Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Billeder og info mv.  (Læst 52303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #45 Dato: 31 Marts , 2010, 09:18 »
Ham har du været heldig med Marianne :D  jeg ved ikke så meget om noget, men mener at halen skal være mere hel, hvis du forstår. Men ellers ser han sq ret godt ud i mine øjne.... det må være opvæksten der har gjort det ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #46 Dato: 31 Marts , 2010, 09:24 »
Hej Wanda, jeg er jo også glad for ham, og han imponerer de fleste ved sin udstråling. Men det er jo i barndommen alting bliver grundlagt, jeg har jo bare fodret på ham og givet ham nogen damer...  ;D Som han er så glad for, at de er helt slidte...  8)
Mvh Marianne

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #47 Dato: 31 Marts , 2010, 17:25 »
Hej, jeg er jo ikke ekspert i det her.
Ville også gerne høre lidt konstruktiv kritik om Mariannes høner.

Mangler det ikke en hel del kobberfarve i halsfjerene?
Er det bare mig det er forkert på den?

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #48 Dato: 04 April , 2010, 17:17 »
Som man kan tage fejl... Æggene var ufattelig svære og lyse. Troede det var noget i dem alle. Aftenen den 18. dag, fjernede jeg de 9 æg, der var mest tvivlsomme. Det var ubefrugtet i 8 af dem og 1 med en blodring (ikke under udvikling).

Nu er der gået 19 timer af den 22. dag. Intet er sket i de sidste 10 timer. Der er ikke hakket hul i flere æg. Kan heller ikke høre nogen lyd, eller se nogle bevægelser.
"Respiratoren" lukkes om en time.

Det er kun blevet til 8 kyllinger ud af 30 æg. Med tanke på den strenge kulde det var ved indsamlingstidspunktet og den lange transport, er det måske rimelig. Vi må se, når jeg åbner de resterende æg, hvis det er noget i dem eller ej.

De første klækkedes natten til lørdag kl. 03.00 og de sidste søndag morgen kl. 07.00.

Men, hvad er dette? Den første kylling, der klækkedes var helt gul :o Det skal forestille og være sort kobberfarvet ???
I øvrig, er der ingen tvivl om at det er en Maran. Forældrene er sort kobber. Ved ikke om de ved en tidspunkt er blevet forbedret med sort sølv. Opdrætteren, der er formand for den Tyske Maran forening, opdrætter begge slags.
Jeg vil kontakte denne opdrætter og høre om hans erfaring.
Willy Littau har fortælt mig, at jeg skal beholde den, da det muligvis er nye farver i en opstartsfase.
Bliver spændende og se, hvad den kan bruges til?
Er der nogen, der har hørt om det her før? Når jeg ser den i dag 38 timer gammel, kan man måske se lidt farve på ryggen (se billede) ,eller er det bare skidt ::)

Kan man kønsbestemme dem tidlig? Synes at det er en del forskel på deres farve på hovedet. Måske noget jeg bilder mig ind ;)

Alt i alt, er jeg godt tilfreds /o
Her er i hvert fælde nogle billeder.

Vil gerne høre hvad i tror og synes, man kan jo ikke se så meget endnu.

Med venlig hilsen

Thomas Stjernaas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #49 Dato: 04 April , 2010, 18:07 »
Hej Thomas.. Tillykke med de kyllinger det blev til..håber der kan blive en lille stamme ud af det.
Så vi andre kan købe rugeæg af dig til næste år..Men jeg kan næsten regne ud, at disse rugeæg bliver lidt dyre.. ;)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #50 Dato: 04 April , 2010, 18:15 »
Hej Rikke.

Man behøver ikke være matematiker for og forstå at de er noget dyre lige nu ;D De står i næsten 150 kr. styk lige nu....

Nu skal jeg have fundet en stamme mere, før der bliver lavet rugeæg. Det bliver ingen indavl fra start her ;)

Forhåbentlig får jeg nogle fra England (Fransk oprindelse), sammen med næste sending Dorking æg.

Skal også sige at den gule kom fra et æg, jeg bedømmer som en nr. 6 på farveskalaen. Mørkebrunt og fint pigmenteret med ellipseform. Umulig og se op eller ned på ægget.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #51 Dato: 04 April , 2010, 18:56 »
Er der nogen som vil smide en kommentar på mine maraner...?

Der er en del nye billeder i  mit galleri.. Jeg har på fornemmelsen at der er fejl ved dem alle. Hanens kam, og den enkelte hvide halefjer. Hønernes løb ser jeg især som et problem, er der nogen som er enig/uenig?

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #52 Dato: 04 April , 2010, 20:06 »
Hej igen.

Så er rugemaskinen slukket med 3 timer tilbage af den 23. dagen.

Har åbnet alle æg, der ikke var klækket. Det var ikke noget æg tilbage, det var hakket hul i.

Resultat:
* 16 styk æg, der ikke var befrugtet
* 3 æg med blodring, men ikke noget synlig foster
* 1 æg med lille foster (10-11 dag?)
* 1 æg med næsten fuldt udviklet foster, næste hele sækken var tilbage. Intet livstegn.
* 1 æg med fuldt udviklet foster. Død i ægget uden og bryde skallet. NB. Dette foster var også gult.... Ægget var et af de bedste. Måske en 7.

* Det vigtigste. 8 levende kyllinger, der nu løber rundt og hygger sig.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #53 Dato: 04 April , 2010, 20:29 »
Hej Thomas,
Tillykke med kyllingerne - måske så du i en anden tråd, at her kom der også en lys kylling iblandt de kobberfarvede. Den er desværre død, så vi finder ikke ud af hvilken farve den var endt op med, men jeg var da også lidt forundret...

Ja, jeg ville også gerne høre lidt om mine høner, men måske skal der nogle lidt bedre billeder til - hvad om vi - flere af os - tager billeder af vores høns og får nogle inputs til hvad der er godt og mindre godt.

Er I andre med på den? Måske en særlig tråd - hønebilleder - og en anden med hanebilleder?
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #54 Dato: 04 April , 2010, 21:04 »
Jeg fik også nogle lyse kyllinger sidste år, hvor jeg startede med Maran, her var æggene også købt som værende fra kobbefarvede.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #55 Dato: 04 April , 2010, 21:23 »
Hej Lene,
Ja, det var også ca. sådan min lyse kylling så ud. Men videre køn som større synes jeg nu ikke den er på dit næste billede. Underlig brun-grumset. Hvad skete der med den sidenhen?
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #56 Dato: 04 April , 2010, 21:55 »
Der blev to høner, som så sådan ud. De kom ud, som havehøns, til en her på Forum sammen med 1,1 kobberfarvede.



Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #57 Dato: 04 April , 2010, 22:38 »
Jeg synes nu slet ikke min gule kylling ser sådan ud. Den er sådan set helt gul.

Måske ændre det sig om nogle dage.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #58 Dato: 05 April , 2010, 10:34 »
Thomas: tillykke med de 8 små kyller. Det er da bedre gået end her.

Ud af mine 30 sort/sølv maran klækkede kun 3 kyllinger. Jeg forsøgte at hjælpe en ud af ægget, men da den døde få timer efter forsøgte jeg ikke at hjælpe flere.

Så nu håber jeg jo bare, at der minimum er 1 høne imellem. Så jeg kan fortsætte med avlen, uden at skulle ud og finde flere æg.

Der kommer billeder senere.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Billeder og info mv.
« Svar #59 Dato: 05 April , 2010, 10:40 »
Hej Tina.

Det må vi håbe.

Glæder mig til og se nogle billeder.

Thomas.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)