Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?  (Læst 15908 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Dato: 11 Januar , 2010, 02:26 »
Jeg vil gerne høre om andre har samme interesse/planer, som jeg, med denne gruppe.

Må jo ærligt erkende, at jeg endnu ikke har udstillet selv, men har planer om at gøre det i løbet af i år.
Da det er Maran som har vagt min store interesse for avl/opdræt, er det for mig nærliggende, at der også var en klub, som havde interesse og kendskab til disse prægtige dyr.

Men det er er der jo ikke pt. Så derfor vil jeg høre om i er interesseret i at deltage aktivt i opstart af en special klub for Maran?

Jeg deltager gerne selv aktivit for en sådan klub, både på medlemsbasis og evt. i bestyrelsen, men har absolut ingen erfaringer inden for opstart/drift af en fjerkræ klub.
Så for mig vil det være vigtigt, at også folk med erfaring indenfor dette, vil deltage aktivt, da jeg ellers er bange for at det aldrig rigtig bliver til noget.

Jeg har luret lidt på DFfR's hjemmeside, og har fundet følgende omkring opstart af en specialklub:

Der skal ved opstart være minimum 20 aktive medlemer, som alle skal være medlem af DFfR.
Bestyrelsen skal bestå af 3-7 aktive medlemmer.
« Senest Redigeret: 11 Januar , 2010, 02:40 Fra Tina Holmberg »
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2010, 07:04 »
Jeg vil helt sikkert forsøge at udstille i år også. Jeg kunne da også være interesseret i klub, men al administrationen omkring en klub er helt ukendt land for mig, og kan måske også virke lidt skræmmende  :o
Under alle omstændigheder ligger min interesse hos dværgmaranerne, og der vil det vel nærmest være en umulighed at få 20 medlemmer, der er pt. kun ganske få, der har dværgmaraner endnu.
Men klubben kunne måske være for begge slags?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #2 Dato: 11 Januar , 2010, 08:08 »
I en special klub for Maran her i Danmark, der skal begge størrelser da med.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2010, 11:48 »
Fuldstændig enig i, at en special klub for maran er for både store og små /o
Nok er maran interessant for mange pt., men avls/udstillings og klub mæssigt er vi få.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2010, 12:34 »
Men hvor vigtigt er det med en decideret klub? Vi kan jo også have vores virtuelle mødested her. På den måde kan vi "mødes" her og alle dem, der har lyst fra hele Danmark kan være med uden at det bliver besværliggjort af transport. Vi kan hjælpe hinanden og udveksle erfaringer her. Hermed ikke sagt at vi ikke kan lave en formel klub senere, men vi kan vel knap og nap mønstre 20 personer nu, og det vel vel også gøre en klub meget sårbar.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2010, 17:23 »
Det var nu heller ikke for at stable en klub på benene lige nu, men for at få en idé om engagementet for racen, både stor og dværg.
Tror heller ikke det er muligt, i skrivende stund, at finde 20 maran ejere, som både er villige til at være medlem af DFfR og en specialklub for maran.

Forsøgte måske nok mest at pejle mig ind på om det vil blive et seriøst forum, eller (IKKE nedladende) en strikkeklub.

Mit håb for dette forum, er jo lige netop at komme tættere på hvordan dyrene skal se ud, og hvad vi kan gøre for at bedre racen i dk.
At kunne hjælpe hinanden med alt fra at finde de rigtige rugeæg, rundt omkring i hele verden, til at ende op med fx. at få en ny farve godkendt i dk.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2010, 18:15 »
Jeg melder mig helt klart også på banen ;)! Er lige idag blevet meldt ind i D.F.f.R, og jeg vil også gerne være medlem af en ny maranklub. Jeg vil godt forsøge at hjælpe med forskellige ting så godt som jeg nu kan.
Når i siger aktivt medlem.. Menes der så en der er aktiv i udstilling, eller hvad menes der? :)
Jeg har planer om at ville udstille i meget nær fremtid, men mine forhold herhjemme er jeg ikke sikre på er gode nok til at fremavle og holde ordentlige dyr. Jeg ville kunne forbedre racen, men er ikke sikker på at jeg ville kunne opfylde alle de punkter til udstilling, eftersom at jeg kun har en hønsegård til rådighed for maran.
For mit vedkommende vil jeg nok først rigtig komme igang med udstilling når jeg engang er færdiguddannet. Det er rigtig træls når man så gerne vil igang nu!
I må endelig sige til hvis der er et eller andet som i tror jeg ville kunne hjælpe med, for så vil jeg glædeligt forsøge at hjælpe ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #7 Dato: 11 Januar , 2010, 18:36 »
ork Mikkel du kan sagtens have Maran, bare tænk på de små forhold jeg har haft (og stadig har lidt endnu, i hvert fald til frosten er af jorden).
Det er vist mest viljen de kommer an på, og den har du *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #8 Dato: 11 Januar , 2010, 18:42 »
Ja jeg kan godt have den, men jeg har jo ikke de store muligheder for hold af udstillingsdyr  :-[

Men jeg har helt klart viljen, for jeg vil rigtig rigtig gerne igang med at udstille, og nu er det altså lige den gråstribede i stor jeg har kastet mig over ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #9 Dato: 11 Januar , 2010, 18:45 »
Det kunne være skægt at få noget seriøst i gang, så alle maran ikke bare er havehøns, der skal lægge mørkebrune æg *y
De gråstribede er også smukke *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #10 Dato: 11 Januar , 2010, 18:50 »
Det kunne det ja, og jeg tror ikke at der går så længe inden jeg kan komme op med nogle nyheder, men nu må vi jo lige se ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #11 Dato: 11 Januar , 2010, 22:37 »
SÅ ! nu må jeg også på banen selvom at jeg er på arbejde lige pt.
Jeg er jo temmelig dedikeret til de dejlige maraner (På 10. år) og har som Mikkel og Marianne fremtidsplaner.
Det er dejligt med en specialklub og jeg syntes da helt klart at vi skal arbejde sammen for at få fremavlet noget godt avlsmateriale.

Jeg har jo de guldgøgespættede men ingen hane til dem og jeg har desuden set et par fatale fejl hos dem selvom det er dejlige dyr. Der er bla. 2 med væltekam.
Det er så omfattende at få anerkendt en ny farve ihvertfald under de forhold som jeg har.
Jeg har derfor besluttet mig at holde mig til de store gråtstribede.
Jeg vil meget gerne at vi arbejder sammen og ser denne lille klub som en god mulighed for dette. Alle klubber har jo været små. På et tidspunkt har der vel også kun været 5 medlemmer på DFF.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #12 Dato: 02 Februar , 2010, 11:24 »
Jeg er jo helt ny i det her fag. Min plan er at aktivt arbejde for og forbedre racerne Maran og Dorking.
Det hele er dog i opstarten og jeg har meget og lære før jeg kommer til og udstille.
Kommer og have meget brug for hjælp, når det gælder genetik og hvordan racen skal se ud som standard.
Det kan ske det kommer mange dumme spørgsmål herfra....
Hvis det bliver aktuelt og starte op en specialklub for Maran, bliver jeg naturligvis aktiv medlem. Bestyrelsesarbejde har jeg dog ikke tid til, da jeg også er aktiv indenfor hundesporten. Er også aktiv hundetræner og i gang med en videruddannelse indenfor det fag.
I skal dog ikke være bange for og spørge mig, hvis I ønsker hjælp med noget. Det er vel 24 timer i døgnet?

Hilsen
Thomas Stjernaas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #13 Dato: 09 Februar , 2010, 20:46 »
Hvis det måske kunne blive en mulighed, ville en stand på LU så ikke sætte gevaldigt skub i tingene?
Men jeg tror heller ikke umidlbart der nok til at starte en special klub.
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan er interessen for at deltage aktivt i en klub?
« Svar #14 Dato: 10 Februar , 2010, 06:38 »
Hvis ikke der er nok til at starte en selvstændig specialklub for Maran, så er der den mulighed at være en afdeling i en anden specialklub.

F.eks hørte Australorps og Jersey Kæmper til i Orpingtonklubben i starten, siden blev de så mange som havde Australorps at de løsrev sig og lavede deres egen specialklub...

Jersey Kæmperne er stadig med i Orpingtonklubben, hvilket fungere fint.


« Senest Redigeret: 04 Marts , 2010, 07:52 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub