en 2000 bøder og påtaler. Eller når en landmand behandler dyr uden dyrlæge, importerer ulovlig medicin fra udlandet og dyrlægen med tilsyn til hans besætning overtræder dyreværnsloven. Så kommer det på forsiden. Men 99% af tilfældene kommer ikke der, for så kunne de da næsten ikke skrive om andet...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

  • Gæst
Sv: Ikke tilfældig død, men infektion!!!
« Svar #59 Dato: 05 November , 2008, 20:41 »
tjae, erhvervet må gerne hænges ud her, og kaldes for svin. Jeg mener klart at sagerne, og resultatet, taler for sig selv.