Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Wyandotter taber deres fjerdragt  (Læst 2841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maladk

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Wyandotter taber deres fjerdragt
« Dato: 16 Januar , 2021, 09:40 »
Hej allesammen !

Vores Wyandotter taber deres fjerdragt - i starten tænkte jeg at det var naturligt men nu her små 2 mdr senere er jeg kommet i tvivl. De ligger æg som normalt - de har adgang til æglægger fuldfoder og hver morgen får de en skovl majs - korn blanding ude i hønsegården. Der er ingen tydelig tegn på lus/lopper. Jeg har haft et hvidt klæde på deres sidepind og der er ingen blod så tænker ikke det er blodmider. Plukker de sig selv eller hinanden og kan vi gøre noget ? Umiddelbart ligger der ikke mange fjer i bunden af hønsehuset. De har haft hele vores have at gå i (1600m2) men er nu rykket ind i deres hønsegård ca 15m2 pga fugle influenza - vi aktivere dem med ting i snor - æbler osv.

What to do ?

Mvh Christian
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2021, 09:52 Fra Maladk »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Wyandotter taber deres fjerdragt
« Svar #1 Dato: 17 Januar , 2021, 12:44 »
Hvis der er gået 2 mdr. fra I opdagede de bare pletter og der ikke er kommet nye fjer eller 'fjerpigge' så er det desværre ikke fæld og de færreste høner lægger æg i fældeperioden.

Den bare numse kan være slid, men når jeg ser på den pillede hals, så er jeg svært bange for, at dine høner plukker hinanden.
Det er desværre et problem, som flere oplever i denne tid, hvor hønsenes bevægelses-plads er grumme indskrænket pga FI-restriktionerne.
Det er svært at give råd om, hvordan I adspreder dem mere end I allerede gør, men høns kan kede sig og så kommer de der dumme påfund som at plukke hinanden desværre.
Vi kan håbe, at høns snart igen kan få lov til at komme ud og bruge deres sanser og opleve, så unoderne rundt omkring stopper igen.

Når der ikke ligger ret mange fjer og dun, så kan I måske være så heldige, at plukkeriet skyldes proteinmangel - her vil råt hakket oksekød eller andet tilsvarende, som hønsene ikke kan stå for, ret hurtigt stoppe plukkeriet, hvis det er proteinmangel, som er årsagen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Maladk

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Wyandotter taber deres fjerdragt
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2021, 17:45 »
Tak for svar Helle

Jeg tror du muligvis har ret mht at de plukker hinanden - hvor tit skal jeg give dem rå kød ? og hvor lang tid skal der gå før jeg kan se om "problemet" er løst ?
Vi har 5 høns og det er kun de 4 der er ramt - betyder det at det er den sidste der plukker de andre ? i så fald kan jeg så evt købe hønsebriller til den ?

Mvh Christian

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Wyandotter taber deres fjerdragt
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2021, 07:40 »
Tak for svar Helle

Jeg tror du muligvis har ret mht at de plukker hinanden - hvor tit skal jeg give dem rå kød ? og hvor lang tid skal der gå før jeg kan se om "problemet" er løst ?
Vi har 5 høns og det er kun de 4 der er ramt - betyder det at det er den sidste der plukker de andre ? i så fald kan jeg så evt købe hønsebriller til den ?

Mvh Christian

Er problemet proteinmangel, vil plukkeriet og fjerspiseriet stoppe efter et par uger med øget protein i form af kød eller andet proteinrigt føde.

Når du nu siger, at èn høne ikke er plukket, så afslører hun jo sig selv  :) Ja, det er hønen med intakt og fin fjerdragt, som er plukkeren.
Jeg er personligt meget imod de der hønsebriller, som bl.a. skal sættes på ved at de bores ind gennem næsevæggen, men det kan være, her er andre i gruppen, som har positive erfaringer med brug af hønsebriller vel at bemærke for en kort periode.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14