Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aggressiv andrik  (Læst 2618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nøser

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Aggressiv andrik
« Dato: 24 Juli , 2023, 21:16 »
Har nogen herinde erfaring med aggression hos moskusænder?
Min ellers rolige andrik på 4,5 mdr begyndte for 14 dage siden at angribe mig.. han hopper op og napper så hårdt han kan i mit ben .. og jeg må løfte ham op og sætte ham ind i stalden for at han kan køle af… han ser simpelthen rødt…

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Aggressiv andrik
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2023, 12:48 »
Jeg har ikke det store kendskab til andrikker, men havde en moskusandrik for en del år siden. Efter et ræveangreb på ham, stod han i flere dagen næsten som en støtte. Jeg troede han tog føde tilsig, men det gjorde han ikke, så han døde. Han har ganske givet forsvaret sig voldsomt.
I denne forbindelse vil jeg blot badvare om, at moskusænder har nogle drabelige klør på benene og de kan flænse nogle dybe flænger, hvis man er uheldig at komme i klammeri med dem.
Hvis ikke han ændre adfærd, ville jeg putte ham i gryden/fryseren, jeg ville ikke gå og være på vagt - om han nangreb mig, aldrig i livet.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Aggressiv andrik
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2023, 15:09 »
Er du sikker på, at det er aggression?
Mine store moskusællinger bider også mig i benet, men jeg opfatter det ikke som aggression, de vil bare være sikre på at jeg har set dem, når jeg kommer med mad. Jeg skælder dem ud, og det kan de ikke lide, men det hjælper ikke  ;D

Men hvis den ligefrem hopper op og bider, så ved jeg ikke.
Ellers er jeg enig med Hans-Kurt, aggressive dyr skal væk, og vi skal ihvertfald ikke avle på dem.


Offline Nøser

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Aggressiv andrik
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2023, 13:38 »
Hejsa Marie.
Det er helt sikkert aggression . Han har altid været sød og rolig.. nappet/nasset blidt på mine ben , fødder osv, men ca samtidig som han begyndte at bedække anden er han blevet mere og mere aggressiv …
Han opsøger os på over 20 mtr afstand og kommer ræsende ..bider sig fast i ben og arme og kradser med fødderne…

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Aggressiv andrik
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2023, 18:58 »
Desværre er jeg ikke i tvivl om hvad jeg ville gøre . . . . .

Offline Nøser

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Aggressiv andrik
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2023, 12:25 »
Hvorfor ?
Kan det ikke være voldsomt for en andrik pludselig at skulle styre det her beskytter instinkt? Tænker her om ikke han falder til ro igen? Mvh Nina

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Aggressiv andrik
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2023, 12:41 »
Det tror jeg ikke. Men kan da tage fejl. Jeg har bare aldrig tolereret aggressive dyr i min besætninger. Haner, Væddere og Tyre har jeg slagtet når de viste - set med mine øjne - dårlige sider. De kan jo meget let erstattes.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Aggressiv andrik
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2023, 16:56 »
Hvorfor ?
Kan det ikke være voldsomt for en andrik pludselig at skulle styre det her beskytter instinkt? Tænker her om ikke han falder til ro igen? Mvh Nina

Jo, det kan være voldsomt for ham.
Han er ganske ung og uprøvet ud i det, hans instinkt fortæller ham, han skal gøre.

Jeeg ville give ham en chance til at finde ro i sin opgave som beskytter
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14