Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kamfejl hos Maran  (Læst 39214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Kamfejl hos Maran
« Svar #15 Dato: 09 Juli , 2012, 08:17 »
Super tråd, du er vist lidt af et detaljeorakel, Lene Lestat   super lærerigt!!

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #16 Dato: 09 Juli , 2012, 08:22 »
Super tråd, du er vist lidt af et detaljeorakel, Lene Lestat   super lærerigt!!

Det må vi da håbe , for Lene er fjerkrædommer  ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #17 Dato: 09 Juli , 2012, 08:27 »
Jo, jeg har da tænkt på at tage andre problemer op i andre tråde, især hvis denne tråd her bliver en succes og bliver benyttet af folk som oprigtigt er interesserede.

De værste fejl er bl.a bi,-tvillinge og hjortetakker, sløjfe og meget store kamme, som vælter rundt på hovedet og hagelapper som er meget lange og slaskede. Hvide eller hvidt i øreskiver og øjnfarven.

Alle de fejl skal vi helst undgå.

Et perfekt hoved, tja. hvordan mon det ser ud  ::)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #18 Dato: 09 Juli , 2012, 08:27 »
TAK! Lene! Du er vitterligt fantastisk  /o /o /o Tror måske du har kunne høre at jeg savnede netop sådan en tråd, så jeg er der SÅ taknemmelig for du har oprettet den  ;)

Jeg håber på et billede af bi-tak  ::)

Jeg ville osse blive glad for at vi kom ind på andre fejl hos maranen..såsom løbsfarven. Jeg ser en del maraner med kødfarvede løb, men desværre lægger der sig sorte skæl forrest på løbet. Hvor alvorligt er det? Ser osse løb med meget og med mindre fodbefjering...hvor "lidt" kan accepteres osv

Og så kan vi jo bidrage med billeder der kan kommenteres på måske  ::) Man kan fx selv ha' en opfattelse af at den eller den kam er ok, og så er det altså utroligt givende at få på det rene om man er for glad for den hane til man ikke kan se alle de fejl den har  ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #19 Dato: 09 Juli , 2012, 08:33 »
Lad os holde os KUN til hoveddelene i denne her tråd, for ellers bliver det alt for uoverskueligt.

Men læg endelig billede ind af jeres dyrs hoveder. For er billederne gode, så er hoveddele noget af det "nemmere" at vurdere på et billede.

Men I skal være indstillet på at dyrene får kritik (såvel positiv, som negativ).
« Senest Redigeret: 09 Juli , 2012, 08:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #20 Dato: 09 Juli , 2012, 08:41 »
Ok! Så laver vi bare tråde med det andet  /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #21 Dato: 09 Juli , 2012, 08:50 »
Tvillingetakker er to takker som er vokset sammen og giver 0 point.

Bitakker er udvækster, som sidder på kamspidserne og giver 0 point.

Hjortetakker er udvækster på selve kambladet og giver 0 point.

Griffeltakker er lange og lige tykke takker eller lange tynde takker, straffes efter forekomstgraden.

Og så er der "bare" den dårlige skårede kam, uden nogen af de overnævnte fejl. Som kan være hele kammen, eller kun for-og bagkam og som straffes efter forekomstgraden.

Kamfejl er forøvrigt meget arvelige.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #22 Dato: 09 Juli , 2012, 08:59 »
Jeg har tænkt at beholde den ene af mine maran haner, der er 4 hvor den ene er Pelle haleløs!! Så derfor udelukket, de andre 3 har noget forskellig kam, hvis jeg sætter billedere ind af dem, kunne du så hjælpe mig med, at tage den der har den bedste kam?
Kropsmæssig ligner de hinanden meget, tror jeg. Jeg ved hvordan en hund skal se ud, men ikke så stærk i hønse eksteriør ;o)
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Kamfejl hos Maran
« Svar #23 Dato: 09 Juli , 2012, 08:59 »
@Lene Rungsted Hahahaaa, det vidste jeg egt. godt  kringlet måde fra mig at takke for en lettilgængelig og SUPER Takke-lektion 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #24 Dato: 09 Juli , 2012, 09:04 »
Jeg takker for al rosen  /o og prøver at foresætte ......

@ Jytte

Læg bare nogle billeder ind, så vi alle kan lære, se og drøfte.
« Senest Redigeret: 09 Juli , 2012, 09:07 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #25 Dato: 09 Juli , 2012, 09:07 »
Lige et lille pip inden vi blir for kritiske :) genpuljen er jo desværre begrænset.

Nogen gange må man jo bruge hvad man har :( maran har ikke været avlet mod udstilling i så lang tid som f.eks. australorps, hvor man kan se rigtigt gode dyr på udstillinger. Vi har jo, som vi altid skal huske på, også ægfarven, form og antal at tænke på. Så inden vi sætter et dyr ud skal vi alvorligt overveje om det måske alligevel skal bruges i begrænset omfang. Hvad ville være fordele og hvad ville være ulemper?

 Men med Lenes hjælp er vi mange som vil opnå gode resultater med vores avl langt hurtigere end hvad vi ellers ville kunne håbe på. Den perfekte maran er ikke født endnu :) der går nok mindst et år eller to ;D

Lene jeg vil forsøge at tage billeder af nogle af mine dyr. Du er altid meget velkommen til at komme med kritik af de dyr jeg viser billeder af, jeg vil gerne høre det!

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #26 Dato: 09 Juli , 2012, 09:11 »
Helt klart Johanne, det perfekte findes IKKE og slet ikke hos en race, med relativt meget få seriøse opdrættere.

Alt skal ikke bare smides væk, for det er jo hele dyret, som reelt skal vurderes, men de grelle fejl skal væk, for ellers skal vi også bøvle med dem i lang tid.

Seriøs avl tager tid og der er masser af problemer/opgaver at tage fat på.
« Senest Redigeret: 09 Juli , 2012, 09:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #27 Dato: 09 Juli , 2012, 20:59 »
Tvillinge tak
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #28 Dato: 09 Juli , 2012, 21:33 »
Det her er vist en sløjfekam?
Rigtig god tråd det her.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Kamfejl hos Maran
« Svar #29 Dato: 09 Juli , 2012, 21:35 »
Hvad med denne kam og hagelapper?
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk