Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farver på Maran  (Læst 14787 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farver på Maran
« Svar #15 Dato: 04 Juli , 2012, 23:01 »
Nu ved jeg ikke hvilke Franske betegnelser de forskellige har, men kan da svare på hvad de hedder på Dansk de forskellige farver og måske et lille bud på hvordan de skal sættes sammen for det bedste resultat i det lange løb.
Billed 1: er ikke så svært og det er blå kobberfarvede og de kan fint sættes sammen de tre du har og de kan også sættes på sort kobberfarvede uden problemer. Hanen er måske lidt for mørk i den blå farve, men det kan haner tit blive i denne farve i forhold til hønerne. Hønen helt over til venstre kan jeg rigtig godt lide farven på og synes det er den du skal sigte efter i det lange løb. Hønen i midten er meget sprælet i den blå farve og dette er ikke så godt, da man helst ser farven så ens over det hele som muligt og så kan man bedre aksetere at den er for lys eller for mørk end den ikke er ensartet. Ellers rigtig fine dyr hvor hanen nok godt måtte have mindre kobber.
Billed 2: En flot hvid hane, som ikke ser ud til at have et gulligt skær. For at undgå at afkommet får det må han ikke parres på Guldfaktor dyr og helst heller ikke sølvfaktor dyr med gulligt skær eller brugt/kobber/rust i sig. Det ville jeg i hvert fald undgå for at bevare den renhvide farve.
Billed 3: Kaldes i Danmark for Laksefarvet eller Sølv hvedefarvet og hun måtte da godt have lidt mere tegning og farve på sig. Hvis der kun er den ene ville jeg nok enten sætte hende på den hvide hane eller de sølvhalsede. Ved ikke hvad der ville være det bedste, men det skal være sælvfaktor man parre hende med for ikke at ødelægge farven. Jeg er ikke sikker, men man kunne nok få noget mere farve på hende ved at parre hende ind på de sølvhalsede, men kyllinger vil nok ikke blive rene i farve før efter et par generation ind på deres mor igen. Det vil dog nok være bedst at parre hende på den hvide for at få opformeret en stamme hurtigst muligt og så senere hen eksperimentere med at få mere farve på stammen.
Billed 4+5: er Sølvhalsede med en hane og en høne. Det vil nok være det bedste at parre dem sammen for at bevare farven og få endnu flere af disse. De passer så at sige også til hinanden og hønen vil her også kunne bruges til at opformere den hvide stamme. Hvis du kan nå det til næste års avl ville jeg sætte den Sølv hvedefarvet og den Sølvhalset høne i samme stamme og så afprøve dem på begge haner.

Håber du vil gøre noget ud af at få dem opformeret, da det ikke er hver dag man ser Maran i disse farver og det ville være synd hvis de forsvandt nu hvor muligheden for opformering er der. Nu skal jeg ikke have Maran, men ellers var jeg helt tosset med de Sølv hvedefarvede for synes denne farve passer så godt til racen.

Håber det lykkes dig at få noget ud af dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Farver på Maran
« Svar #16 Dato: 05 Juli , 2012, 00:37 »
Linda får iøvrigt en hvid maran hønekylling fra mig engang fredag, så forhåbentligt er de hvide sikret
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Farver på Maran
« Svar #17 Dato: 05 Juli , 2012, 16:55 »
Jeg ville IKKE parre den laksefarvede høne med den hvide hane- for vi ved ikke hvilke gener som ligger under den hvide farve?

Han kunne jo i princippet være blå kobber? Og det ville jo være noget skidt. Jeg ville parre den med den sølvhalsede hane.

Tak for farvebetegnelserne Frank (y)!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Farver på Maran
« Svar #18 Dato: 05 Juli , 2012, 18:50 »
Jeg har aldrig hørt om sølv hvedefarvet i maran, men de kan vel laves.
Jeg kender kun til lakse sølv og lakse guld.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Farver på Maran
« Svar #19 Dato: 05 Juli , 2012, 21:04 »
Tak for alle de gode indput. Jeg vil nær læse dem og så må jeg jo tage en bestemmelse omkring hvad jeg gør  <A
Marianne, det ville være super hvis der kom lidt hjælp fra Frankrig også, det er jo der æggene kommer fra, så de har jo været turen igennem. Tak  /o
Dejligt at i alle byder ind med det i kan fortælle / hjælpe med.
 *d  <E
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Farver på Maran
« Svar #20 Dato: 05 Juli , 2012, 23:31 »
Marianne- hvad er så den lyse af Lindas høner? Hvis du altså kender svaret? Det er en meget smuk farve
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farver på Maran
« Svar #21 Dato: 06 Juli , 2012, 07:21 »
Hvis de er lige gamle er den lyse høne så en dværg ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Farver på Maran
« Svar #22 Dato: 06 Juli , 2012, 07:57 »
Johanne, jeg kender ikke svaret, og er lige så mystificeret som du  <J <A
Men jeg har aftalt med Linda, at jeg poster billederne på det franske maranforum, og så får vi forhåbentlig nogle svar. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Farver på Maran
« Svar #23 Dato: 06 Juli , 2012, 07:58 »
Glemte lige, ja, Lene de er lige gamle, alle dyrene kommer fra store mørke æg. Linda arbejder meget i denne uge, så ved ikke lige hvornår hun har tid til at svare.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Farver på Maran
« Svar #24 Dato: 06 Juli , 2012, 19:37 »
Billede Nr. 5 vil jeg kalde Sølvhalset.

NB: Læg venligst mærke til bryst farven på denne høne osv.

J.C.
« Senest Redigeret: 06 Juli , 2012, 22:12 Fra Jørn Clevin »

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farver på Maran
« Svar #25 Dato: 06 Juli , 2012, 23:30 »
Det er også det vi andre er inde på Jørn, men har du et bud på billed 3. Det er den vi ikke kan blive helt enige om hvad det er for en.

Marianne jeg tror det du kalder Lakse Sølv er det vi andre kalder Sølv hvedefarvet eller Laksefarvet og måske der den går lidt skævt for os. Nu må vi se hvad Frankmændene siger til hende.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Farver på Maran
« Svar #26 Dato: 07 Juli , 2012, 22:43 »
Linda får iøvrigt en hvid maran hønekylling fra mig engang fredag, så forhåbentligt er de hvide sikret
Noget gik galt i logostikken  :'( Den hvide høne nåede ikke transporten til mig....men hun er lykkelig uvidende omkr den fine mand jeg havde til at gå og vente på hende. ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farver på Maran
« Svar #27 Dato: 08 Juli , 2012, 22:35 »
Jeg synes nu ikke at den blå kobber hane aller øverst har et særlig typisk Maran hovede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Farver på Maran
« Svar #28 Dato: 08 Juli , 2012, 22:56 »
Den hvide hønekylling går og sukker efter sin kommende mand i Ringkøbing. Hun bruger ventetiden på at lære fransk
Nu tilbage som Johanne Schiødt